Jasona Momou si většina lidí pravděpodobně spojí s Aquamanem, Khal Drogem ze seriálu Hra o trůny či bojovníkem Duncanem z Duny. Fajnšmekrům nejspíš naskočí ještě jeho dredatá image z Hvězdné brány: Atlantidy. Před téměř deseti lety si havajský rodák vyzkoušel i režisérskou úlohu. Svůj film Cesta do Palomy též produkoval, napsal k němu scénář a zahrál si v něm hlavní roli.
Tento hyperautorský přístup, za který by se nemusel stydět ani Jean-Luc Godard, sice poněkud překvapivě nedopadl naprostým propadákem, na druhou stranu rozhodně nelze hovořit ani o úspěchu. Film vydělal necelý milion dolarů a sklidil velmi vlažné kritické i divácké přijetí. Pro fanynky a fanoušky či zájemce o režijní tvorbu profesionálních herců však bezpochyby představuje zajímavý materiál.
Možná až přehnaně drsňácké road movie vypráví o Wolfovi, svalnatém indiánovi, který si nebere servítky. Když je jeho matka znásilněna a zavražděna, velmi rychle pachatele najde a udělá s ním krátký, ale bolestivý proces. Svévolné zabití vraha se nelíbí americké vládě. Wolf proto nasedá na svůj chopper a s popelem své matky prchá napříč západem USA, zatímco mu na paty šlape FBI.
Špionská dramata z období studené války jsou subžánrem, který své publikum nachází na obou stranách bývalé železné opony. Patří do něj i hvězdný projekt Most špionů z roku 2015, jenž režíroval Steven Spielberg, scénář k němu napsali bratři Coenové a hlavní role se ujal Tom Hanks.
Hru špionů naopak natočil nepříliš známý Dominic Cooke, který má kromě ní na svědomí jen jeden další celovečerní počin a několik dílů shakespearovského seriálu V kruhu koruny. Jeho relativní neznámost před publikem bohatě kompenzuje představitel hlavní role Benedict Cumberbatch. Nebylo by divu, kdyby britský herec vzhledem k látce při přebírání role pomýšlel na Oscara, ostatně za tematicky blízký Kód Enigmy se do užšího výběru dostal, neobdržel však nakonec ani nominaci.
Příběh založený na skutečných událostech se odehrává během rostoucí hrozby jaderné války v šedesátých letech. Vysoký důstojník GRU se rozhodne kontaktovat západní tajné služby, CIA a MI6, aby jim předal informace, které by mohly vést k deeskalaci napětí mezi oběma stranami. Západ se z bezpečnostních důvodů rozhodne neposlat pro informace agenta, ale obyčejného obchodníka Grevilla Wynnea. Na scéně se tak objevuje kníratý Benedict Cumberbatch, jehož postava riskuje manželství i život, aby na zdánlivě obchodních cestách mezi Moskvou a Londýnem převážela informace klíčové pro budoucnost světa.
Ačkoli se Ulrich Seidl řadí mezi stálice evropského festivalového okruhu, Rimini uvedené v českých kinech minulý rok žádný větší divácký ohlas nevzbudilo. Film Sparta, který vyvolal kontroverze ohledně zacházení s dětskými herci a který spolu s Rimini dává dohromady diptych, byl dokonce promítaný pouze na MFDF Jihlava a do běžné distribuce se vůbec nedostal. Obě díla přitom startují novou etapu v autorově tvorbě, ve které přes obligátní provokativnost, chladnost a fyzicky nepříjemné okamžiky začínají prosvítat i náznaky empatie.
Richie Bravo je lehce vyžilý rakouský seladon bavící v italském letovisku Rimini turistky zpěvem romantických šlágrů. Jeho matka právě zemřela a otec se stařeckou demencí tráví poslední dny života blouděním po chodbách rakouského domova důchodců. Aby si Richie mohl zachovat svůj alkoholem prolitý životní styl a časem poznamenanou vilu, přivydělává si sexem se svými věrnými fanynkami, většinou v seniorském věku. Tento fungující byznys model naruší příchod Richieho dcery, jež naléhá, aby jí otec finančně vynahradil osmnáct let života, kdy si jí nevšímal.
Od puče v roce 1948 se československá kinematografie do značné míry ocitla v zajetí socialistického realismu, patetických příběhů z minulosti a schematického, neautentického zachycování přítomnosti. To se začalo lámat na konci padesátých let, ale k opravdu silnému vzepětí nových tvůrčích sil došlo až v první polovině 60. let v rámci československé nové vlny. Nová vlna hledala nové výrazové prostředky a zaměřila se na aktuální témata spojená často s životem a problémy mladých lidí. Za jednoho z prvních zástupců tohoto filmového modernismu v Československu lze považovat právě Slnko v sieti, po němž se nazývá slovenská obdoba Českého lva.
Senzitivní, místy až impresionistický snímek Štefana Uhera sleduje dva opuštěné mladé lidi, dívku Belu a chlapce Fajolu, uprostřed slovenské metropole. Režisér upouští od přímočaré dějové linky a ukazuje spíše sérii setkání, během níž oba hrdinové hledají cestu jeden k druhému i k sobě samým.
Bizarní dokumenty tvoří vedle true crime minisérií, seznamovacích reality show a dramaturgii postrádajících opusů stárnoucích auteurů jeden ze základních pilířů původní tvorby Netflixu. Vzpomeňme na Tiger Kinga. Lidi z této streamovací platformy očividně baví hledat nejrůznější absurdní náměty a představovat si diváky a divačky nevěřícně kroutící hlavou při jejich sledování. V této honbě proto nepolevují a letos se jim podařilo vytřískat čtyři třičtvrtěhodinové díly z historky o psovi, který zdědil pohádkové bohatství.
Bohatá německá baronka odkáže v 90. letech svému německému ovčákovi Guntherovi miliony dolarů. Do čela správní rady starající se o nově nabytý psí majetek se postaví rodinný přítel, excentrický Ital Maurizio Mian. Ten z Gunthera pomalu buduje mediální hvězdu bydlící v bývalé Madonině vile, obědvající jídlo od soukromého šéfkuchaře. Peníze osiřelého čtyřnožce zároveň používá k bizarnímu sociálnímu experimentu, během něhož dává dohromady „geneticky dokonalé“ páry. V Guntherově vile se tak schází podivná skupinka lidí a celý podnik začíná nabírat znaky sekty.
Tvůrci zpovídají aktéry Guntherovy aféry, jeho sluhy, podivíny, kteří se na něho nabalili, i samotného Maurizia. Mluvící hlavy pak doplňují archivními záběry i hranými pasážemi.
Kinolog: Houboví lidé chtějí sežrat naše mozky. V The Last of Us nás zachrání Pedro Pavel
Devítidílný seriál The Last of Us, jenž je dostupný na HBO Max, vychází ze slavné stejnojmenné videohry. Povyšuje žánr postapokalyptického zombie hororu z pouhé akční vyvražďovačky na psychologické drama. Obsazení ani celkové provedení nemohlo být lepší.