Marisa Tomei slaví 60. Výherkyni nejspornějšího Oscara vyčítali, že je moc atraktivní
Ta kontroverze vznikla vlastně z ničeho a neměla žádný perspektivní základ. Marisa Tomei vyrostla v Brooklynu a přes plot žasla nad Broadwayí, kde chtěla mermomocí vystupovat. Na jeviště se vrhla už během vysoké a nezanedbala ani taneční průpravu. Krátce po maturitě už obíhala konkurzy a v pozadí si jí můžeme všimnout třeba v kultovním škváru Toxický mstitel (1984). Jedinou repliku jako číšnice pronesla v komedii Flamingo Kid s Mattem Dillonem, načež se na ni usmálo televizní štěstí v podobě sitcomu A Different World (1987), nástupce Cosbyho show. Odtud už vedly malé kroky k výraznějším filmovým rolím včetně Oscara, kde Sylvester Stallone trochu neslavně zkoušel ztělesnit mafiánského aristokrata ze 30. let.
Pak už přišel na řadu Můj bratranec Vinny, konverzační krimi komedie s tehdy populárním oscarovým laureátem Joem Pescim (Sám doma). Tomei zazářila jako snoubenka nepříliš kompetentního protagonisty, jenž u alabamského soudu obhajuje předem ztracený a velmi přefouknutý případ. Až její nečekaná expertíza při finálním aktu vrhne na události osvobozující světlo. Výkon Tomei v úloze prostořeké Italo-Američanky zaujal i ty kritiky, kteří film jinak spíš odepsali. A oslovil také Akademii, která herečku v devětadvaceti letech zařadila na nominační listinu vedle Judy Davis (Manželé a manželky), Joan Plowright (Čarovný duben), Vanessy Redgrave (Rodinné sídlo) a Mirandy Richardson (Posedlost).
Když Jack Palance přečetl při vyhlašování nejlepší herečky ve vedlejší roli jméno Tomei, bylo to z principu překvapivé. Radovala se nejmladší a nejméně známá žena z nominovaných a navíc za komedii, což bylo zvlášť atypické. Rozruch ovšem vzbudil až kritik Rex Reed, podle něhož Palance pod vlivem omamných látek přečetl špatné jméno a všem už přišlo trapné jej opravovat. Tohle neopodstatněné nařčení se s „nejspornějším Oscarem“ táhlo mnoho let, ačkoli šlo o konspiraci vycucanou z prstu. Samotná Akademie vydala prohlášení, že pro takové eventuální případy má v záloze lidi připravené vkročit na pódium a zasáhnout – o mnoho let později museli poprvé vytáhnout ruce z kapes, když Warren Beatty a Faye Dunaway mylně vyhlásili nejlepším filmem roku 2016 La La Land. Na jeviště mezi radující se tvůrce vyběhl muž, jenž emoce zchladil a současně jinde rozproudil, když verdikt opravil na Moonlight.
Tomei se nenechala zviklat, přestože ji taková pozornost zasáhla. „Byla jsem zničená. Měla jsem za to, že být překvapivou vítězkou je dobrou věcí. Přišlo mi, že toho mám hodně co dokazovat, protože někteří lidé si mysleli, že jsem si výhru nezasloužila,“ sdělila ještě téhož roku. Nakonec však usoudila, že to vůbec není její problém. V 90. letech se snad i z toho důvodu vyhýbala velkým produkcím, snad vyjma životopisného Chaplina či povídkových Čtyř pokojů. Vedlejší role ztvárnila ve válečném dramatu Vítejte v Sarajevu či v úspěšné dramedii Brloh v Beverly Hills.
Kritika její výkony pravidelně vyzdvihovala, paradoxně slabších ovací se dočkala při vysněném broadwayském debutu v adaptaci Čekej do tmy, kde jí dělal společnost Quentin Tarantino. To bylo však dáno zejména tím, že ji příliš porovnávali s Audrey Hepburn, která tutéž roli proslavila ve filmové verzi z roku 1967. Do nového tisíciletí Tomei vstoupila ve finančních hitech jako Po čem muži touží nebo Kurs sebeovládání, ale také oceňovaným dramatem Todda FieldaV ložnici. To jí vyneslo druhou oscarovou nominaci, čímž mohla některé přetrvávající pochybnosti umlčet.
Rozhodně se jí to povedlo zásluhou životopisného Wrestlera s Mickeym Rourkem. V intimním portrétu tělesného i duševního rozkladu ztvárnila ženské zrcadlo titulnímu bijci a jako striptérka se vůbec poprvé uvolila fyzicky odhalit. S tím souhlasila mimo jiné po zkušenostech z dusné krimi Než ďábel zjistí, že seš mrtvej, kde měla možnost pracovat s legendárním režisérem Sidneym Lumetem. „Tohle je to, co prolomilo ledy. A bylo to s režisérem Sidney Lumetem. Byl velmi otcovský a ochranářský, a já si nebyla jistá, jestli dělám správnou věc. Prostě z pohledu kariéry — je to pro mě v této fázi správné rozhodnutí?,“ rozjímala v rozhovoru pro zprávy NPR. ‚Ale opravdu jsem strašně moc chtěla pracovat s Lumetem, Philem Hoffmanem a Ethanem Hawkem, takže jsem to riskla, a nakonec to bylo v pohodě. A když jsem to měla za sebou, bylo to opravdu něco jako: „Oh, znovu? Příští rok? Opravdu?” Nemohla jsem uvěřit, že ty dvě věci přišly hned po sobě. Vypadalo to, jako bych měla nějaký podivný plán, ale byla to jen náhoda.“
Tahle náhoda Tomei vynesla třetí nominaci za Wrestlera. Když magazín The Hollywood Reporter roku 2015 zpovídal stovky členů Akademie a tázal se jich, zda by některé své rozhodnutí zpětně změnili, většina z nich Marisu přímo podpořila s tím, že její výkon v Bratrancovi Vinnym by vyzdvihla bez otálení znovu.
Vedle rolí v úspěšných filmech jako Divočáci (2007) nebo Bláznivá, zatracená láska (2011) herečka občas hostovala v populárních seriálech jako Seinfeld nebo Simpsonovi, kde dabovala slavnou milenku Neda Flanderse Sáru Sloanovou. Kupodivu se nikdy nestala vůdčí herečkou, přestože tři nominace na zlatou sošku opravdu nenajdete v rejstříku každého umělce Hollywoodu. „Jsem hlavní herečka lapená ve víru vedlejších rolí. Ale co s tím nadělám?,“ usmála se Tomei roku 2017 v rozhovoru s The Guardian.
Tehdy už byla obsazená jako tetička May v komiksové sérii MCU. Ve dvaapadesáti jí nabídli úlohu obvykle vykreslovanou jako milá stařena se shrbenými zády a bílými vlasy, o čemž ale Tomei dopředu neměla ponětí. Po prestižní nabídce v této fázi života lačně skočila a nakonec se zhrozila, když jí léta etablovanou vizáž postavy ukázali. „Takhle mě vidíte?“ Jelikož nestárnoucí herečka stále vypadala jako třicátnice, Marvel měl s tetičkou pochopitelně omlazovací plány.
„Taky omladili Petera Parkera,“ poukázala na věk Spider-Mana, jehož Tom Holland ve své debutové sólovce Homecoming ztvárnil ve dvaceti. „V tomhle filmu je mu 15 let. Nakonec jsem si šla pro rady k mému bratrovi Adamovi, který je od dětství encyklopedií Marvelu. Vysvětlil mi, že May není Peterova pokrevní příbuzná – je to jeho teta díky sňatku s jeho strýcem Benem. Takže může být buď starší, nebo docela mladá, podle toho, v jakém věku se setkala se svým manželem.“ Z May tak udělala spíš starší sestru, přičemž část věrného komiksového publika si na to nemohla zvyknout. „Je hrozně divné říkat o tetě May, že je atraktivní,“ ozývaly se chlapské reakce.
Marisa Tomei, která se nikdy nevdala a nemá děti, opravdu plní stránky módních časopisů nebo žebříčky o nejpřitažlivějších žená showbyznysu. Když zadáte její jméno do Googlu, snad nejčastěji vám vypadnou články typu „stárnutí s grácií.“ Jenže Tomei je také skvělá herečka, která si v každé roli snadno získá sympatie. Okamžitě to dokázala i ve svém marvelovském debutu Captain America: Občanská válka, kde měla údernou flirtovací scénu se svým bývalým přítelem, představitelem Iron Mana Robertem Downeym jr.
Jako May si zahrála v dosavadní Hollandově trilogii, završené triumfálním hitem Bez domova z roku 2021. Toho roku pro Interview Magazine kolegyni Lise Bonet prozradila, že se odstěhovala víc na sever na venkov, energii čerpá z přírody a meditací a světla velkoměsta už ji omrzela. Přesto se jen letos objevila ve třech filmech ve vedlejších rolích, které Marise Tomei zůstanou souzené. Navzdory nesmyslné nepřízni veřejnosti z nich ovšem vždy vyždímala maximum a třeba si za třicet let konečně zahraje i tu původně navrženou, bělovlasou edici tety May.