Autor předlohy není nadšený z Rodu draka. Ostře kritizuje seriálové změny a bojí se dalších řad
Nejprve si projděme Martinův post, jenž se nese ve znamení Krve a Sýra, tedy atentátu na dítě královny Helaeny. Seriál si ho odbyl na konci prvního dílu druhé řady a okamžitě provokoval fanoušky předlohy svými odlišnostmi oproti knize. Spisovatel popisuje právě rozdílnost mezi svým pojetím v Ohni a krvi, kde dají vrazi matce vybrat, kterého z jejích dvou synů zavraždí. Když Helaena vybere mladšího prince, zločinci s výsměchem zabijí toho staršího, zatímco se přeživšímu princi posmívají, že ho matka chce nechat zabít. V show má Helaena jen jednoho syna a dceru. Vrazi chtějí pouze, aby identifikovala chlapce, protože mají za úkol zabít „syna za syna“.
Martin si stýská, že scéně chybí brutalita Sophiiny volby a také podotýká, že vzhledem k tomu, jak snadno se rozezná chlapec od dívky, je účast Helaeny beztak nadbytečná. Martin chválí herce, kteří se se scénou poprali skvěle, a uznává, že diváci neznalí předlohy se dočkají silného zážitku. „Pořád si ale myslím, že v knize je ta scéna silnější,“ zakončuje. Jenže to je jen začátek.
Martinovi víc než podoba Krve a Sýra vadí vymazání existence druhého syna Maelora, který byl prý původně přesunut do třetí řady, nakonec se ale tvůrci rozhodli ho z příběhu zcela odstranit. Hlavní autorita seriálu Ryan Condal Martinovi vysvětlil, že produkce nechce obsazovat další dvouleté dítě, což nevyhnutelně zdrží a zkomplikuje natáčení. „Protestoval jsem, ne však dlouho,“ přiznává Martin.
Tady je třeba upozornit, že GRRM nekomentuje seriál z pozice prominentního diváka, ale výkonného producenta, který se účastní zákulisních jednání a má na podobu seriálu vliv. Sice se jedná v mnoha ohledech o ceremoniální pozici a z praxe víme, že Martin do procesu adaptace příliš nezasahuje, přesto je trochu zvláštní, že své námitky vyslovuje nyní a veřejně, místo aby se víc staral během psaní scénářů. Nevíme, nakolik má reálnou možnost učinit autoritativní rozhodnutí, sám ale přiznává, že se nepokoušel zvlášť důsledně stát si za svým. Mnozí proto považují jeho post za vrcholně netaktní. Ve stylu: Když jsi měl mluvit, tak jsi mlčel, a teď, když máš mlčet, tak mluvíš.
Martin ale pokračuje a vysvětluje, že Maelorova absence vyvolá motýlí efekt (doplněno v blogu fotografií motýla, abychom věděli, že to George myslí vážně), který bude mít podle něj neblahý vliv na motivace postav a vývoj děje. Vysvětluje, že absence princovy brutální smrti o několik let později vytvoří díru, u níž neví, čím ji tvůrci seriálu chtějí zaplnit. Helaenina dcera jeho roli převzít nemůže, musí přežít a stát se Aegonovou dědičkou. „Jednodušší neznamená lepší,“ podotýká Martin mrzutě, když přemítá, co vše budou tvůrci muset vypustit.
Připomíná, že Maelorova brutální smrt po roztrhání davem je tím, co milovanou Helaenu dovede k sebevraždě, která obrátí obyvatele hlavního města proti Rhaenyře, jež mu tou dobou už bude vládnout. „V Ryanově nástřelu třetí řady se Helaena stejně zabije… a to bez specifického důvodu. Není pro ni přichystaný nový horor, nesetká se s čerstvým spouštěčem, který by převálcoval jemnou duši naší královny,“ stěžuje si Martin. „Co nabídneme fanouškům, když jsme zabili všechny tyhle motýly? Nemám ponětí. A nepamatuju si, jestli jsme se o tom s Ryanem bavili. (…) A jsou tu ještě větší a toxičtější motýly, pokud Rod draka uskuteční některé další změny, které se plánují na sezóny 3 a 4…“ zakončuje GRRM varovně svůj blog, jenž měl být původně prvním z několika.
Uf... tohle nikdo nečekal. Martin byl vždycky opatrný ohledně kritiky HBO a krotil se dokonce i během vyjádření k nechvalné osmé řadě a předčasnému konci Hry o trůny. Svého času si přál, aby měla ještě alespoň o čtyři řady víc, které by umožnily tvůrcům důstojněji seriál zakončit, ti ho ale ignorovali. Ani tehdy se nevydal na spanilou jízdu blogosférou plnou brutálních spoilerů a vynášení zákulisních informací. Rozhodně se mu to ani trochu nepodobá.
Jeho post po pár minutách zmizel. Není jasné, jestli George dohnaly vlastní pochyby, vždyť kdo z nás nikdy po pár okamžicích v hanbě nesmazal nějaký svůj post na sociálních sítích? Nebo ho snad otrávily negativní reakce v komentářích? Nebo mu Ryan Condal poslal useknutou koňskou hlavu? Vzhledem k tomu, kolik toho Martin vynesl zevnitř produkce, se dost možná dostal do křížku se svou smlouvou.
Martinovy výtky na jednu stranu dávají smysl. Prakticky každá změna oproti předloze zatím v Rodu draka vyvolala nějaký problém v logice či konzistenci děje. Tvůrce často napadne nějaká individuální efektní scéna, jako že se Rhaenys během útěku během korunovace ze zajetí se svým drakem proboří podlahu a zabije desítky lidí, ale nejsou schopni ji do důsledku začlenit do existujícího vyprávění. Ona událost se tedy odehraje bez logických důsledků a jakmile scéna skončí, její dopad prakticky mizí. Nejinak tomu nejspíš bude v případě vynechání Maelora, jen přesně naopak. Postavy je třeba do stejného bodu dotlačit bez ohledu na absentující kus příběhu.
Pokud ale Martin trvá na tom, že podobným problémům je třeba se vyvarovat, chová se v tuhle chvíli jako chlápek, co stojí na palubě potápějícího se Titaniku a s pomocí kbelíku vylévá přes palubu stoupající vodu. V Rodu draka už bylo učiněno tolik změn a ztratil tolik smyslu, že v tomto ohledu je show dalece za bodem návratu. Jak jsme rozebírali v naší sérii recenzí, seriál, na rozdíl od Martinovy předlohy, není koncipovaný tak, aby odolal šťouravému pohledu člověka požadujícího pevný fikční svět a jasně definované, smysluplně se chovající postavy. HBO jede mnohem víc na efekt a na čistou emocionální působivost. Což nejde považovat za chybu, pokud tato taktika funguje. To už není předmětem dnešního textu.
Je však divné vzpomenout si na tento problém zrovna nyní. Martin se naštěstí nedopouští toho, že by vytýkal změny oproti předloze z principu. Sám strávil 90. léta jako televizní scenárista a ví, že něco takového by bylo zcela nepatřičné. Snaží se tedy argumentovat pro specifický důvod, proč je ta která změna v nepořádku a jaké škody napáchá. I to je ale poněkud úzkoprsé. Pokud Rod draka selže (zatím jsme k němu byli stále shovívaví), nebude to proto, že tvůrci vynechali prince Maelora, vždyť se stačí podívat na některé ještě mnohem drastičtější změny, z nichž tou zatím největší bude absence Nettles. Pokud nebude povedené vyprávění tak, jak si ho tvůrci určí, nebyl by seriál zázračně dobrý jen proto, že slepě následuje předlohu. Takhle to nefunguje.
Martin slíbil více než jeden příspěvek, nicméně vzhledem k tomu, jak rychle ten první smazal, je otázkou, jestli se pokračování opravdu dočkáme. A jestli ho vážně potřebujeme. Martinovy postřehy jsou zcela běžnou součástí kritiky seriálu, neřekl nám nic nového (s výjimkou věcí, které nejspíš říct nesměl). Jeho klávesnice je potřeba jinde. Všichni víme kde.