Co je jádrem konfliktu, který se postupně vyhrocuje? Ivan Fíla tvrdí, že to byl on, kdo před lety přišel s námětem, rešerší a scénářem k filmu, který měl dle dohody s producentem Miloslavem Šmídmajerem (Pojedeme k moři, Peklo s princeznou) režírovat, ale Šmídmajer se nakonec rozhodl jinak. Fíla dostal zaplaceno za scénář, ale nechce mít s realizací snímku, nad nímž nemá kontrolu (tvrdí doslova, že mu film „ukradli“), nic společného.
V rámci článku jsem oslovil všechny hlavní zúčastněné, Ivana Fílu, Miloslava Šmídmajera i Petra Nikolaeva. Fíla byl ze všech nejsdílnější. Mluvil o tom, že je odhodlaný podat předběžné opatření a zarazit tvůrcům distribuci filmu v kinech (o něco podobného se pokusil v roce 2010 s tvůrci snímku Kajínek, detailní článek věnující se této kauze si můžete přečíst zde). Fíla se opírá o výklad podle autorského zákona, tvrdí, že to byl on, kdo na film sháněl finance namísto producenta Šmídmajera, pomáhal vyřídit ukrajinský grant a podobně. Fíla má prý na vše svědky a doložitelné e-maily. Mnozí aktéři jej zklamali, apeluje na morálku a autorský zákon.
„Toto se nedělá, ukradnou vám práci, název románu. Už to neberu moc emocionálně, ale nenechám zostudit své jméno,“ tvrdil Fíla během telefonátu. Za Fílou stojí například významná režisérka Agnieszka Holland (Evropa, Evropa, Hořící keř, The Wire), kameraman Vladimír Smutný (Nabarvené ptáče), který měl film původně točit, nebo herec Miroslav Donutil (Atlas ptáků). Ten měl ve snímku ztvárnit Gustáva Husáka, ale poté, co začal spor Fíly se Šmídmajerem, projekt opustil a postavil se za Fílu.
Problémy se táhnou od roku 2020, kdy Fíla obviňoval Šmídmajera, a naopak. Fíla si prostřednictvím médií stěžoval, že Šmídmajer „točí vlastní filmy, místo aby se věnoval projektu Kriegel, kterému mohou vypršet dotace, nezačne-li se letos točit; tedy že promarnil čas. Producent viní režiséra, že šířením takových zvěstí projektu škodí, tedy že promarnil svou šanci“. (iDnes.cz v únoru 2020)
Později téhož roku byla Fílovi od advokáta Miloslava Šmídmajera doručena předžalobní výzva a v ní žádost o úhradu téměř 3 milionů korun (informoval web iDnes.cz v květnu 2020). Producentův advokát žádal o finanční obnos za Fílova vyjádření, která snižovala hodnotu připravovaného filmu a důvěryhodnost.
Důsledkem této kauzy začali pochopitelně o celém mezinárodním projektu pochybovat i ti, kteří byli do podniku zaangažováni. Během let například ukončila koproducentství Česká televize, novým koproducentem je TV Nova a platforma Voyo. Jde o mimořádný mezinárodní počin, v němž figuruje Česká republika, Ukrajina, Litva, Státní fond kinematografie, Ukrajinská státní filmová agentura nebo Nadace Charty 77.
V prosinci 2021 dává soud za pravdu Šmídmajerovi a žalobě jeho produkční společnosti Bio Illusion. Městský soud v Praze oznámil, že „producent platně odstoupil od režijní smlouvy, kterou dříve s Fílou uzavřel, a v odůvodnění rozsudku konstatoval, že producent je stále držitelem výhradní licence k užití Fílova scénáře, který si u něj objednal, do kterého může ve sjednaném rozsahu při realizaci filmu zasahovat a podle kterého může nyní film natočit ve spolupráci s jiným režisérem“. (citace iDnes.cz)
Ve výsledku to vypadá na vleklou právní bitvu, přesné formulace, dokazování a odvolávání se na morálku. Kde je ale pravda, vědí jen přímí aktéři sporu. A nikdo z nich dle vyjádření nehodlá ustoupit. Rozhodnou tedy zřejmě soudy.
Producent Miloslav Šmídmajer mi v rozhovoru sdělil, že jeho vyjádření mohu v článku citovat jen v případě, pokud výsledný text autorizuje jeho právník. „Byl bych nerad, aby ven vylezly nějaké nepřesnosti,“ dodal producent a potvrdil, že hodlá Muže, který stál v cestě uvést do kin na jaře roku 2023.
Režisér Petr Nikolaev k případu sdělil následující: „Mediální útoky Ivana Fíly na moji osobu jsem dosud nechával bez odpovědi. Teď bych rád věc krátce okomentoval. Každý, kdo s Ivanem Fílou spolupracoval, ví, že konflikty jej provázejí. To je asi jednou z příčin, proč v šedesáti pěti letech má za sebou jen dva filmy. Je to škoda, protože je to talentovaný umělec. Nabídku producenta Šmídmajera jsem přijal, protože jsem pochopil, že jinak je projekt odsouzen k zániku. Vzhledem k důležitosti připomenout odkaz Františka Kriegela jsem to považoval za velkou škodu. Ať posoudí diváci podle výsledného filmu, jestli jsem udělal dobře.“
Nějak z toho všeho byl odsunut na vedlejší kolej František Kriegel a jeho životní příběh. Škoda. Snad se ho v té nejlepší možné filmové verzi dočkáme.
Kinobox: Predátora dnes může zabít i malá holka
Už sedmý film s monstrem, kterému abstraktně říkáme Predátor (i když se jmenuje jinak), se poprvé odehrává v hluboké minulosti a poprvé je hlavní hrdinkou žena, členka kmene Komančů.