Viděli jsme úvodní díly druhého Rodu draka. Seriál značně zpomaluje a provokuje čtenáře
Předně lze potvrdit nejčastější motiv zahraničních recenzí, a tím je znatelné zpomalení vyprávění. První série sledovala nějakých patnáct let dějin rodu Targaryenů, nebála se dělat mnohaleté časové skoky a dokonce přeskakovat některé zásadní události. Po skončení tohoto desetidílného prologu si bude publikum muset zvyknout na úplně jiné, zásadně střídmější tempo.
Pro někoho půjde o posun k lepšímu, pro jiné do druhého extrému. Bude velmi snadné si po hodině strávené u nových epizody říct: Ježiš, to vypadalo fakt pěkně, každý herecký výkon byl koncert, ale co se během předchozí hodiny vlastně stalo?
Co s touhle partou?
Tento dojem ještě stvrzuje nešťastná struktura zděděná po předloze. Úvodní epizoda je prakticky zcela pohlcena truchlením nad zdrcujícím koncem první série. A její závěr, notoricky známá brutální odplata v podobě Krve a Sýra (kdo ví, ten ví), způsobuje repete v epizodě dva, kdy truchlí tentokrát někdo jiný. A tato epizoda končí dalším násilným pokusem o odplatu, což opět vede k trýznivému truchlení v třetí epizodě. To vyvolává opravdu nešťastnou repetitivnost a dojem bludného kruhu, s nímž by se šlo vypořádat jen mnohem agresivnějším zásahem do předlohy, kterého tvůrci (jedním z nich je sám George R. R. Martin) nebyli schopni.
Vždy visel otazník nad tím, jak si poradit s literární předlohou Oheň a krev, jež je fiktivní kronikou vyprávěnou několika navzájem si protiřečícími hlasy a jejímž cílem je imitovat nespolehlivost historických záznamů. Na rozdíl od Písně ledu a ohně za sebe nejsou události kladeny tak, aby měly dramatický spád a byly emocionálně uspokojivé, protože na jedné straně textu může být nahuštěno tolik informací, kolik by v románové podobě vystačilo na celou knihu. Stejně tak postavy nemají rozpracovanou psychologii a uspokojivé vzájemné konflikty, protože jejich primárním smyslem je sloužit jako paralely k příběhům v hlavní sérii a většina jmen se beztak nedočká dvojciferného počtu stran.
Tak se dostáváme do situace, kdy „románová“ adaptace tohoto materiálu vede k dramaticky neuspokojivému dojmu. Události v prvních třech epizodách dávají smysl kauzálně, logicky (tedy ty, co jsou z předlohy) i tematicky, ale není to zvlášť dobré vyprávění. Čtvrtá epizoda, jež přináší i první opravdovou dračí akci, je naštěstí příslibem, že série konečně plánuje opustit kruhový objezd a vydat se na cestu.
Co herec, to koncert
Síla Rodu draka opět pramení ze skvělého obsazení, silné řemeslné stránky a prohloubení osobního konfliktu mezi Rhaenyrou (Emma D'Arcy) a Alicent (Olivia Cooke). Rozhodnutí posunout tradiční dynamiku zlé macechy a nevlastní dcery, jíž byly tyto dvě ženy v předloze, k blízkým přítelkyním z dětství, jež se octnou na opačných stranách propasti, bylo vskutku brilantní rozhodnutí. Seriál z něj jistě bude těžit většinu své síly až do konce.
Pak tu samozřejmě máme naše toxické zlatíčko Daemona, který dál osciluje mezi brutálním válečným fantasy zločincem a citlivou láskou našeho života, kterou dokážeme změnit k lepšímu! Matt Smith je pro Rok draka další jackpot a je bezpečné říct, že asi žádný jiný herec by absurditu rogue prince nedokázal prodat se stejnou lehkostí. Ewan Mitchell jako anime padouch s páskou přes oko Aemond mu ale začíná pomalu šlapat na paty.
Vyvstává nám tu ale nový favorit, a sice uzurpátor Tom Glynn-Carney, jenž měl v jedničce jen málo prostoru, ale ve dvojce se rychle stává jednou z nejzajímavějších postav. Má v sobě kus Joffreyho, ale je zajímavější právě tím, že jeho zkaženost není tak absolutní a je spojena i s pořádnou dávkou vnitřní bolesti.
K důslednějšímu rozboru se nejspíš ještě vrátíme po zpřístupnění epizod veřejnosti, až se budeme moct volně bavit o jednotlivých zvratech a událostech. Velmi vágně ale řekněme, že některá rozhodnutí o směřování děje jsou velmi pochybná, obzvlášť v porovnání s tím, jak se seriál prezentuje. Tedy jako střet dvou rovnocenných stran, z nichž si každý divák a divačka mohou vybrat favorita. Když pomineme, že v ideálním světě bychom neměli fandit ani jedné aristokratické rodině, pořád nám tu zůstává ta divná disonance, kdy se při sledování zdá naprosto a bez jakékoliv pochybnosti jasné, že Černí, tedy strana Rhaenyry, jsou ti hodní.
Nechte ji probůh v klidu vraždit!
Tento dojem je podtržen největšími posuny oproti předloze, jež Rhaenyru vykreslovala jako ctižádostivou ženu, která obzvlášť po smrti svého syna Lukea neváhala propadat agresi a nenávisti vůči svým nepřátelům. Vzhledem k tomu, že první série, završená právě touto událostí, končila zlovolným pohledem zlomené matky přímo do kamery, se obecně mělo za to, že „drak se probudil“ a jemnější povaha seriálové Rhaenyry bude minulostí.
Jenže se tak neděje. Rhaenyra okamžitě upadá zpět do pozice mírumilovné ženy, která ignoruje veškerou realitu a logiku ve jménu poslední naděje míru. Přidaný dějový zákrut ve třetí epizodě nejspíš zvedne ze židle jak znalce předlohy, tak i zdravého rozumu. Chápou tvůrci, že Rhaenyra je aspirantka na pozici absolutní vladařky vybavená fantasy ekvivalentem nukleárních zbraní? Její osobní etika nemusí kopírovat tu naší a ve skutečnosti nedává smysl, aby to tak bylo. Můžeme ji mít rádi jako fikční postavu, i když nebude dodržovat ženevskou konvenci!
Vyvolává to nechvalné vzpomínky na tristní způsob, jímž se tvůrci Hry o trůny vypořádali s příběhem Daenerys, jež nejprve několik let trvala na tom, jak moc nechce být královnou popela a ignorovala všechny jednoduché a rychlé způsoby, jimiž mohla s minimálními ztrátami dobýt své vysněné království, než jí prakticky ze dne na den ruplo v bedně a najednou z ní byl dračí Hitler. Nezbývá než doufat, že se tvůrci poučili a nebudou opakovat stejnou chybu podruhé. U Rhaenyry, zvlášť díky mistrnému ztvárnění D'Arcy, mají příležitost na zpodobnění komplikované postavy v komplikované situaci. Na jednu stranu je skvělé, že se podařilo obohatit vztah s Alicent, samotná postava Rhaenyry je ale v tuto chvíli paradoxně povrchnější než v zkratkovité předloze.
Dojem z druhé série je tedy zatím koncepčně rozpačitý, i když samotné zpracování je stále na vysoké úrovni a jak už padlo, čtvrtá epizoda je příslibem vysmeknutí z pasti, kterou pro vyprávění připravila předloha v podobě repetitivní série událostí. Druhá série začne na HBO a na Max za týden, tedy 16. června.
70%
Druhá série Rodu draka přichází s výraznou změnou tempa a první čtyři epizody nejspíš poslouží jako lakmusový papírek toho, jak moc pomalé vyprávění snesete. Zdá se, že v dalších dílech by to opět mohlo být o kus lepší. Jinak ale všechny silné stránky zůstávají, tou jsou v první řadě špičkoví herci, na něž je radost koukat i ve chvílích, kdy děj takřka stojí na místě.