Tarantino Sám doma. Hollywoodská fascinace násilím a bolestí je někdy oprávněná

Tarantino Sám doma. Hollywoodská fascinace násilím a bolestí je někdy oprávněná
Sám doma | 20th Century Fox
Jde o násilí, kterého postupem času rozhodně neubývá, spíš naopak. Studie provedená Americkou akademií pediatrů v roce 2013 ukázala, že násilné výjevy různého typu se v zámořských filmech od 50. let zdvojnásobily, a pokud jde o střelné zbraně, jejich výskyt se od roku 1985 v kategorii snímků s přístupným ratingem PG-13 dokonce ztrojnásobil. Jsme vůči násilí už zcela otupělí a považujeme jej za standardní součást filmů a seriálů?
Sex z filmů postupně mizí, v televizi se stává standardem. Co vlastně mladé publikum chce?
Téma15. 4. 2023
Sex z filmů postupně mizí, v televizi se stává standardem. Co vlastně mladé publikum chce?

Hluboce zakořeněná přesvědčení

Akční snímky od 70. let na násilných výjevech často stály, ještě předtím se hojnému ubližování druhým lidem nevyhýbal třeba James Bond. Klíčem k ospravedlnění násilností však byla schopnost filmařů přesvědčit publikum, že dané chování je pochopitelné a spravedlivé. Proto Rambovi a Johnu McClaneovi upřímně fandíme, když rozmanitě bolestivými způsoby likvidují nepřátele, jasně definované jako zlo.
Rambo: První krev
Rambo: První krev | Orion Pictures
I v době platnosti cenzurního Haysova kodexu od 30. do 60. let však určité formy násilí prošly – nejčastěji se jednalo o sebeobranu, při níž hrdinové či hrdinky prostě neměli na vybranou. Podobnou logiku lze aplikovat třeba na dvojici filmů Sám doma (1990 a 1992), obsahující velké množství záběrů na fyzické utrpení Mokrých banditů. Tam však šlo nejen o morálně přípustné ubližování proradným (a dospělým) zlodějům ze strany malého chlapce, ale i o prvek komické nadsázky, dílo jasně vzdalující od reality. Zároveň se však jedná o přímé zhmotnění Druhého dodatku americké Ústavy, podle něhož má každý občan právo držet a nosit zbraně za účelem obrany.
Spousta filmařů a filmařek v čele s režisérem Juddem Apatowem loni podepsala petici, aby tvůrci filmů a seriálů zodpovědněji přemýšleli o nutnosti použití střelných zbraní a s nimi spojených násilných scén. Podnětem k tomu byly stovky masových střeleb, jež v USA každoročně proběhnou. Nelze jednoduše říct, že střílení v populárních filmech vede k násilnějšímu chování lidí, ale trochu složitější souvislost zřejmě existuje.
Hanebný pancharti
Hanebný pancharti | The Weinstein Company

Jsou zbraně normální?

Glorifikace zbraní a zobrazování filmových hrdinů jako odvážných pistolníků totiž vede k normalizaci zbraní jako takových – když je nosí má oblíbená filmová postava, proč ne já? A s rostoucím počtem zbraní v domácnostech se zvyšuje i to, jak snadno se může libovolný (nejen) mladistvý k pistoli či pušce dostat. A odtud je k reálnému činu už jen krůček.
Ve Spojených státech jsou dané fenomény úzce provázané, a tak zatímco politici rádi mravokárně kroutí hlavou nad násilím ve videohrách, další složky populární kultury bývají spíše přehlížené a tolerované. A chraň bůh, aby si nějaký politik dovolil zpochybňovat adekvátnost Druhého dodatku pro dnešní dobu. Na to existuje v USA příliš silná zbrojní lobby v čele s Národní asociací držitelů zbraní (National Rifle Association, NRA).
Funny Games USA
Funny Games USA | Warner Bros.
Vyobrazení fyzické bolesti, kterou si musejí hrdinové a hrdinky leckdy projít, samozřejmě může být podstatné pro odvyprávění příběhu. Někdy je nutné, abychom s nimi soucítili, prožili s postavami strach, odpor a další nepříjemné emoce, jelikož právě díky tomuto zážitku se na jejich utrpení lépe napojíme. K tomu dospěl i výzkum pod vedením odbornic na média a komunikaci Anne Bartsch a Marie-Louise Mares z roku 2013, podle něhož většinu publika nepřitahuje násilí samo o sobě, ale další benefity, jež může sledování takových obsahů přinést – ať už jde o napětí, soucit s oběťmi či stvrzení morální převahy hrdinů. Jindy zase hraje svou roli estetická stránka násilí jako v případě tvorby Quentina Tarantina či snímků s východoasijskými bojovými uměními.

Tenká hranice

Problém nastává v případech, kdy se násilné obrazy objevují samoúčelně, jen pro přilákání pozornosti a publicity. Právě tyto situace karikoval Michael Haneke ve svém podvratném home invasion thrilleru Funny Games (1997), jehož přesný remake natočil o deset let později přímo pro americké publikum. Postavy zdánlivě milých násilníků se v něm obracejí k divákům a divačkám a ptají se jich, komu fandí a jak to na základě žánrových konvencí nejspíš dopadne.
Albrecht Schuch, Felix Kammerer
Na západní frontě klid | Netfix
Jenže najít přesnou hranici, kdy dává zobrazení násilí smysl, je samozřejmě nemožné. Jsou brutální detaily válečné vřavy v loňském velkofilmu Na západní frontě klid (2022) adekvátně vtahujícím vyobrazením válečných hrůz a zasazením existenciálního dramatu do kontextu? Anebo exploatační snahou šokovat a pomocí nevyhnutelné kontroverze přitáhnout pozornost veřejnosti k jinak průměrnému dílu? Ať se přikláníte k jakékoli odpovědi, zisk čtyř Oscarů včetně toho za nejlepší mezinárodní film svědčí o tom, že Netflixu tento tah nadmíru vyšel.
Je pochopitelné, že jak sexuální, tak násilné chování je v nás zakořeněné natolik hluboce, že vývoj civilizace nedokázal tuto naši přirozenost umenšit. Alespoň s ní dokážeme pracovat v rámci umění, což je bezesporu přínosné a důležité, o to víc však zaráží, jak odlišně se minimálně ve Spojených státech k oběma tématům přistupuje.