Proč nás filmy rozpláčou? Může za to hormon lásky a tajemná součást mozku

Proč nás filmy rozpláčou? Může za to hormon lásky a tajemná součást mozku
Vzhůru do oblak | Pixar/BoredPanda/Universal Pictures
Ať už sledujete Lvího krále, Schindlerův seznam, Marley a já či v podstatě libovolnou pixarovku, nejspíš se v určitých momentech rozpláčete. Jak je to však možné, když si velmi dobře uvědomujeme, že sledujeme pouze fikční příběh na plátně či v televizi? I pokud víme, že se jedná o dílo vycházející ze skutečné události, o dramatizaci mnoha detailů nemůže být pochyb. Přesto jsme ochotní na tuto hru přistoupit. A nejen to, podle výzkumů máme tendenci lépe hodnotit filmy, které jsou smutné a u kterých pláčeme.
Schindlerův seznam
Liam Neeson – Schindlerův seznam | CinemArt

Citlivá lidská podstata

Podle nizozemských psychologů J. J. M. Vingerhoetse a Lauren M. Bylsmy lze rozlišit pět druhů pláče podle jejich příčiny – fyzické bolesti, osobní ztráty, empatickou bolest, rituální pláč a pláč kvůli umění. V roce 2017 tým německých vědců zkoumal právě poslední kategorii, mimochodem zřejmě jedinou, jíž se vystavujeme dobrovolně. Autoři studie požádali 25 studentů a studentek, aby s nimi sdíleli filmové scény, které je v minulosti rozplakaly. Výzkumníci těmto dobrovolníkům vybrané scény následně přehráli a měřili jejich tělesnou aktivitu. Největší emoční odezvu nepřekvapivě vyvolaly smutné momenty, při nichž někdo umíral nebo se loučil. Zhruba ve třetině případů však zkoumaní lidé ronili slzy v okamžicích štěstí, jako třeba při dosažení kýženého cíle či při opětovném shledání hrdinů.
I některé filmařské techniky se ukázaly jako funkčnější. Naprostá většina slzopudných scén zachycovala postavy ve výši očí, nikoli z nadhledu či z podhledu. Stejně tak se většinou jednalo o detail tváře hrdiny či hrdinky s důrazem na obličejovou mimiku. Tyto momenty se obvykle nacházely v dramatech, v menším množství v romancích, tedy v příbězích, jež zpravidla zachycují mezilidské vztahy či strádání jedince v soukolí společnosti. Obecně lze říct, že nejpravděpodobněji emoce vzbudí snímky založené na prosociálním chování, tedy na pozitivním přístupu jedince k druhým lidem.
Marley a já (2008)
Marley a já (2008) | 20th Century Fox

Odborníci z Pixaru

Několik vysvětlení, proč při sledování filmu pociťujeme emoce, i když víme, že se jedná o fikci, nabídl i profesor psychologie Jeffrey Zacks ve své knize Flicker: Your Brain on Movies. Zmínil třeba dobře známý efekt zrcadlení, který většina z nás nevědomky využívá i v běžném životě. Jde o to, že napodobujeme chování, gestikulaci či řeč druhých, abychom získali jejich náklonnost. Dalo by se říct, že se na svého komunikačního partnera vylaďujeme. V případě filmu se to projevuje tak, že publikum napodobuje emoce postav, co jsou na plátně.
Právě díky velkému plátnu na nás v kině emoce působí silněji než doma u televize, neřkuli v reálném životě či třeba v divadle. Od plátna totiž hůř odvracíme zrak a smutná postava tak důkladněji vyplní okolní prostor. Platí to samozřejmě i pro jiné pocity, i když třeba radost se (bohužel) vyvolává o něco složitěji než smutek. A samozřejmě je třeba dodat, že čím více času s danou filmovou postavou strávíme, tím silněji se s ní identifikujeme, tím pádem jsou její emoční pochody pro nás intenzivnější. Proto také filmaři směřují emocionální vrcholy spíše do druhé poloviny filmu, kdy už máme k postavě vybudovaný určitý vztah.
Vzhůru do oblak
Vzhůru do oblak | Walt Disney Studios
Není to však pravidlem. Kdo viděl pixarovku Vzhůru do oblak, jistě si pamatuje několikaminutový prolog, při němž se rychle a nesmírně efektivně dozvíme podstatu zatrpklosti starého Carla. Díla studia Pixar jsou obecně velmi úspěšná v navozování pláče, ačkoli postavy jsou nejen animované, ale i nelidské (tedy nerealistické, často se jedná o zvířata či různé příšerky). Realističnost však není potřeba, když se lze napojit na emoce figur, neboli když postavy vnitřně prožívají složité situace stejně jako my. Pete Doctor a další pixarovští tvůrci koneckonců přiznali, že příběhy ve svých filmech staví na tom, co oni sami zažili. A že se snaží předat publiku pocity, jež v daných životních momentech cítili. Jde tedy o „emocionální logiku“, pocitové jádro vyprávění.
Schopnost empatie určuje, nakolik takový příběh přijmeme a necháme se jím zasáhnout. Jde o naučenou dovednost, proto dospělí diváci a divačky u pixarovek roní jednu slzu za druhou, zatímco děti si vychutnávají spíše dovádění roztomilých postaviček. A empatii napomáhá i design. Velké oči a pusy činí hrdiny a hrdinky zranitelnějšími a zdůrazňují jejich emoční pochody. Vliv má i hudba, barvy, světlo a další filmařské techniky, jak z nás vyždímat i poslední slzu.
co-jste-mozna-nevedeli-o-animovanem-hitu-lvi-kral
Lví král (1994) | Walt Disney Studios

Empatie, oxytocin a zrcadlové neurony

Podle výzkumu neurovědce Paula Zaka se při sledování přesvědčivých příběhů vyplavuje oxytocin. Ten je známý jako „hormon lásky“, ale souvisí také s empatií. Vyplavuje se též v reakci na příjemný fyzický kontakt s druhým člověkem, činí nás šťastnějšími a umocňuje naše emoční odezvy. Pokud u filmů pláčeme, může za to právě oxytocin.
Při pláči však nejde jen o vcítění se do druhých, ale i o schopnost unést jejich rozpoložení. Pro leckoho se navíc může jednat o funkční uvolnění nahromaděných emocí. A tím benefity pláče u filmů nekončí. Prostřednictvím fikčních příběhů totiž můžeme lépe pochopit i naše vlastní prožívání a „nanečisto“ si odžít náročné situace. Existuje i řada studií, podle nichž výše uvedené znaky souvisí s vysokou mírou emoční inteligence, což je užitečné pro dlouhodobě úspěšné vůdčí typy či jedince populární ve svém okolí.
Coco
Coco | Pixar/BoredPanda/Universal Pictures
Jak přesně však souvisí vyplavování oxytocinu se sledováním smutných filmů? Odpověď možná nabízí koncept tzv. zrcadlových neuronů. V 90. letech se totiž u primátů podařilo dokázat existenci buněk v mozku, jež se aktivují nejen ve chvíli, kdy šimpanz určitou činnost sám provádí, ale i tehdyi, když sleduje někoho jiného, kdo danou činnost provádí. Samotné přihlížení nějaké akci v nás tedy vyvolá emoční pochody a myšlenky, aniž bychom se jí sami museli účastnit.
Po tomto objevu panovalo nadšení, že se právě tímto směrem budou ubírat další neuropsychologická zkoumání a že se jedná o definitivní vysvětlení empatie a dalších psychických procesů. Výzkumy během posledních dvou dekád však zatím nedokázaly přijít s uspokojivým modelem zrcadlových neuronů v mozku člověka. Zrovna empatický pláč při sledování filmů by zrcadlové neurony vysvětlil vcelku uspokojivě, avšak žádnou jistotu nám dosavadní neurovědní výzkumy poskytnout nedovedly.

Kinolog: Ivetu zabíjejí podruhé příšernou telenovelou. Anebo je to pohádkový horor?
Ostatní14. 5. 2023
Kinolog: Ivetu zabíjejí podruhé příšernou telenovelou. Anebo je to pohádkový horor?