Retro recenze: Ve stínu je prvotřídní filmařina, ale...

Retro recenze: Ve stínu je prvotřídní filmařina, ale...
Ve filmu si zahraje i Marek Taclík. Na obrázku momentka z "noirovky" Ve stínu Davida Ondříčka. | Vestinu Film
Od filmu s tak velkým rozpočtem a mezinárodní účastí se navíc očekává delegace na zahraničního Oscara. Snímek Ve stínu (2012) by proto měl obstát nejen u obeznámeného tuzemského publika. Povedlo se? Ne tak docela. Na vině je především scénář, který Marek Epstein nesčíslněkrát upravoval.
Ve stínu
| Vestinu Film
Kapitán Hakl (Ivan Trojan) se v komunistickém Československu první poloviny 50. let minulého století zabývá objasňováním krádeží a ostatní kriminální činnosti. Ve svém šedém obleku, s nezbytným kloboukem a cigaretou tak trochu připomíná detektiva z knih "americké drsné školy". S tím rozdílem, že nezřízeně neholduje alkoholu a nevyžívá se v násilí. V bytě na něj navíc místo zanedbané domácnosti a nevypočitatelné milenky čeká syn v objetí oddané manželky.
Soňa Norisová
| Vestinu Film
Chybějí i tolik využívané vnitřní monology, které v literatuře i filmech noir pomáhají nahlédnout do myšlenkových pochodů jejich nositele. S novodobým filmem noir proto nepočítejte. Ve stínu totiž Hakl nebojuje jenom proti několika padouchům, ale rovnou s celým totalitním zřízením.

Trailer:

Snímek se v poměrně pomalém tempu odvíjí od zdánlivě banální loupeže, během níž kasař (Norbert Lichý) jedné bezútěšné noci odcizí drahocenné šperky. Ty se nějakým řízením vyšších (estébáckých) sil najdou v jednom z bytů Židovské obce v Praze. Nemůže chybět tajuplný předmět doličný, v tomto případě kožený náprstek, kterým si Miroslav Krobot maskuje chybějící kus prstu. Spolu s dalšími židovskými soukmenovci jde přičiněním důkladného Haklova pátrání do temných zákoutí estébáckých vyšetřoven a následně před soud, který vynese tresty smrti. Že by odkaz na nechvalně známý antisionistický proces se Slánským?
Miroslav Krobot
| Vestinu Film
O několik dní později, nedlouho před měnovou reformou 1. června 1953, se odehraje loupežné poštovní přepadení. Hakl je ovšem z vyšetřování případu odvolán a nahrazen Státní bezpečností. Případ přebírá major Zenke (Sebastian Koch), nová důležitá postava na scéně. Nikoli však pejorativně záporná. Haklovo svědomí ovšem velí jednat na vlastní pěst a přijít prapodivným praktikám StB na kloub. Což bude mít nejen pro něj nedozírné následky.
Sebastian Koch
| Vestinu Film
Tolik k ději. Ten sice na první "pohled" vypadá kdovíjak složitě, ale při sledování první poloviny filmu, která oplývá pomalejším tempem a nepříliš tíživou atmosférou, vám to ani nepřijde. Co se tvůrcům Ve stínu nedá upřít je až jakýsi nenucený um vtáhnout do doby, atmosféry a genia loci počátku 50. let (tramvaje v horní části Václavského náměstí, závodní jídelna v Bubenči, ulice samotné i interiéry bytů). Ondříček nepodlehl velikášství, které skýtá velkorysý finanční rozpočet. Ulice "nepřetékají" všemožnými rekvizitami a dobovou propagandou. Jejich šedost a vyprázdněnost poukazuje na tíhu a bezútěšnost doby.
Ve stínu
| Vestinu Film
Výborně vybraní jsou i jednotliví aktéři, a nejen ti hlavní. Do "parády" si je vzali maskéři a kostyméři, pročež se třeba jinde tak trochu vysmívanému Marku Taclíkovi, který ztvárnil jednoho z estébáků, rozhodně smát nebudete. Jenom ty české herecké "hvězdy" v komparsu, podobně jako třeba v případě Habermannova mlýnu (2010), u tuzemského diváka vyvolají nepatřičný úsměv na rtech. Tady ovšem přivřeme obě oči, film půjde na světové přehlídky, což by mohlo některým hercům pomoci dosáhnout na zajímavá angažmá.
Marek Taclík
Ve filmu si zahraje i Marek Taclík. Na obrázku momentka z "noirovky" Ve stínu Davida Ondříčka. | Vestinu Film
Jedna z mála věcí, která se snímku dá vedle scénáře vytknout, je hudba. Není sice tak prvoplánová a emotivně vyděračská jako v Lidicích (2011), místy k tomu ovšem nemá daleko. A nemluvím tu jen o závěrečných titulcích, které jsou uvozeny dedikací obětem politických procesů v 50. letech.
Nové Životy těch druhých (2006) se nekonají. Vinou také proto, že Ve stínu prostě nemá podobný "přesah". Kapitán Hakl v podání Ivana Trojana je, co se hereckého ztvárnění týče, uvěřitelný na sto procent. Scenáristé mu ovšem měli napsat propracovanější text. To i ten na první pohled roztrživý Emil v podání Marka Daniela v Protektoru (2009) je ve výsledku méně naivní než Hakl. Ten ještě v roce 1953 coby de facto prorežimní kapitán bezpečnosti netuší, čeho všeho je StB schopna.
Hodnocení: 70%
Průměr hodnocení všech recenzí najdete ZDE