Jan Žižka byl dvakrát dražší než Tmavomodrý svět. Které české filmy stály nejvíce peněz?
Pro rozpočty českých filmů existují dva zdroje: Kinomaniak.cz a Wikijii. Ani jeden nebude úplně přesný, jelikož producenti velmi rádi čarují s čísly, nahoru i dolů. Pokud jim zprávy o výši rozpočtu pomáhají v reklamě, neváhají ho nafouknout – takto se už i o Žižkovi v některých článcích psalo, že stál 500 milionů korun. Jinde naopak producenti – zvláště v USA – náklady kamuflují a snižují, aby při výročních finančních uzávěrkách platili nižší daně. A někdy zase náklady zvyšují, aby mohli vyplácet menší prémie hercům, kteří mají procenta z tržeb.
Následující přehled tedy berte s jistou rezervou. Pokud nejste přímo účetní v produkční firmě, tak u filmů nikdy neznáte přesné náklady (rozložené na honoráře, přípravu na natáčení, samotné natáčení, postprodukci, propagaci a dříve i na nákladnou výrobu fyzických kopií určených k promítání).
A už vůbec neznáme výdělky. Tržby z kin jsou sice orientačně zaznamenány správně (rozdíly mohou být v řádu statisíců nebo nižších milionů), ale nevíme, kolik filmy vydělaly na videokazetách, DVD a dalších nosičích, kolik dostali producenti za televizní práva, prodej distribučních práv do kin po celém světě a nyní i za umístění na VOD typu Netflixu. Pouze podle rozpočtu a tržeb v českých kinech nelze soudit, zda byl film propadák, nebo hit.
Z kin se zaplatí absolutní minimum českých filmů, a to musí mít náklady mezi 20 až 40 miliony a mělo by na ně přijít více než půl milionu lidí. U dražších snímků se z kin náklady nikdy nevrátí.
Náklady přepočítáváme na dolary podle současného kurzu (24,77 korun za dolar), nezapočítáváme inflaci. V případě, že filmy mají nominálně stejné náklady, pokládáme za dražší film, který vzniknul dříve, kdy byla pravděpodobně nižší inflace.
(2022, režie Petr Jákl, 125 minut) – 450 milionů korun (cca 18,1 milionu dolarů)
Nejdražší na filmu je určitě angažmá hereckého matadora Michaela Cainea, který hraje jednu z hlavních rolí (v pořadí třetí či čtvrtou). Náležitý honorář vzhledem ke svému jménu střední svítivosti musel dostat představitel hlavní role Ben Foster, který je zvyklý být „leading man“ v amerických nízkorozpočtových filmech. Till Schweiger a Mathew Goode nejsou velká jména, ale patří mezi oblíbené představitele vedlejších rolí v hollywoodských filmech. Podobný status jako Schweiger má ve světě a ve své domovině Karel Roden. Poměrně oblíbený záporák je i dánský herec Roland Møller.
Rozpočet nepochybně nafoukla i výzbroj, akční scény a pronájem několika hradů. Nicméně velké bitevní scény se stovkami komparzistů se ve filmu nedočkáte, velmi často se tu chodí pěšky a nejezdí na koních. Kdoví, kolik stálo zapůjčení lva, případně digitální triky na jeho (do)vytvoření. Velmi solidně vyhlíží digitálně vytvořená stará Praha. Jedenáct let produkce muselo být pro Petra Jákla náročných. Přestože už prosakují zprávy, že se na komparzu a mnoha řemeslných pracovnících šetřilo, jak se jen dalo.
(2008, režie Juraj Jakubisko, 138 minut) – 328 milionů korun (13,2 milionu dolarů)
Producentka Deana Jakubisková shání pro svého manžela, bývalého génia slovenské kinematografie Juraje Jakubiska, stále větší prostředky pro jeho megalomanské vize. Paradoxní je, že Jakubisko se vůbec nesnaží o to, aby jeho filmy byly primárně komerční, ale jde mu o umělecká vyjádření. Zde mu šlo o to postmoderně popsat z více perspektiv legendu o Čachtické paní, jež byla často obviňovaná z toho, že se koupala v krvi zavražděných panen. Jakubisko chtěl tento mýtus feministicky dekonstruovat a výsledkem byla nechtěně komická fraška.
Anna Friel v hlavní roli sice jistě nedostala malý honorář, své si odnesli i Karel Roden a Franco Nero či Boleslav Polívka, ale film vyhlížel už v době své premiéry spíše televizně. Slíznul prakticky výhradně negativní recenze a s Deanou Jakubiskovou od té doby spousta řemeslníků odmítá pracovat, protože nebyli adekvátně zaplacení. Snímek obsahuje pouze jednu bitevní scénu, zbytek šel na pronájmy historických prostor a originálně pojaté kostýmy a dekorace. Některé, jako například létající stroj, jsou záměrně ahistorické. Odhad tržeb filmu kolísá, nejvýše se odhadují na 96 milionů korun.
(nikdy neuvedeno, režie Tomáš Krejčí) – 240 milionů korun (cca 9, 7 milionu dolarů)
Snímek, který je více zločinem než uměleckým dílem. Dodnes z něj bylo zveřejněno pouze pár záběrů, hotových je pár minut celé fantasy ságy. Ta má jistě velmi originální výtvarné pojetí, ale zároveň s postupujícími roky neustále technicky zastarává a nelze to uhrát ani na záměrně staromileckou poetiku. Pakliže si začnete o projektu něco googlit, velmi rychle zjistíte, že jde o složitou soudní kauzu. Dodnes nelze rozhodnout, zda režisér Tomáš Krejčí je jen naivní snílek a kam se vůbec poděly všechny proinvestované prostředky.
(2001, režie Jan Svěrák, 115 minut) – 230 milionů korun (cca 9, 3 milionu dolarů)
Hollywoodský producent Eric Abraham už si po Koljovi brousil zuby na dalšího Oscara. Bohužel, ve stejném roce měl premiéru i Pearl Harbor od Michaela Baye, který sice nebyl uměleckým dílem, ale vybuchlo v něm mnohem víc věcí. A komorní příběh o dvou českých pilotech, kteří se zamilují do stejné ženy, neměl moc šancí. Tmavomodrý svět se potácí mezi syrovým dílem a patetickým kýčem. Nejedná se o produkční ostudu a film by ke své působivosti nepotřeboval více akčních scén. Návštěvnost měl stále obří – skoro milion dvě stě tisíc diváků. Bohužel, lístky stály výrazně méně a tržby činily necelých 90 milionů korun. Film není tak dobrý jako tematicky obdobní Nebeští jezdci, ale pořád jde o důstojnou poctu československým válečným hrdinům.
(2016, režie Sean Ellis, 120 minut) – 170 až 220 milionů
Koprodukční film o českých parašutistech, kteří provedli atentát na říšského protektora Heydricha. Film je „český“ jen z hlediska účasti členů štábu, vznikl i díky pobídkám z Fondu pro rozvoj kinematografie. Jinak jde o britsko-francouzskou záležitost. Drahá byla účast hvězd Cilliana Murphyho a Jamieho Dornana. Aňa Geislerová či Alena Mihulová určitě producenty nevyšly na velké peníze. Na film v Česku přišlo necelých 170 tisíc diváků a divaček a utržil kolem 20 milionů korun. Celosvětově posbíral 5,3 milionu dolarů (130 milionů korun). To se může zdát málo, ale prodej práv pro televizní vysílání a VOD mohl náklady splatit. Nejvyšší oznámené náklady jsou 8, 9 milionu dolarů.
(1999, režie Ken Berris, 115 minut) – 170 milionů (cca 6, 8 milionu dolarů)
Legendární producentský průšvih herce Martina Dejdara, kterého napadlo na sklonku 90. let udělat staromódní detektivní komedii. Většina peněz putovala na honoráře Grety Scacchi a Petera O'Toolea. Film byl financovaný úvěrem z českých bank, Dejdar pak dluhy léta splácel, ještě v roce 2015 čelil exekuci. Fun fact: jedním z producentů filmu byl i Michael Šváb, šéf zločineckého gangu, který v letech 2011 až 2013 unášel, vydíral a vraždil české podnikatele z bohatších vrstev a který je mimo jiné švagrem Martina Dejdara. K filmu se již prakticky nedají dohledat jeho komerční výsledky a Dejdar se k němu pochopitelně nerad vyjadřuje. Z dluhů na Panství viní herec distributora, který nezaplatil peníze za prodej filmu do zahraničí.
(2017, režie Martin Kotík, 85 minut) – 167 až 170 milionů
3D animovaný snímek, který režíroval proslulý autor špatných a neúspěšných filmů – Pánská jízda (2004), Všechno nejlepší! (2006) a Vy nám taky, šéfe! (2008). Tento podnikatel s nevkusem a supermarketovou antifilmovou estetikou stál i producentsky za filmem Hurvínek na scéně (2010). K jeho počinům nelze mít jakýkoli komentář. Lze jen doufat, že již nikdy nic nevytvoří. Hurvínek a kouzelné muzeum navštívilo nebohých 187 tisíc dospělých a dětí, kteří zanechali v pokladnách českých kin necelých 23 milionů korun. Dodnes probíhá pátrání po těch, komu se snímek líbil.
(2019, režie Václav Marhoul, 169 minut) – 160 milionů (cca 6, 4 milionu dolarů)
Jeden z nejnáročnějších a také nejambicióznějších projektů v dějinách české kinematografie. Více než dvanáct let práce, natáčení v několika evropských zemích, mezinárodní obsazení (Udo Kier, Stellan Skarsgård, Harvey Keitel), nákup práv na slavnou knižní předlohu Jerzyho Kosinského. Zjevné odkazy na sovětské klasiky Jdi a dívej se, Ivanovo dětství či českou klasiku Marketa Lazarová.
Výsledek není umělecky úplně přesvědčivý a strhující, nicméně do doby Jana Žižky se jedná o největší český producentský počin za posledních třicet let. Václav Marhoul jednoznačně roste s každým dalším snímkem, totéž platí i pro Petra Jákla. Návštěvnost Nabarveného ptáčete byla 98 tisíc lidí v Česku. Zahraniční a festivalová distribuce a prodej na VOD mohly zarovnat náklady, ale je to spíš méně pravděpodobné.
(2018, režie Radim Špaček, 106 minut) – 100 milionů korun (cca 4 miliony dolarů)
Finální počin producenta Jaroslava Boučka, než odešel do důchodu. (Jeho předchozí počiny jsou Černí baroni, Amerika, Je třeba zabít Sekala, Babí léto, Václav, Odcházení.) Podle všeho náklady byly těsně pod touto hranicí. Jde o velice profesionálně odvedený film, dobovka se zjevně oscarovými ambicemi o mladých českých basketbalistech těsně po druhé světové válce. Nenaplnily se ani ambice, z filmu se nestal další Tmavomodrý svět ani komerčně. Návštěvnost něco přes 24 tisíc lidí a tržby něco přes 3 miliony jsou slabé.
(2013, režie Milan Cieslar, 125 minut) – 96 milionů korun (cca 3, 8 milionu dolarů)
Adaptace románu Arnošta Lustiga, samozřejmě zase o holocaustu. Holocaustový rentiér Milan Cieslar (plynové komory exploatoval už v Krvi zmizelého) režíroval film nevzrušivě a nenápaditě. Na pozdní výprodej židovského utrpení přišlo 72 tisíc lidí a tržby v českých kinech byly něco přes 8 milionů na tržbách. Jednak téma samo o sobě není komerčně atraktivní, ale dílo zkázy dokonaly i strašlivé postsynchrony zahraničních herců a hereček, znějící už v traileru.
Kinobox: Nehoří, má panenko, ale padají chemtrails
Nová česká komedie Kdyby radši hořelo vypráví o malé vesnici a místních hasičích, které pálí konspirační teorie a strach z uprchlíků. Na FAMU debut dobré, ale bude z toho klasika jak od Formana?