Akolytka končí. Navzdory otevřenému konci se nenáviděný Star Wars seriál už nevrátí
Akolytka měla co do čísel sledovanosti silnou premiéru, diváci ale začali rychle odpadávat a po třetím díle dokonce přestala figurovat v žebříčcích nejsledovanějších pořadů, což by u Star Wars projektu nemělo být statisticky možné. Recenzenti pak nejčastěji udíleli hodnocení okolo průměru, nebo těsně nad ním, takže tu nemáme ani co do činění s dalším miláčkem „náročného publika“, jímž byl Andor.
Prakticky jediné věrné konzumenty, které si novinka vypěstovala, je spolehlivý a všudypřítomný antiwoke antifandom. Ten jako tradičně zaplavuje sociální sítě hatem, „reviewbombuje" seriál na každé databázi (špatně nastavení boti způsobili, že na internetu zásadně klesla hodnocení všem věcem, co se jmenují Acolyte, i když nesouvisí se Star Wars) a posílá tvůrcům výhružky smrtí, aniž by se tedy jeho příslušníci na samotné epizody dívali a alespoň generovali sledovanost. Asi není třeba vysvětlovat, že (ne)povedenost výsledku nesouvisí s tím, jakou má kdo barvu či pohlaví. Ale taková už je doba.
Zrušení se vskutku jeví jako nejlepší nápad. V normální situaci by pro Disneyho dávalo smysl držet brand při životě čistě kvůli prodeji merche, to ale stěží platí ve chvíli, kdy seriál obklopuje tak vysilujícím způsobem blbá nálada. Kdyby byl pořad dost úspěšný, ztratil by se hlas internetových rasistů a misogynů v davu, nijakost a scenáristická bezradnost Akolytky však vede k tomu, že nikdo jiný se k ní nemá potřebu vyjadřovat, takže antiwoke hate je v tuhle chvíli tím jediným, co show generuje.
Disney dělá samozřejmě každé rozhodnutí výhradně s vidinou maximalizace zisku, takže se není moc o čem dohadovat. Jistě se najde pár lidí, kteří se tohohle vesmírného krimi zastávají, ti ale tvoří povážlivou menšinu. A Star Wars není sérií, jejímž cílem je vést k úzkému kultovnímu následování. Akolytka zkrátka, přes upřímné nadšení, které projevovali všichni tvůrci a tvůrkyně, zaujala jen velmi málo lidí, takže musí z kola ven.
Ono vlastně o tolik nejde. Zkusili to, nevyšlo to. Svět se vážně nezboří. My ostatní můžeme jít prostě o dům dál, což je luxus, který nemá samotný Disney. Co si počít s brandem, za který hlavouni zaplatili před pár lety čtyři miliardy dolarů? Tahle suma už se myšákovi samozřejmě dávno vrátila z prodeje merche, vstupenek do tematických částí Disneylandu a tržbami prvních filmů. Přetrvává však přesvědčení, že Star Wars by měly sypat ještě o kus víc.
Další Star Wars projekt je prosincová Bludná banda (Skeleton Crew), jež je v mnoha ohledech opakem Akolytky. Jedná se o barevnější podívanou určenou nejmladšímu publiku, jejíž existence odráží původní étos George Lucase, který vždy trval na tom, že jeho série je primárně produktem pro děti. Bude tohle cesta, která povede k úspěchu?