Ostatní 9. 4. 2023
Kinolog: Italský instalatér zfetovaný houbami hodlá zachránit svět. A dívají se na to dětiFíla podal na začátku dubna letošního roku návrh na vydání předběžného opatření, v rámci něhož chtěl zamezit promítání filmu v kinech. Emotivně se k tomu na Facebooku vyjádřil 3. dubna: „Držte nám palce! Slíbil jsem to sobě a všem, kdo mě celou dobu podporují, že budu bojovat až do konce a udělám vše pro to, aby se tento ukradený a znehodnocený film nedostal do distribuce a na televizní obrazovky. Tak příšerný paskvil, kde z mého scénáře a bez mého svolení zmizela víc než polovina obsahu, si František Kriegel nezasloužil. Zlu, producentskému násilí a advokátní mafii se nesmí ustupovat. Zvlášť poté, co jsem si přečetl prolhanou tiskovou zprávu, kterou vydal producent Šmídmajer a Bontonfilm. Pevně doufám, že soud se nenechá nikým ovlivnit, ani mocným advokátem ve střetu zájmů Ostrouchovem.“
Městský soud v Praze tento týden Fílův návrh na vydání předběžného opatření zamítl. Distribuci snímku s Tomášem Töpferem v titulní úloze Františka Kriegela tedy nic nestojí v cestě.
Násilí, mafie a škodič
V tuzemských filmových vodách však po „případu Kriegel“ zůstává nepříjemná pachuť plná rozhořčení, zklamání, nespravedlnosti a osobních útoků. „Fíla nám škodí všude – rozesílá hromadné e-maily, ale adresáty ukrývá do skrytých kopií, protože nemá čisté svědomí a chce nám ztížit obranu. Všechny lidi, proti kterým bojovně vystupuje na Facebooku, na svém profilu zablokoval, aby se nemohli bránit. Jeho výstupy jsou přitom většinou postaveny na manipulaci, nepravdě, zkreslování reality a na neskrývané dehonestaci a urážkách. Spolupráce s ním jako režisérem nebyla možná. Pomlouval nás již v době, kdy jsme film společně připravovali. Rozeštvával naše vztahy s koproducenty, bylo to patologické,“ vysvětlil producent filmu Miloslav Šmídmajer, který si scénář u Ivana Fíly na zadané téma v roce 2016 objednal.
Co je jádrem konfliktu kolem filmu Muž, který stál v cestě? Fakt, že scenárista Fíla nedostal možnost snímek režírovat, ačkoli mu to producent ve smlouvě zprvu přislíbil. V rozhovoru pro Kinobox z loňského roku tvrdil, že to byl on, kdo na film sháněl finance, pomáhal vyřídit granty a podobně. Na vše má údajně svědky a e-maily. Mnozí aktéři ho zklamali, apeluje na autorský zákon a morálku. Faktem je, že Šmídmajer Fílovi za objednaný scénář zaplatil, navíc dle vyjádření Městské soudu v Praze z prosince 2021 producent platně odstoupil od režijní smlouvy a je stále držitelem výhradní licence k užití Fílova scénáře, podle kterého může film natočit ve spolupráci s jiným režisérem.
Právo a morálka
Právo je s největší pravděpodobností na straně producenta Šmídmajera, jak ale Ivan Fíla všude uvádí, podobně jako Františku Kriegelovi mu jde o morálku. A v jejím pojetí už je skutečnost, že jiný režisér (v tomto případě Petr Nikolaev) zjevně srdeční látku převzal, ožehavější. Tvůrci a jejich ega se s takovou skutečností vypořádávají různě, často vášnivě, emotivně, výbušně. Co je pro jednoho nemyslitelné, může druhý přejít rychlým gestem. Ivan Fíla se životu Františka Kriegela věnoval několik let. O československém politikovi, který v únoru 1948 vedl lidové milice na Hrad, načež se o dvacet let později postavil Moskvě, napsal Fíla i knihu. Její původní náklad byl rychle rozebraný, proto vyšla ještě ve dvou dotiscích.
„To se nedělá, ukradnou vám práci, název románu. Už to neberu moc emocionálně, ale nenechám zostudit své jméno,“ prohlašovall Fíla během loňského telefonátu. Za Fílou stojí například významná režisérka Agnieszka Holland (Evropa, Evropa, Hořící keř, The Wire), kameraman Vladimír Smutný (Nabarvené ptáče), který měl snímek původně točit, nebo herec Miroslav Donutil (Atlas ptáků). Ten měl ztvárnit Gustáva Husáka, ale poté, co začal spor Fíly se Šmídmajerem, projekt opustil a postavil se za Fílu.
Kde je Kriegel?
V rámci výkladu autorského zákona a vyjádření soudu Šmídmajer v pozici producenta může film do kin uvést. Nejspíš se nikdy nedozvíme, co přesně za zrodem kauzy stálo. Fíla si jde umanutě za svým, domáhá se morálního nároku na to Kriegelův příběh režírovat. Neodpustil si však osobní útoky směrem k dalším zaangažovaným, které by jiný člověk pominul a spíš by sbíral podklady pro právníky a soud. Je to příklad střetu dvou přístupů a lidských charakterů. Zapomíná se však na příběh Františka Kriegela, jehož život jako by opisoval pohnuté dějiny 20. století. Jaký film Šmídmajer podle Fílova scénáře, který se účasti na projektu zříká, vznikl? To se dozvíme 25. května v kinech.
zdroje: Kinobox, Bio Illusion