Herecká i módní ikona Monica Bellucci slaví 60. Nejstarší Bond girl začínala jako Drákulova nevěstka
Monica Bellucci se narodila 30. září 1964 ve středoitalském městě Città di Castello. Odmala inteligentní a dobře vzdělávaná dívka měla nakročeno k právnické kariéře, jako přivýdělek ke škole se však věnovala modelingu. Touto cestou se dostala i ke své další vášni, tedy filmu. Režisér Dino Risi ji totiž obsadil do svého televizního snímku Život s dětmi (1990) poté, co jej zaujala modelčina fotografie v časopise.
Již nedlouho poté si připsala první mezinárodně výraznou roli, když ji Francis Ford Coppola po urgování svého syna Romana obsadil do Drákuly (1992) jako jednu z upírových nevěstek. Poté se však Bellucci vrátila do Evropy a další roky pracovala na své herecké kariéře hlavně v Itálii a Francii. A větší role pro tuto fanynku Claudie Cardinale či další nedávné oslavenkyně Sophie Loren začaly přicházet. Pojďme se na ty nejzásadnější podívat.
V mysteriózním dramatu Gillese Mimouniho herečka excelovala vedle svého budoucího manžela Vincenta Cassela, s nímž se potkala právě na tomto natáčení. Za svůj podmanivý výkon v hitchcockovském příběhu o fascinaci obyčejného muže tajemnou ženou se dočkala nominace na francouzskou filmovou cenu César pro nejslibnější herečku.
Další zásadní zlom přišel v roce 2000. Tehdy ji režisér Stephen Hopkins obsadil po bok Morgana Freemana a Genea Hackmana do thrilleru Podezření a i zde se za svůj výkon dočkala herečka chvály. Ačkoli byly oceňovány zejména její dramatické schopnosti, v tomtéž roce ukázala i svou druhou hereckou polohu – ve válečném coming-of-age melodramatu Maléna ztvárnila mladou vdovu, jejíž svůdnost nedá mužům v zapadlém sicilském městečku spát a která se stane múzou pro třináctiletého chlapce.
Věčný provokatér Gaspar Noé herečce nachystal (pro mnohé bohužel nezapomenutelnou) roli v thrilleru Zvrácený. Součástí chytře vystavěného snímku byla i fyzicky nepříjemná, devět minut trvající scéna znásilnění v podchodu, kvůli níž si snímek vysloužil pověst jednoho z nejkontroverznějších děl, jaké se na festivalu v Cannes kdy promítaly.
Zapojení Monicy Bellucci do mytologie Matrixu nebylo rozsáhlé z hlediska počtu minut na plátně, přesto si její stylové kreace ze snímků Matrix Reloaded a Matrix Revolutions pamatuje snad každý. Jako Persephone se totiž chtěla pomstít svému nevěrnému manželi Merovingianovi, a tak Nea a jeho přátele dovedla ke Klíčníkovi. I malou úlohu dokázala Bellucci obohatit svým charismatem a sex-appealem. Není divu, že to Persephone dotáhla až do žebříčků nejvíc sexy filmových postav všech dob.
První roky 21. století zažívala Bellucci nejplodnější období a objevovala se v mnoha mainstreamových snímcích. V komedii Asterix a Obelix: Mise Kleopatra (2002) pochopitelně ztvárnila egyptskou panovnici, objevila se i ve válečném dramatu Slzy slunce (2003), dále jako Máří Magdaléna v Gibsonově exploataci Umučení Krista (2004) a obsadil ji i Terry Gilliam do své fantasy Kletba bratří Grimmů (2005).
Stále kombinovala hollywoodské žánrovky (Sejmi je všechny, 2007; Čarodějův učeň, 2010) s evropskými produkcemi (Napoleon a já, 2006; Informátorka, 2010; Zázraky, 2014), v čemž jí napomáhala i schopnost plynně hovořit anglicky, italsky, francouzsky či španělsky. V těchto letech se však Bellucci více věnovala rodině – a to třeba i opakovanou spoluprací se svým tehdejším manželem Casselem, s nímž si zahrála hned devětkrát.
Postupem let atraktivní role ubývaly. Bellucci se objevila v krátkém, leč nápaditém cameu ve třetí řadě Městečka Twin Peaks (2017) a nepříliš šťastný osud ji postihl v předposlední bondovce Spectre (2015), kde se stala historicky nejstarší Bond girl. Hlavně v menších produkcích se však objevuje dodnes a s hraním ani po šedesátce rozhodně nekončí. Nedávno jsme ji mohli vidět v pokračování Beetlejuice a v plánu má i další projekty.