Film noir po česku

Film noir po česku
Rudolf Hrušínský (II)
Po stopách krve, kriminálka s Rudolfem Hrušínským.
V české kinematografii neexistuje mnoho filmů, jež by se daly označit přízviskem noir. Jakožto americký produkt neměl v socialistickém státě tento „žánr“ co dělat. Nicméně kdo hledá, ten najde a v rámci interpretace se meze nekladou, ani noiru.
V jeho klasickém období u nás vznikl 13. revír (1946) Martina Friče. O něm se traduje, že filmy noir obdivoval, a to se promítlo na jeho detektivce. Buď jak buď, pořadatelé Noir Film Festivalu s tímto tvrzením evidentně souhlasí. Titul byl promítán na loňském ročníku. Stejně tak …a pátý jezdec je Strach (1964), legendární válečné drama Zděňka Brynycha. Za noir se někdy označuje tísnivé krimi Po stopách krve (1969) Petra Schulhoffa s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli. To bude pro změnu uvedeno na letošním ročníku festivalu, v sekci Československý/Český noir.
Po revoluci u nás noir vešel do větší známosti, přesto mnoho filmů v jeho stylu
36b8906c
Mazaný Filip Tomáš Hanák.
nevzniklo. Evidentně je pro českou kinematografii tento kabát příliš cizí. Pokud ale nějaký takový snímek vznikl, pak s osobitostí a pečlivým ohledem na žánrovou charakteristiku. Bez jakýchkoliv pochyb se dá mluvit o třech titulech. První z nich je původem divadelní hra Mazaný Filip (2003). Jedná se o svéráznou parodii na knihy s Philipem Marlowem od Raymonda Chandlera. Nehledě na nedostatky tohoto snímku, každý, kdo noir a příběhy o Marlowovi zná, musí kousavost filmu ocenit.
Prvky filmu noir lze najít i v animovaném Aloisi Nebelovi (2011). Tomáš Luňák originálním způsobem adaptoval komiks Jaroslava Rudiše a Jaromíra99 pomocí rotoskopie, převádějící hraný snímek do animace. Více černý než bílý film je dost temný, mlhu obsahuje už protagonistovo jméno a deště je v Jeseníkách až až, o korupci v předrevolučním Československu nemluvě. Nálepka noir tedy není přehnaná.
Ivan Trojan
Ve stínu Davida Ondříčka. | Vestinu Film
Za asi jediný čistokrevný český film noir se dá označit Ve stínu (2012), natočené Davidem Ondříčkem podle scénáře Marka Epsteina. Retro-noir zasazený do doby měnové reformy v roce 1953 staví především na hereckých výkonech a pečlivé výpravě. Film sice má snad všechny atributy filmu noir, nicméně noirovou atmosféru se mu příliš nedaří vyvolat. Nicméně jakožto český snímek (byť koprodukční) rozhodně patří k těm kvalitnějším. Dokazuje to i získaných devět Českých lvů, druhý největší počet rozdaných sošek v historii udílení této ceny.
O oblibě noirových žánrů svědčí i založení Noir Film Festivalu, který loni debutoval. Festival se letos koná na hradě Křivoklát a proběhne od 21. do 24. srpna. Program obsahuje sekce jako boxerský noir, docu-noir, animovaný noir, britský noir a profil Billyho Wildera. Stylovější způsob, jak zakončit prázdniny, snad ani nemůže být.