Téma 2. 11. 2022
Pandemie zásadně proměnila české publikum. Do kterého z pěti typů patříte vy?Pouhých pár dnů před začátkem festivalu v Cannes se objevila výroční zpráva o návštěvnosti kin po celé Evropě. Výkyvy v posledních letech byly v důsledku covidové pandemie samozřejmě obrovské, přesto je uspokojující vidět, že lidé se už tolik nebojí chodit do kina. Vyplývá to z hlavního závěru, totiž že se v roce 2022 v zemích Evropské unie a ve Velké Británii tržby z kin zvedly o 70 % oproti roku 2021, lidí přišlo do kin o 63 % více.
Ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 se však lístků do kina stále prodalo o 28 % méně. Může za to samozřejmě jednak strach spousty diváků a divaček z návratu do kina, svou roli však jistě hrála i omezenější nabídka zámořských blockbusterů a možná i ekonomická krize související s válkou na Ukrajině.
Jednoznačně pozitivní zprávou je, že počet kin se v důsledku pandemie téměř nezměnil. Samozřejmě z dostupných statistik nelze vyčíst, jak někteří kinaři museli živořit, avšak počet kinosálů poklesl mezi lety 2019 a 2022 pouze o 307 na aktuálních 32 526. Apokalyptické vize o hromadném zavírání kin se tedy naštěstí nepotvrdily.
Nejnavštěvovanějšími tituly byly globální hity Top Gun: Maverick, Avatar: The Way of Water a Mimoni 2: Padouch přichází. V první dvacítce nejoblíbenějších filmů nenajdete žádný, na němž by se USA nepodílely alespoň koprodukčně. Tyto tři snímky mimochodem dominovaly i českému žebříčku návštěvnosti, bramborovou medaili, avšak zároveň domácí vítězství, si vysloužila tuzemská komedie Vyšehrad: Fylm.
A konečně musíme zmínit i výrazný český výsledek. Česko se totiž umístilo na druhém místě v pořadí zemí, jejichž publikum se oproti roku 2019 v největší míře vrátilo do kina. U nás se jednalo o 81 % lidí, ještě o procento víc diváků a divaček si našlo cestu do kina v Dánsku. Naopak Řekové a Italové se loni pohybovali pouze na zhruba poloviční návštěvnosti kin oproti předpandemickým letům.
Ještě v jedné statistice Češi převyšují evropský průměr, a to v podílu domácí tvorby na tržbách. Evropské unii dominuje Francie s 41 % domácí tvorby a Češi jsou s 37,5 % v závěsu. Dalšími vlasteneckými státy, kde publikum výrazně pomáhá domácí tvorbě, jsou i Dánsko, Německo a Finsko.
Za pravidelně vydávanou zprávou stojí Evropská audiovizuální observatoř (EAO), mezinárodní organizace spadající pod Radu Evropy. Vznikla v roce 1992 a jejím účelem je mapovat po celé Evropě audiovizuální průmysl, což se tedy netýká jen filmů, ale i rozhlasu, televize, VOD služeb a dalších mediálních platforem. Celá zpráva včetně podrobných tabulek je volně dostupná na webu EAO.
Ostatní 21. 5. 2023
Kinolog: Svět se zbláznil, Kleopatra je černoška! Komu praskají žilky z Netflixu?