Filmová fakta: Krátký expresionistický horor Vincent aneb Počátek tvorby Tima Burtona
Vincent (1982), krátkometrážní film, který svému tvůrci vydobyl místo na výsluní a získal mu mnoho příznivců. Tento veršovaný pětiminutový animovaný snímek pojednává o příběhu malého chlapce, Vincenta Malloye, jehož snem je získat světové uznání, jakého se dostalo herci Vincentovi Priceovi. Mladý hlavní hrdina si představuje, že je v kůži svého celoživotního idolu a pomalu, ale jistě zapomíná na svůj vlastní život.
Přesto, že se jedná o sedmiletého chlapce, nalezl Vincent zvláštní a hluboké zalíbení v příbězích E. A. Poea, proslulého spisovatele hororového žánru, který se proslavil hlavně díky své básni zvané Havran, ale také díky mnoha dalším prozaickým příběhům. Hlavní postava tohoto filmu se pomocí jeho příběhů skrývá před realitou, což v něm posiluje představu, že je nepochopeným umělcem. Přitom je jeho jediným „nepřítelem“ jeho matka, která se ho snaží zbavit představy, že je prokletý a umírá.
Tento příběh je svou kompozicí vlastně zanimovaná báseň nesoucí stejný rytmus, jakým byl napsán právě Havran od E. A Poea. Celou básní nás provází hlas vypravěče, který vše recituje. V samotném závěru navíc zaznívá ono proslulé "Nevermore" neboli "Nikdy víc". Tim Burton tedy napsal svou vlastní báseň, zrcadlící tvorbu jeho velkého vzoru. Není tedy Vincent z části odrazem Burtonovy duše?
Tato myšlenka se prohloubí ještě víc ve chvíli, kdy si uvědomíme, že další jeho velkou inspirací byl právě Vincent Price. Proslulý americký herec, který si získal místo v americké hororové filmové tvorbě. Zahrál si navíc i pár rolí ve zfilmovaných dílech E. A. Poea, například ve filmu Zánik domu Usherů(1960) nebo Havran (1963). Tim Burton se svým zalíbením Vincentem Pricem příliš netají, protože s ním spolupracoval také ve své rané tvorbě. Pro nás je nyní nejzajímavější fakt, že propůjčil svůj hlas vypravěči právě ve snímku Vincent. Svým způsobem zde tedy recituje báseň o chlapci, který ho obdivuje. Kromě toho se Price objevil též ve Střihorukém Edwardovi (1990). Jejich spolupráce by nejspíš ještě dlouho pokračovala, kdyby tento mistr hororového napětí tři roky po dotočení Střihorukého Edwarda nezemřel.
Jakou technikou je Vincent zanimovaný a čím vším se odlišuje od jiných snímků své doby? Tim Burton už od počátku své tvorby spolupracoval se studiem Disney, které zaštítilo i tento snímek. Zajímavostí je, že to byl teprve druhý hororový film, který ze studia vzešel. Burton pracoval na Vincentovi asi dva měsíce a zanimoval ho technikou stop motion. Jedná se tedy o loutkový film, který vznikal tak, že se reálný objekt mezi jednotlivými snímky ručně upravoval a posouval o malé úseky tak, aby po spojení vyvolaly dojem plynulé animace. Je to časově velmi náročná technika, tvůrci nicméně umožňuje animovat prakticky cokoliv. Burton jí animoval hned několik dalších filmů, například Ukradené Vánoce Tima Burtona (1993) a Mrtvá nevěsta (2005).
Celkový dojem z této animované básně je velmi emocionální. Příběh se zaměřuje na vnitřní stavy sedmiletého hlavního hrdiny, který kromě toho, že je fascinován hororovými příběhy, nalézá zalíbení také v technologiích. Touží stvořit monstrum, které ho bude doprovázet jeho nočními pochůzkami v temných zákoutích Londýna. Tento motiv „stvoření života“ nese svou inspiraci například ve Frankensteinovi a Vincent není rozhodně jediným Burtonovým filmem, poukazujícím na tuto autorovu fascinaci. Stvoření života pomocí moderní technologie vidíme i ve Střihorukém Edwardovi nebo v pejskovi Frankenweeniem, který na Frankensteina odkazuje už jen svým jménem.
Silné emoce, pocity úzkosti, děsu a strach ze smrti. Oslavování technologického pokroku a nových vymožeností. Všechny tyto prvky jsou základními rysy expresionismu, uměleckého evropského směru z počátku 20. století, jehož vývoj ovlivnily především hrůzostrašné události první světové války. Právě v této náladě Tim Burton Vincenta stvořil a odkazuje k tomu i svým černobílým ztvárněním. Vytvořil tak snímek nesoucí se v tradici německých expresionistických filmů jako je proslulý Upír Nosferatu (1922) neboKabinet doktora Caligariho (1920).
Vincent je zkrátka snímek, který divákovi rozhodně nezabere hromadu času, ale zato mu v sobě zanechá trvalé místo. Je to mistrovské dílo nejen z pozice hororu, ale také z literárního a tvůrčího kontextu. Nadčasový, jeden z těch snímků, který nikdy nezestárne. Milovníkům E. A. Poea přinese další pohled na to, jak se dá pracovat s jeho literaturou. Fanouškům Tima Burtona poskytne exkluzivní pohled do autorovy duše. Ve Vincentovi totiž naleznete vše, co Tim Burton miluje, obdivuje a co ho inspiruje.