Zázračně úspěšné filmy, které vznikly za hubičku a generovaly milionové tržby
Při posuzování filmových tržeb musíme brát v potaz několik aspektů. Studia uvádí pouze sumy, které spolkla samotná produkce, kdežto podstatně vyšší výdaje za reklamu zůstávají zatajované. Polovina následného výdělku končí v pokladnách kin a finální čistý zisk ovlivňují také smluvně určené benefity pro tvůrce či sponzory. Velké blockbustery mohou přijít i na půl miliardy dolarů a jejich návratnost mnohdy nepřesáhne jednotky procent, ačkoli jim příjmy může rozšiřovat přidružený merchandising a prodej vysílacích práv.
Skutečnými titány čistých zisků plynoucích z rozdílu mezi všemi výdaji a příjmy jsou proto extrémně levné snímky, které si našly masové publikum. Pro jejich vyčlenění použijeme informace z webu The Numbers, který představuje lůno filmové ekonomiky a tržebních statistik. U filmů se uvádí čistý zisk a řadí se dle výše profitu.
Snímek, v němž si zahrál představitel Herkula Kevin Sorbo, uspěl díky svému zaměření na křesťanské publikum. Vypráví o rozepři mezi příkladným věřícím studentem a jeho učitelem, jenž existenci boha neuznává. Natáčení probíhalo na území Louisiany v průběhu dvaceti dní a především severoamerické obecenstvo tvůrce odměnilo pohádkovými příjmy.
Jediný režijní kredit scenáristy Roba McKittricka představuje poněkud úchylnou komedii s vycházejícími hvězdami své doby. Ryan Reynolds, Anna Faris či Justin Long vévodí šílené směně v buranské restauraci, kde můžete v sendviči očekávat pubické ochlupení. Pokleslý humor ale tehdy letěl a tržby mluví za vše.
Finančně nejtriumfálnější vymítací horor dekády využil formátu found footage, který byl před jedenácti lety stále ještě prosperující senzací. Prostředí římské psychiatrické léčebny a účinné trailery publikum nalákaly a studio Paramount Pictures se mohlo radovat.
Jeden z nejproslulejších hororů kinematografie natáčel tehdy jednadvacetiletý Sam Raimi na koleni s partou přátel a prokázal v něm svou formální kreativitu. Laciné efekty neztrácí své kouzlo a film lze dodnes považovat za extrémně nechutný, což publikum na počátku 80. let přitahovalo. Úspěch filmu umožnil vznik dvou celovečerních pokračování a roku 2015 také seriálu Ash vs Evil Dead. Z Raimiho se stal špičkový blockbusterový režisér a herec Bruce Campbell je kultovní figurou popkultury.
První dokumentární počin na tomto seznamu natočil renomovaný Yann Arthus-Bertrand v produkci Luca Bessona a podává v něm komplexní obraz Země z ptačí perspektivy. Krásné obrazy a podnětný komentář režiséra stvořily jeden z nejoceňovanějších dokumentů století, který se často vysílá i na televizních obrazovkách.
Muzikál s Markétou Irglovou a Glenem Hansardem proslavila především oscarová píseň Falling Slowly. Irská hudební romance režiséra Johna Carneyho se pochopitelně těšila značné pozornosti také u nás a oscarový úspěch Markéty Irglové zpečetil snový finanční výsledek této malé produkce.
Zapadlý slasher o maskovaném vrahovi štafetového týmu vedle Pátku třináctého či Halloweenu kvalitativně neobstál, ale stal se z něj okamžitý kult. Tržby z kin překonaly veškerá očekávání a Promoce si skvěle vedla také na VHS. Kupodivu nikdy nevzniklo žádné její pokračování. Možná i proto, že trh se podobnými středoškolskými horory brzy přesytil.
Dokument zachycující ekologické aktivity bývalého viceprezidenta USA Ala Gora zafungoval jako varovný budíček před blížící se klimatickou katastrofou. Lidé se z něj sice nepoučili, ale do kina na něj chodili ve velkém. Nepříjemná pravda získala dva Oscary za nejlepší celovečerní dokument a dokonce za nejlepší původní píseň Melissy Etheridge.
Jeden z pionýrů moderního slasheru zkombinoval prostředí táborového kempu s iracionálním vraždícím strojem ve stylu Michaela Myerse a s motivy Hitchcockova Psycha. Pátek třináctého uhodil hřebíček na hlavičku a hladce zapadl do popkultury, jejíž pevnou součástí zůstává dodnes. Vrah Jason Vorhees se musel činit v dalších devíti pokračováních i v remaku a stanul také proti Freddymu Kruegerovi z Noční můry v Elm Street.
Průlomové dílo Davida Lynche ukázalo, že publikum sedmdesátých let rozumí nejen Čelistem a Star Wars, ale také znepokojivé, metaforické a interpretačně složité avantgardě. Bezútěšný příběh o muži, jenž se doma stará o děsivě zdegenerované stvoření, je respektovaným kultem, který si na půlnočních projekcích našel platící publikum. Lynch posléze mnohokrát potvrdil, že neprorazil náhodou a že patří k nejnadanějším filmařům své generace.
Nezávisle financovaný horor o prokleté divadelní inscenaci sehnal potřebné peníze od přátel tvůrců a v USA jej nakonec distribuovalo studio Warner Bros. A mělo šťastnou ruku. Film poslalo takřka do tří tisícovek kinosálů, z nichž si Šibenice odnesla dost peněz, aby pokryla drahý marketing a zaznamenala výrazný profit.
Příběh požárníka, jenž urovnává vlastní vztah k bohu, podle své knihy napsal a zrežíroval Alex Kendrick. Náboženský snímek své cílové publikum neminul a při opatrnějším nasazení do kin generoval trvalý příjem. Samotný herec Kirk Cameron prý vyznává křesťanství, a když měl políbit svou filmovou manželku, musela za herečku zaskočit jeho skutečná žena.
Dokument řešící fastfoody a jejich dopad na naše zdraví a fyzičku shrábl oscarovou nominaci. V hrsti měl i sympatie publika, které dalo najevo, že mu není tak lhostejné, co vlastně konzumuje. Super Size Me proslavilo dokumentaristu Morgana Spurlocka, jenž roku 2017 natočil také pokračování Super Size Me 2: Holy Chicken!
Možná nejdůležitější horor historie vyčlenil samostatný a dodnes populární subžánr vyvražďovacího hororu, v němž se teenageři třesou před nepolapitelnými zabijáky. Režisér John Carpenter zužitkoval svůj minimalismus a za pomoci vlastní hudby, jedné ikonické masky a památné inscenace vytvořil legendu, která okamžitě zarezonovala s diváckým ohlasem.
Krátkometrážní speciál adaptující populární komiksovou sérii Peanuts znovu ožil roku 2009, kdy vyšel na blu-ray a DVD díky Warner Home Video. Jde o nejúspěšnější filmové dílo s populární postavou psa Snoopyho, jenž dodnes zaplňuje televizní obrazovky. Na Apple TV+ například nedávno vyšla druhá série Snoopy ve vesmíru.
Film, který definoval éru found footage hororů, jako jeden z prvních využil síly internetu coby marketingového nástroje. Záhada Blair Witch byla na fiktivním webu propagovaná jako záznam skutečné události a o hercích se vedly záznamy, podle nichž se pohřešovali. Na pouť do strašidelného lesa vyrazily davy zvědavých lidí a fenomén byl na světě.
Speciální cena za kreativitu v nejlacinějších podmínkách putuje za Robertem Rodriguezem, jenž své slavné Desperado původně natočil jako sedmitisícový snímek pro mexický videotrh. Mariachi se ale povedl a sáhlo po něm studio Columbia, díky němuž tržby přesáhly milionovou hranici. Brzy vzniklo pokračování Desperado. Roku 2019 už Rodriguez natáčel Alitu: Bojového anděla za 170 milionů dolarů.
Nejvýraznějšího následovníka Blair Witch koprodukoval Steven Spielberg, jenž si vynutil přetočení původního konce. Produkce Paranormal Activity přišla přibližně na dvacet tisíc dolarů, ale marketing a dotáčky náklady přece jen nafoukly. Tržby však dopadly fenomenálně a publikum se u nočních záznamů bezpečnostních kamer tak bálo, že série momentálně čítá už sedm příspěvků.
Další křesťanské drama Alexe Kendricka se odehrává v prostředí středoškolského fotbalového týmu, který ke zlepšení hry potřebuje trochu uctivé víry. Film šel původně pouze na video, ale skvěle se prodával a posléze udělal obrovský byznys také v kinech.
Osudový projekt George Millera a Mela Gibsona o policajtovi, jenž v rozvrácené společnosti čelí zuřivým silničním gangům, se po prvotním úspěchu rozrostl do monumentální akční ságy. Šílený Max stanovil rekord coby nejvýdělečnější snímek historie, podpořil rozvoj australské nové vlny a k dnešnímu dni inicioval vznik tří pokračování. Zběsilá cesta z roku 2015 přitom platí za jeden z kriticky nejopěvovanějších filmů století, který si odnesl šest Oscarů. George Miller momentálně natáčí jeho spin-off Furiosa.
Kinolog: Houboví lidé chtějí sežrat naše mozky. V The Last of Us nás zachrání Pedro Pavel
Devítidílný seriál The Last of Us, jenž je dostupný na HBO Max, vychází ze slavné stejnojmenné videohry. Povyšuje žánr postapokalyptického zombie hororu z pouhé akční vyvražďovačky na psychologické drama. Obsazení ani celkové provedení nemohlo být lepší.