Konkurs

74%
Konkurs

Dva středometrážní snímky Miloše Formana pojí ústřední téma hudby, u obou je k ní však přistupováno odlišně. Konkurs disponuje svěžím muzickým prostředím Semaforské poetiky, kdežto Kdyby ty muziky nebyly se upínají k tradiční dechovce. První zmíněný kombinuje dokumentární záběry průběhu semaforských konkurzů a jednoduchou hranou linku o dívce, která kvůli konkurzu opustila svou práci, aniž by měla zaručený úspěch, který se však nedostaví, a dále se více podrobně soustředí na postavu talentované slečny, která však trpí nepřekousnutelnou trémou. Druhý je anekdotickým vyprávění o zkouškách dvou dechových kapel, které se chystají na hudební přehlídku. Obě z nich mají emotivní kapelníky hořících muzikou, ale také dva mladíky, kteří dávají přednost závodu motorek. Oba jsou vyhozeni, načež si je kapely na základě hledání nové posily prohodí. Filmy jsou snímané ruční 16mm kamerou (ačkoliv byla posléze v laboratořích překopírovaná na 35mm), což umocňuje bezprostřední autenticitu ve stylu cinema verité.




kunafix
kunafix
20 062 bodů
6
Hodnotím samostatně, bez "Kdyby ty muziky nebyly". Většina uchazeček je opravdu strašná, zpěvem a často i vzhledem, ale najdou se mezi nimi i obyčejné, normální, koukatelné holky. Třeba Křesadlová mi docela připomínala Amy Winehouse, zajímavé. Některé ty bigbeatové písničky byly docela chytlavé. Na konkurzu samotném se mi nejvíc líbila ta ulítlá holka s jemnými ďolíčky, co zpívala jakousi námořnickou (Hoj a hoj, kapitán, johoho, za toho život dám, hip hip hurá, kapitán) a mezi tím tam házela různé hlášky, jak kdyby na něčem jela, ale aspoň byla přirozená, tvářila se tak nevinně a měla charisma. Když bych měl hodnotit jen zpěv, vyhrála by to u mě ta holka, co tam kvákala cosi španělského (teď jsem zjistil, že to byla Yvonne Přenosilová). Kromě těch dobrých písniček tam jsou i blbosti a nejhorší je, když se tam přimotá i Suchý a začne s tou jednou uchazečkou zpívat. Přiznávám, že jsem na něho vysazenej - Suchý se mi nikdy moc nelíbil, možná jen když drží hubu a nedělá ty své ksichty (a to moc často není), tak ho snesu. Jinak hodně komparzu a neherců často čumí do kamery, jen tak po očku a to mě rušilo. "Děkujem, dáme vám vědět."
Fingon
16 896 bodů
6
Konkurs má jeden obrovský problém a není to technické zpracování (mimochodem doporučuji přečíst Formanův životopis, kde se podrobně popisují patálie střihače, který synchronizoval obraz se záznamem z magneťáku a ve střižně i spal), ale to, že nápad, na kterém film stojí - (fiktivní) zpěvácký konkurs a scéna, ve které různí zpěváci (někdy spíš "zpěváci") zpívají různé části stejné písně - už byl od té doby několikrát použit, a to nejen soutěžemi typu Česko hledá Superstar nebo X-Faktor, ale i sám Forman jej do jisté míry oprášil ve svém prvním americkém filmu Taking Off, který se mi mimochodem líbil mnohem víc...
jirikzaboj
jirikzaboj
2 829 bodů
7
Líbí se mi, jak polofilm a polodokument s názvem konkurs opravdu reflektuje konkurs, na kterém se projevilo později spoustu známých osobností, ale i komornější zpěváků. A ty minipříběhy za jednotlivými vystoupeními jsou tisíckrát zajímavější, než kdejaká dnešní superstar. Tehdy začínající Přenosilová, nebo nečekaně skvělý Jakim se zpívající pedikérkou, která se zoufale ptá kvůli výpovědi z práce, jestli uspěla. Střípek toho, co se v 60. letech této slavné hudební a filmové éry stalo, ale minimálně skvělý začátek tohoto subžánru a Formanovo umu vykreslit velice citlivou a autentickou atmosféru talentovaných NEherců.

Dodatečné informace

Původní název:
Audition (více)
  • Československo Konkurs
  • Československo Audition
  • Československo Concurso
  • Československo L'audition
Premiéra v ČR:
28. 2. 1964
Země původu:
Československo, Česká republika, Slovenská republika
Čeština:
Konkurs je dostupný s českým dabingem
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné