Které titány musí překonat Avatar 2, aby se stal nejvýdělečnějším filmem historie?
Realita je ale trochu odlišná a ovlivněná nepřetržitou inflací, díky níž má Avatar nad Endgame vlastně mnohem víc navrch, než se na první pohled zdá. Jaký film je tedy při započtení všech kinozisků a výdajů tím, který přisypal domovskému studiu do kasy nejvíce peněz ze všech?
Filmové tržby jsou pro leckoho nezajímavou a přirozenou statistikou, ale za částkami, které publikum každodenně utrácí za návštěvy kin, se skrývá páteř celého průmyslu. Jako kanonická se sice v průběhu let často vyprofilovala ta díla, která ve své době nikoho příliš nezajímala – většinou díky zprvu nedoceněným formálním inovacím či provokativnímu nebo nadčasovému obsahu. Trendy ale udávaly především ty snímky, které přitáhly nejvíce diváků a divaček.
Podoby finančně úspěšných filmů přitom mohou být různé. Bereme-li například v potaz porovnání nákladů a zisků, v čele historického žebříčku tržeb se ocitají nízko či středorozpočtová díla, jejichž tvůrci nepotřebovali tolik prostředků a publikum oslovili funkčním nápadem či promyšlenou propagací. Pionýry jsou v tomto ohledu třeba found footage horory Záhada Blair Waitch a Paranormal Activity.
Záhada Blair Witch je dnes chápána jako přelomový snímek, který roku 1999 zpopularizoval koncept hororů natáčených na ruční kameru a propagovaných jako záznamy skutečných událostí. Trojice hrdinů v něm celou dobu pobíhá po lese, kterému dle legend vládne čarodějnice. Na samotné natáčení se spotřeboval rozpočet kolem 35 tisíc amerických dolarů, ale v postprodukci se náklady vyšplhaly minimálně na 200 tisíc dolarů, přičemž často se uvádí i třikrát více – přesné hodnoty se obtížně dohledávají. Společnost Artisan Entertainment's Bill Block koupila práva za milion dolarů a spustila důmyslnou reklamu, která film promovala jako reálný. Ta přišla na přibližně sedm milionů jen v USA, ale vyplatilo se – nenápadný horor vydělal po celém světě 249 milionů dolarů. Po odečtení všech nákladů se uvádí, že čistý zisk studia činil 83 miliony dolarů – jako tradičně si totiž uzmulo půlku z kinovýdělku.
Při porovnání výdajů a zisků tedy jde o ohromující triumf a podle webu The Numbers o pátý nejziskovější snímek v historii. Před Blair Witch se nachází třeba první Šílený Max, který při rozpočtu kolem 200 tisíc dolarů vytěžil profit okolo padesáti milionů, a také zmiňované Paranormal Activity. Jejich produkce stála pouhých patnáct tisíc dolarů, ale po úpravách zvuku a přetočení konce, které si vyžádal sám producent Steven Spielberg, se náklady vyšplhaly na 215 tisíc. Studio DreamWorks zaplatilo za levný horor 350 tisíc dolarů a společnost Paramount, která jej distribuovala, uvolnila 18 milionů na marketing. Paranormal Activity nakonec utržilo 193 miliony celosvětově a předpokládá se, že Paramount a DreamWorks celkem vydělaly 89 milionů dolarů.
Jde tedy o nejlukrativnější investice, nikoli o projekty, které by studiu přinesly nejvíce peněz. V tomto ohledu se musíme podívat na vysokorozpočtové kolosy, které dokázaly vygenerovat miliardy dolarů, v kinech běžely dlouhou dobu a navrch si připsaly obrovské příjmy i z prodejů na domácí nosiče či z merchandisingu.
Jak už bylo zmíněno v úvodu textu, historicky nejvyšších tržeb bez zohlednění inflace dosáhl Avatar. Celkový výtěžek v hodnotě 2,847 miliardy dolarů ale pro studio Fox znamená čistý zisk v hodnotě 1,2 miliardy. Hned si vysvětlíme proč. Avatar stál včetně propagace 387 milionů dolarů, což by dnes po započtení inflace činilo už nějakých 470 milionů. Zmíněné tržby by se při dnešních cenách vyšplhaly nikoli na 2,8, nýbrž na 3,36 miliardy dolarů. Fox z toho dostalo přibližně polovinu, tedy 1,68 miliardy – a po odečtení oněch 470 milionů nám zbyde výsledná suma. Která je impozantní a poráží Avengers: Endgame, jež Disneymu vydělali „jen“ 900 milionů, ale zdaleka nestačí na tři starší filmy.
Prvním z nich je TitanicJamese Camerona. Ten byl roku 1997 nejdražším filmem všech dob, jeho výroba přišla na 210 milionů dolarů (dnes 337 milionů). Z kin si katastrofická romance odnesla 2,2 miliardy dolarů, přičemž 1,8 miliardy doputovalo v době prvního uvedení a zbylých 400 milionů po znovuvydání roku 2012. Dnes a po započtení inflace by celkový zisk činil 3,33 miliardy.
Práva na Titanic si mezi sebou rozdělily společnosti Paramount a 20th Century Fox, které utratily 150 milionů za marketing (v dnešní nominální hodnotě). Celková suma za produkci a propagaci se tedy v současnosti vyšplhá na přibližně 487 milionů dolarů. Jelikož byl Titanic obrovským fenoménem a kina jej uváděla déle než rok, studia dostávala z tržeb větší krajíc, než bývá obvyklé. Paramount a Fox obdržely 58 % z výdělku, v dnešních dolarech tedy 1,9 miliardy – při odečtení nákladů nám zůstane suma 1,4 miliardy. A to stačí na druhé místo.
Guinnessova kniha rekordů přišla roku 2014 se závěrem, že klasický snímek Jih proti Severu vydělal v kinech po započtení inflace 3,44 miliardy dolarů – dnes s odstupem osmi let by se tato částka vyšplhala dokonce na 3,75 miliardy. Výpravné melodrama z roku 1939 bylo v USA národní událostí a zpětně se zdá, že jej každý občan viděl v kinech několikrát. Tehdy se navíc neutrácelo za efekty ani marketing – výroba například přišla na 4,25 milionu dolarů, což by dnes znamenalo střídmých 78,6 milionu.
Nebylo potřeba kupovat předražené televizní reklamy ani vyrábět takové množství kopií. A produkující i distribuující studio MGM navrch vlastnilo většinu kin, v nichž se Jih proti Severu vysílal. Paramountský výnos, který zrušil vertikální integraci a oddělil sítě distributorů od kin, vešel v platnost až roku 1948. Čistý profit Jihu proti Severu tedy podle hrubých odhadů činí něco přes dvě miliardy dolarů – přesná suma je vzhledem k mnoha uvedením v průběhu třiaosmdesáti let a dalším proměnným zřejmě nezjistitelná.
Bez dalšího zdržování si tak můžeme směle odpovědět na otázku, který snímek přinesl svému studiu nejvíce peněz čistě z uvádění a dosáhl nejvyšších kinotržeb při zohlednění inflace – je jím právě nesmrtelné a zřejmě neporazitelné drama Jih proti Severu. Což ale ještě neznamená, že by šlo o nejvýdělečnější filmovou akvizici v dějinách.
Pokud totiž bereme v potaz také přidružené zisky z prodeje práv do televize či na video, legenda klasického Hollywoodu se musí sklonit před velikány moderních digitálních časů. Titanic například v této oblasti vydělal další dvě miliardy (při dnešních cenách) a jeho profit přesahuje 3,5 miliardy dolarů. A to se podle všemožných zdrojů nevyrovná Avatarovi, který z prodeje na domácí nosiče údajně vytěžil daleko více než Titanic, tudíž by mohl sahat po absolutním prvenství.
To by ale nesměly existovat také příjmy z dodatečných pokračování, videoherních práv a licencí, merchandisingu či streamování. Absolutním králem popkultury a nejbohatším filmem historie při zohlednění všech těchto atributů je totiž, hádáte správně, Star Wars: Nová naděje z roku 1977. Problematický a mnohými zatracovaný projekt George Lucase expandoval do filmové série, která dohromady vydělala přes deset miliard dolarů z dvanácti filmů, jejichž průměrná výrobní cena činí 141 milion dolarů (a to bez započtení inflace). Z merchandisingu pak Lucasfilm vytěžil závratné 42 miliardy dolarů.
Nová naděje přitom stála 11 milionů dolarů (dnes 47) a dalších 16 milionů padlo na marketing (dnes 70). Při originálním uvedení film vydělal 510 milionů dolarů (2,16 miliardy) a později dalších 265,5 milionu (453 dnes) – celkově tedy 2,613 miliardy, z čehož studio dostalo zpět 1,3 miliardy. To by v čistých kinotržbách stačilo na Avatar, ale Titanic je o jeden ledovec vpřed a Jih proti Severu stále někde v nedohlednu.
Ring je volný a James Cameron s Avatarem 2, potažmo neúnavný Marvel s jeho multivesmíry, mohou předvést, co v nich vězí. Překonání právoplatných premiantů, jakými jsou Jih proti Severu a Nová naděje, je ovšem víceméně vyloučené. S inflací, která posunula průměrné ceny lístků z pěti dolarů v době uvedení Titanicu až k dnešním deseti, je složité držet krok.