Zemřel nenápadný král Hollywoodu. Roger Corman byl 70 let jeho nejúspěšnějším tvůrcem
„V naší branži nebyl nikdo, koho by v tom nejlepším možném smyslu nepodpořil. Poskytl mi primární spojení, byl živou krví ve všem, čím jsem se chtěl stát, a také osobním vzorem,” pronesl Nicholson v dokumentu Corman’s World: Exploits of a Hollywood Rebel z roku 2011. Corman začal ve filmovém průmyslu pracovat začátkem 50. let jako studiový poslíček, krátce studoval anglickou literaturu na Oxfordu a poté se vrátil jako nezávislý fantom továrny na sny.
„Práci s nízkým rozpočtem doprovází mnoho nástrah, ale současně řada příležitostí,” vypověděl Corman v dokumentu o režiséru Valu Lewtonovi z roku 2007. „Můžete víc riskovat a experimentovat. Musíte být kreativnější, když chcete vyřešit problém nebo představit nějaký koncept,” uvedl autor, jenž od roku 1954 natáčel lacině pořízená díla z ranku westernů (Gunslinger), gangsterek (Machine-Gun Kelly), monster-movies (Útok krabích monster) či exploatačních fláků pro teenagery (The Young Racers). Produkci mnohdy zvládl i za dva týdny a najímal spoustu mladých aspirantů, kteří měli dveře k vyšším patrům Hollywoodu zabouchnuté.
Nicholson pod ním herecky debutoval v thrilleru Cry Baby Killer roku 1958, o dva roky později měl nezapomenutelnou menší roli v kultovním muzikálu Malý obchod hrůz. Ten jako mnoho jiných Cormanových děl zakořenil v popkultuře, následovaly jej úspěšné jevištní adaptace a také slavný filmový remake z roku 1986. Corman se nezdráhal oslovovat mladou a kontrakulturní generaci, Nicholson pro něj napsal psychedelický experiment Trip (1967), neurvalou šílenost představuje sci-fi komedie Plyn aneb Bylo nutné svět zničit, aby mohl být zachráněn (1970).
Corman byl miláčkem publika shromažďujícího se v autokinech, do široké distribuce se jeho okrajová exploatační díla v zásadě nedostávala. Přesto dosáhl na kritické uznání svými adaptacemi Edgara Allana Poea včetně Zániku domu Usherů (1960), Jámy a kyvadla (1961), Předčasného pohřbu (1962) a Havrana (1964), v nichž novou popularitu nalezli herci jako Vincent Price, Ray Milland či Boris Karloff. Jako mentor uvedl do průmyslu pozdější velikány nového Hollywoodu, Francis Ford Coppola pod ním natočil svůj debut Dementia 13 (1963), Martin Scorsese pro změnu raný film Boxcar Bertha. Peter Bogdanovich se v produkci Cormana skvěle uvedl thrillerem Terče (1968) a Jonathan Demme světu představil svůj druhý celovečerák Uvězněný žár (1974). Důvěru Cormanovi posléze spláceli třeba formou minirolí ve svých budoucích hitech. Coppola jej obsadil do Kmotra 2, Demme do Mlčení jehňátek a Philadelphie a Joe Dante, jemuž producent nakopl kariéru béčkem Piraňa (1978), si na něj vzpomněl při tvorbě Looney Tunes: Zpět v akci (2003).
Rozpočty Corman držel opravdu na uzdě a Ron Howard, jenž pro něj točil svůj režijní debut Grand Theft Auto (1977), nedostal k dobru ani jediný den navíc. „Rone, můžeš se klidně vrátit, jestli chceš, ale nikdo jiný tu nebude,” odvětil pozdějšímu autorovi Apolla 13, když jej zažádal dodatečné půldenní přetáčení jediné scény. Tento přístup ale nesl kýžené ovoce. Konkrétně Grand Theft Auto stálo 600 tisíc dolarů (v době, kdy už vznikaly jedenáctimilionové Star Wars) a vydělalo přes patnáct milionů. To se Cormanovi v různé míře dařilo dlouhodobě, roku 1998 dokonce vydal autobiografii s názvem How I Made a Hundred Movies in Hollywood and Never Lost a Dime.
Výdělek ze soukromě financovaného škváru Monstrum ze dna oceánu (1954) Cormanovi zajistil smlouvu se Samem Arkoffem a společností American International Pictures, která se podílela na výrobě většiny jeho klasických děl. Krátce o něj stála i velká studia a pro 20th Century Fox natočil Masakr na svatého Valentýna (1967) s Jasonem Robardsem. Vadily mu však zásahy shora, počátkem 70. let se s režií částečně rozloučil a vracel se k ní jen sporadicky - roku 1978 pro postapokalyptickou sci-fi Obři se železnými pěstmi s Davidem Carradinem, o dva roky později se podílel na režii další sci-fi Sador, vládce vesmíru a naposledy za kameru usedl roku 1990 během adaptování knihy Briana Aldisse Odpoutaný Frankenstein, kde režíroval Johna Hurta či Raula Juliu.
Na konci 60. let založil produkční společnost New World Pictures, která se stala domovem exploatační tvorby. Corman rovněž dovážel zahraniční artové filmy včetně těch od Bergmana, Felliniho a Herzoga. Společnost prodal roku 1983 za 16,5 milionů dolarů a místo ní odstartoval Concorde/New Horizons. A stále neztrácel ani cent - šedesátky, kdy 360 tisíc dolarů na výrobu Divokých andělů dokázal proměnit ve víc jak 25 milionů z kin, už sice odvál čas, ale Corman skvěle využil rozrůstající se trh s domácími nosiči. Na video přenášel své kultovní tituly a současně vytvářel nové pro tento specifický trh, v němž byl nenápadným králem.
Po roce 2000 koncipoval společnost New Concorde Home Entertainment a navázal spolupráci se stanicí Sci-Fi Channel, dnes už Syfy. S hrdostí tam uvedl třeba laciný snímek Kyklop (2008), na který obdržel finance výměnou za zpřístupnění titulu ke své klasice The Fast and the Furious z roku 1955 – Universal chtěl takto pojmenovat i jistý film s Vinem Dieselem a Paulem Walkerem. Roku 2005 Corman podepsal smlouvu s Disneyho Buena Vista Home Entertainment a uvolnil tím práva na víc jak 400 jím produkovaných filmů. Obdržel čestného Oscara a aktivně produkoval až do své smrti, která nastala v jeho domově a v obklopení blízkými lidmi.
Jeho filmy byly dle veřejného prohlášení rodiny revoluční a zachycovaly ducha své doby. „Když se jej ptali, jak by chtěl být pamatován, odvětil jednoduše ,Byl jsem filmař, nic jiného.‘“ Vedle vdovy a rovněž producentky Julie Corman, s níž se Roger oženil roku 1970, truchlí celý Hollywood. Muže, jenž filmy považoval za jediné moderní umění a lidem otevíral dveře bez ohledu na věk, rasu či gender, si na sociálních sítích připomněli John Carpenter, Elijah Wood, Jason Blum, Robert Rodriguez či Bruce Campbell.
Carpenter, režisér Halloweenu a Věci, Cormana nazval „jedním z nejvlivnějších režisérů svého života” a také drahým přítelem. „Nastartoval mnoho kariér a v mnoha ohledech tiše vedl náš průmysl. Zůstal bystrý, zapálený a aktivní i v 98 letech,” přidal se Ron Howard, jenž v něm nalezl otcovského mentora. „Gigant žánrových filmů měl zřejmě nejlepší finanční šňůru v showbyznysu, úžasný výkon,” všiml si herec a producent série Lesní duch Bruce Campbell. Zdálo se, že Roger Corman tu bude navždy, nyní to bude platit už pouze o jeho nesmrtelném dílu.