Obi-Wan, Yoda a Anakin jako duchové? Původní trilogie Star Wars sázela na promyšlené triky
O tom všem se lze podnětně dohadovat, jen málokdo však nebude souhlasit s tím, že původní trilogie z let 1977-1983 znamenala naprostou revoluci z hlediska filmových triků. Šermovačky se světelnými meči, výlety na neznámé planety obývané roztodivnými stvořeními i epické vesmírné bitvy – to vše do té doby nikdo nedokázal na plátně prodat tak suverénně a poutavě jako Lucasův tým.
Speciální zmínku ve sféře zvláštních efektů si zaslouží i tzv. duchové (v angličtině nazývaní Force ghosts nebo Force spirits). Jde o formu mezi životem a smrtí, v níž mohou zemřelí rytíři Jedi či temní Sithové po krátký čas pobývat. V původní trilogii se jako duch zjevil Obi-Wan Kenobi, který v páté epizodě nasměroval Lukea Skywalkera na planetu Dagobah, kde jej měl mistr Yoda zasvětit do hlavních tajemství řádu Jedi. Snad každý si však pamatuje především Obi-Wana, Yodu i Anakina ve formě duchů na úplném konci šesté epizody, kde z tohoto pomyslného záhrobí úsměvem gratulují Lukeovi ke zdárnému dokončení jeho hrdinské cesty.
Jak ale tyhle efekty vznikaly v době, kdy ještě nebylo možné je snadno vyrobit na počítači? V knize Johna Phillipa Peechera o vzniku šesté epizody s podtitulem Návrat Jediů o tom promluvil producent Howard Kazanjian, který přiblížil, že Obi-Wanova ducha v pátém díle filmaři vytvořili o poznání jinak nežli ty pozdější.
Pro Impérium vrací úder umístili Aleca Guinnesse, představitele Obi-Wana, před černé sametové pozadí, kde herec sám přeříkal své repliky. Pomocí svícení se přidala modrá aura a natočený obraz se následně dal dohromady se záběrem Marka Hamilla (Luke) z ledové planety Dagobah. V principu tedy šlo o dvojitou expozici, filmařskou techniku známou už z raných dob kinematografie.
Sám Guinness, trénovaný v klasickém herectví, však takovému přístupu rozhodně nefandil – upřednostňoval totiž klasičtější pojetí, v němž na sebe herci mohou vzájemně reagovat. Pro obdobnou scénu z Návratu Jediů tedy Lucasův tým přišel s jiným řešením.
„Abychom mohli mít sira Aleca a Marka v jedné scéně a zároveň přidat specifický lesk zesnulé postavě Bena Kenobiho, museli jsme scény natočit kamerou VistaVision. Díky jejímu filmovému materiálu jsme mohli s natočenými záběry později lépe pracovat. To ale také znamenalo, že se sir Alec nemohl Marka dotknout ani se objevit přímo před ním, jinak by ona později dodaná aura zasáhla i Marka,“ vzpomínal Kazanjian.
Lucasovu týmu tedy nakonec posloužil formát, který vznikl už roku 1954 a o pouhých sedm let později jej jeho tvůrce, společnost Paramount, přestala vyrábět. Pro tento specifický účel však kameramanovi šesté epizody Alanu Humeovi zjevně posloužil více než dobře a snad i díky tomu si efekty původní trilogie zachovávají určité kouzlo, které v současných předigitalizovaných filmech a seriálech hledáme tak marně.
Všechny epizody Hvězdných válek si můžete přehrát na platformě Disney+, kde se nachází i později upravená verze Návratu Jediů, v níž původně obsazeného Sebastiana Shawa nahradil Hayden Christensen, který Anakina ztvárnil v prequelové trilogiii. Podívejte se také na náš žebříček nejlepších sci-fi filmů všech dob.
Zdroje: SlashFilm; Peecher, J. P.: Star Wars - The Making Of Return Of The Jedi