Marlon Brandon opět před a poprvé a naposledy i za kamerou v méně známém a atypickém westernu o sympatickém banditovi, který přijíždí do ospalého městečka za účelem pomsty.
Jedná se o jediný režisérský počin Marlona Branda v jeho kariéře, a to pravděpodobně proto, že komerčního úspěchu zrovna nedosáhl. Od té doby si však získal silný kultovní status. Často bývá vyzdvihován pro svou atmosférickou vizuální stránku, komplexní charaktery a Brandoův silný herecký výkon. Děj příběhu nezvykle proniká do psychologických hlubin postav, zejména Brandova antihrdiny Ria, čímž se stal pro charakterní uchopení kapánek složitější. Brando však neponechal nic náhodě a pojal téma pro western zcela typické. Pro tento žánr je však poněkud nezvyklé vlažné tempo, které v takové podpoře dodává romantickou atmosféru zejména milostným scénám a paradoxně za respektu lehkého nádechu dramatu. Čeho je však na western příliš, toho je bohužel moc. Na svou dlouhou stopáž není film příliš akční, a když už se tu alespoň vystřelí, je to příliš krátké. Westernová dějová šablona ale nic nevynechává, takže vývoj zápletky je zcela předvídatelný, což kazí moment překvapení, když se tedy konečně začne něco dít s rozvleklým dějem. Tohle prostě není pro drsňáky, což je v pořádku, co se týče divaček, ale pro ně je to zase příliš dlouhé svou délkou - ať tak či onak. Vedle filmu Williama Wylera „Velká země“(1958) s Gregory Peckem se však neztrácí. Spíše naopak.
Pěkný western starého pojetí s obyčejnou až romantickou hudbou. Poklidnější tempo romantického westernu s romantickými prvky mě lehce ukolébávalo, ale Marlon Brando vždy dokázal protlačit na pilu ve správný čas. Lupiči, msta a krásná krajina, a spousta umaštěných chlapů, to je Křivák. Pěkný čistokrevný western.
Dvou a půl hodinová melodramatická sračka, která dnes už nemá šanci zaujmout, protože film netáhne linka zrady (zůčtování mezi protagonistou a mužem, který ho na začátku zradil, je naprosto nepamětihodné) ani romantická linka (ta je schématická a pro příběh naprosto zbytečná). Celé je to scénáristicky plytké, umělé, nudné a dialogy zní samozřejmě strojeně. Nejpřekvapivější však je otřesný herecký projev Marlona Branda, kterého jsem dosud považoval za herecký kalibr (nutno ale uznat, že valnou většinu filmů, v nichž hrál, jsem dosud neviděl). Spíše než jako herectví mi to přišlo jako póza - Brandův protagonista zachovává klid a na tváři se mu za všech okolností zračí švihácký úsměv. Vypadá příliš uhlazeně na to, že jeho postava posledních 5 let strávila jako trestanec kopáním v dole. Ten málomluvný kovboj, jehož pár slov by mělo mít o to silnější dopad, však nefunguje i proto, že Brando po celou dobu mumlá, což je, zdá se mi, takovým jeho zvykem, ale v této roli jsem mu to zcela nežral a působil na mě debílek. Film mi tu postavu vůbec neprodal, ačkoliv by to na ní mělo velmi stát. Nepřišla mi charismatická, ani příliš schopná. Nejspíš proto film propadl navzdory tomu, jakou byl Brando hvězdou. ____Nevím, jaká mohla být ta původní 4,5h verze, z níž je vysekán tento cut. Teoreticky mohla být plnější, tematicky bohatší, propracovanější a tedy i emocionálně funkčnější. Na druhou stranu - ani v této 2,5h verzi jsem neviděl nic, co by mě zaujalo, takže se obávám, že ty 2h navíc by výsledek učinili ještě neúnosnější.