Nejhorší film roku to prohrál na všech frontách. Kritici si rvou vlasy a produkce porušila přísná pravidla
Účast Erica Robertse není výlučným indikátorem filmové tragédie, ale tenhle bezesporu schopný herec s oscarovou nominací za Splašený vlak má nenapravitelnou tendenci přijímat sebemenší štěk v sebevětším škváru. Jeho údajně desetiminutové cameo v Lumině rozhodně nemá být světlým bodem ve stylu Temného rytíře či Babylonu, naopak esenciálním zástupcem jeho brakové šňůry.
„Existují špatné filmy, pak tu jsou opravdu mizerné filmy, a nakonec tu máme Luminu,“ napsal v recenzi pro web RogerEbert.com Brian Tallerico. Filmu udělil nula hvězdiček z možných čtyř a vystihl tím všeobecný konsenzus, který panuje i na kritickém agregátu Rotten Tomatoes. Tam Lumině žádná z osmnácti nastřádaných recenzí neudělila pozitivní hodnocení, od roku 2020 se takový husarský kousek povedl už jen loňskému akčňáku Armor se Sylvesterem Stallonem, který si vysloužil nulu ze třiadvaceti recenzí.
O čem Lumina, jejíž nekompetentnost dle Tallerica místy opravdu zavání záměrnou pokleslostí v duchu zmiňovaných kultů, vlastně pojednává? Jediný trailer neprozradí mnoho nad rámec audiovizuální křeče a dostupné synopse hovoří o náhlých problescích jasného světla, jež následuje zmizení protagonistovy přítelkyně. Skupina hrdinů se vydává do pouště k utajované vojenské základně, kde odhalují tajemné spiknutí zahrnující mimozemšťany.
Sólový režijní a scenáristický počin Gina J.H. McKoye si uzurpoval pozici nejhoršího filmu sezóny dle webu Metacritic, který příhodně shrnul jeho kreativní i zákulisní pověst. „Jediný film letošního roku s jednociferným skóre na Metascore, Lumina, může být spíše známý díky soudnímu sporu týkajícímu se údajně zpackaného uvedení do kin než svým obsahem na plátně. Na druhou stranu, je těžké si představit, že by film tak špatný vydělal v úvodním týdnu víc než 23 000 dolarů, i za nejlepších okolností.“
Text naráží na problémy s distribucí, které v prosinci vyústily v soudní žalobu společnosti Goldove Entertainment směrem k distribučnímu partnerovi Wild About Movies. Ten podle ní lhal o množství kin, která film měla od července uvádět. „Výkonný ředitel Wild About Movies Timothy Nasson popřel obvinění a uvedl, že plánuje podat protižalobu za podvod, obtěžování a pomluvu. Dodal: ‚Film vydělal 23 000 dolarů na 200 plátnech během prvních sedmi dnů. Berou skutečnost, že propadl, a snaží se to na někoho svést,‘“ psal o legálním protiútoku magazín The Hollywood Reporter.
Shrnutí na Metacritic tím ale nekončí. „Bez hvězd, kromě krátkého výstupu Erica Robertse, tento převážně neschopný slepenec sci-fi, akčního filmu, hororu, thrilleru a komedie od scenáristy a režiséra Gina McKoye sleduje skupinu přátel, kteří při hledání uneseného kamaráda odhalí jakési mimozemské/vládní/vojenské spiknutí. U některých částí Luminy se možná budete smát – kritici se smáli určitě, i když humor nebyl zamýšlen – ale téměř dvouhodinový film je pravděpodobně příliš dlouhý na to, aby stálo za to ho sledovat jen ironicky.“
Bavit se tak můžeme spíš nad další zákulisní kontroverzí, kdy produkce očividně odmítla dodržet protokoly zavedené s ohledem na pandemii koronaviru. Předloni stávkující herecká organizace SAG-AFTRA speciálně kvůli Lumině zveřejnila varování filmovému průmyslu a poukázala na to, že práce na filmu může být považovaná za porušení pravidel odborového svazu. „Přijetí zaměstnání nebo poskytování služeb na filmu Lumina může být vyhodnocené jako porušení Globálního pravidla číslo jedna. Porušení tohoto příkazu může vést k disciplinárnímu řízení v souladu s ústavou SAG-AFTRA.‘“