Studio Lucasfilm je v úpadku. Budou ještě další Indiana Jonesové a Hvězdné války?
Lucasfilm založil v roce 1971 scenárista, režisér a technologický vizionář George Lucas. Tehdy ještě byly jeho průlomové Hvězdné války v nedohlednu. Lucas měl pozici nezávislého filmaře, který nabízí své produkty k distribuci větším studiím. Jeho první velkým úspěchem byl hudební retro film Americké graffithi (1973), jímž předjímal nostalgickou touhu po návratu k estetice 50. let. Naplno ji využil třeba muzikál Pomáda (1978).
Dějinný zlom přišel se Star Wars v roce 1977, v době, kdy Hollywood neviděl ve sci-fi. fantasy a komiksově laděných dobrodružstvích nic, z čeho by mohl vzniknout globální hit. Lucas rovněž předjímal důležitost merchandisingu a trval na tom, že chce mít výhradní práva na prodej hraček, triček a dalšího zboží svázaného s tematikou daného filmu. Nakonec na něm vydělal víc než na režii.
Lucasfilm je firmou dodnes svázanou v podstatě jen se dvěma sériemi. Vše ostatní u ní spadá do kategorie „neúspěchu“ (byť by mnozí lidé dali ledacos za možnost podílet se na nich). Star Wars se postupně rozrostly na šest celovečerních filmů, které měl pod palcem sám Lucas. Pro závěrečnou trilogii už práva prodal Disneymu a logo Lucasfilmu v úvodních titulcích svítilo bez toho, aby se Lucas o výrobu jakkoli zajímal. Druhou franšízou byl Indiana Jones, kterého Lucas produkoval a občas mluvil i do scénáře. Tři první snímky s Harrisonem Fordem v hlavní roli se staly megahity a získávaly oscarové nominace a sošky. Čtvrtý přišel ještě na sklonku Lucasovy kreativní éry v roce 2008.
Pátý Indiana Jones zůstává daleko za očekáváním
Poslední, pátý díl s podtitulem Nástroj osudu vznikl letos bez účasti režiséra Stevena Spielberga. Film vyšel na 295 milionů dolarů a reklama mohla podle odhadů stát mezi 100 až 200 miliony. Snímek naprosto nutně potřebuje utržit v kinech kolem miliardy dolarů, aby se neocitnul v červených číslech. Zatím tržby z kin vždy bohatě postačovaly a příjmy z televizních práv či prodeje domácích nosičů zajišťovaly studiu být ve velkém plusu v řádech stamilionů.
Pátý díl má však po třech týdnech pouhých 308 milionů dolarů z kin po celém světě, přičemž tato suma by byla málo, i pokud by se týkala pouze těch amerických. Další velké premiéry jako sedmá Mission Impossible (studio Paramount), Barbie (studio Warnes Bros.) a Oppenheimer (studio Universal) odsouvají zájem publika zase jinam. Už je jasné, že pátý Jones nezíská z kin ani půl miliardy, což snižuje jeho cenu pro televizní trh. Jeho uvedení na VOD kanálu Disney+ je nejspíš ještě daleko, ale zdá se, že v letošní finanční uzávěrce Lucasfilmu bude mnohasetmilionová díra.
Co to znamená do budoucna? Jednak je zřejmé nejen to, že jde o poslední díl franšízy s Harrisonem Fordem, což bylo avizováno už dříve, ale na něj že nejspíš nenaváže ani série filmů s Phoebe Waller-Bridge, která tu účinkovala jako Indyho rovnocenná parťačka. Nejistý je do budoucna seriál o mladším Indiana Jonesovi, který by rozšířil pořad z let 1992 až 1993.
To však není jediná pohroma. Letos měl velice špatné divácké výsledky i fantasy seriál Willow vycházející ze stejnojmenného Lucasova filmu z 80. let. Disney+ už ho stáhnul z nabídky a druhá sezóna nebude, přestože hrdinové jsou v ději stále na cestě a v nedohlednu od splnění jejich úkolu. Nevrátí se tedy ani jiná fantasy Labyrint, kterou Lucafilm produkoval v 80. letech, ani sci-fi Kačer Howard, přestože by měl být součástí Strážců Galaxie. Nikdy se však na plátnech znovu neobjevil jako plonohodnotná postava (jen cameo) a nejspíš se tak už ani nestane.
Star Wars se drží posledního stébla
V plánech zatím zůstává pět filmů z prostředí Star Wars, z nichž jeden režíruje Taika Waititi a další od Davea Filoniho by měl celovečerně uzavřít příběh seriálu Mandalorian. Zda budou další epizody Star Wars sérií o Obi Wanu Kenobim, Boba Fettovi, Andorovi či Ashoce, se neví. Připravované jsou ještě Skeleton Crew a Acolyte, které Disney+ uvede během let 2023 a 2024. Problém je, že v kinech značka Star Wars značně strádá. Pod vedením producentky Kathleen Kennedy propadl snímek Solo: Star Wars Story a nevalně si vedl i poslední díl třetí trilogie Vzestup Skywalkera.
Lucasfilm potápí to, co bylo dříve jeho silou – velikost, nákladnost a efektnost. Každý film i seriál je velmi drahý, potřebuje obrovskou návštěvnost a sledovanost, jenomže kouzlo světa Star Wars vyprchává nebo se drolí do různých subkulturních fanouškovských skupin. Lucasfilm byl navíc dřív pojmem v oblasti nových technologií. Ať už to byly počítačem řízené kamerové systémy, které zaznamenávaly létající objekty či detailní miniatury, zvukový formát THX nebo lídrovství v oblasti počítačové animace. Willow například obsahoval první počítačově generovanou animaci, Jurský park se spolehnul na počítačovou animaci, kterou poskytla právě Lucasova firma.
Lucasfilm bez Lucase nefunguje
Lucasfilm už však není tak dlouho spojený s Georgem Lucasem či jakýmkoli originálním projektem, že si už ani nedrží status firmy, která na plátna a obrazovky přináší neopakovatelnou magii. Disney nenechá firmu padnout, protože chce Star Wars vytěžit na maximum. To může trvat ještě minimálně pět šest let. Lucasfilm už před deseti lety zavřel firmu na počítačové hry LucasArt. V roce 2022 nicméně oznámil partnerství s japonským animačním studiem Ghibli. Toho však bohužel letos opouští jeho zakladatel a největší hvězda Hajao Mijazaki.
Zároveň už v historickém portfoliu nemá z čeho brát a není tu ani odvaha přijít s něčím novým. Nejspíš se nebude opakovat, že by vedení studia dalo šanci originálním uměleckým autorům, jako to Lucas dříve dělal. Neváhal produkovat i tak vyhraněný snímek, jakým byl životopisný Mishima o japonském radikálním spisovateli, jenž napsal a režíroval Paul Schrader, či Tucker: The Man and his Dreams od Francise Forda Coppoly. Obojí Lucas udělal jen pro radost sebe a svých kamarádů a propad těchto snímků ho tak nemrzel.
Pro současný Lucasfilm platí, už žádný „muž a jeho sen“, ale jen tvrdá obchodní realita. Pátý Indiana Jones předznamenal jasný úpadek zájmu o popkulturní fenomény 80. let a spouští strach dalších hollywoodských producentů a producentek. Má cenu oživovat dávnou minulost? Nejsou pro nás 80. léta už passé?