Vedlejší pokoj Pedra Almodóvara není pro každého. Ukazuje jeho největší klady i slabiny

Recenze: Vedlejší pokoj Pedra Almodóvara není pro každého. Ukazuje jeho největší klady i slabiny
Vedlejší pokoj | Vertical Entertainment
Vedlejší pokoj je v mnoha ohledech pro španělského matadora opravdu zásadním počinem. Jedná se o jeho vůbec první čistě anglicky mluvený film, v němž se obešel i bez svých tradičních hereckých tváří jako Antonio Banderas či Penélope Cruz. Tento mírný krok do neznáma mu navíc hned napoprvé vyšel. Na filmovém festivalu v Benátkách získal Zlatého lva pro nejlepší film. Toto hlavní filmové ocenění přitom na trojici nejprestižnějších filmových festivalů (Cannes, Benátky a Berlinale) ještě nikdy předtím nezískal. I přesto se jedná o dílo, které zřejmě nebude vyvolávat tak enormně pozitivní nadšení jako jeho klasiky Mluv s ní či Vše o mé matce.
Vedlejší pokoj
Vedlejší pokoj
71%
Komorní a velmi intimní příběh se zaměřuje na úspěšnou spisovatelku Ingrid (Julianne Moore), která se dozví, že její dávná přítelkyně Martha (Tilda Swinton) bojuje s rakovinou. Svou kamarádku z novinářských dob navštíví, Martha jí rekapituluje své nejzásadnější životní momenty a obě k sobě znovu najdou cestu. Jenže lékařská léčba selže, a tak se Martha čím dál připravuje na svou smrt. Život hodlá ovšem ukončit za svých podmínek a chce, aby jí v posledních okamžicích života byla na blízku právě Ingrid.
I když je Vedlejší pokoj z hlediska jazyka i hereckého obsazení menším krokem do neznáma, ve své podstatě se jedná o sázku na režisérovy nejprověřenější prvky, jež jeho fanoušci znají už několik dekád. Dostáváme tedy důraz na silné ženské hrdinky, jejich intimní i silné dialogy, výrazné pastelové barvy, prvky melodramatu a znovu se režisér otírá i o otázky sexuality a genderu. To vše servíruje ve své řemeslně precizní režii, v níž se nikam nespěchá, podporují ji poutavé záběry kameramana Eduarda Graua a samozřejmě výtečné herecké obsazení, kdy Julianne Moore i Tilda Swinton opět naplno ukazují svou hereckou extratřídu. A do toho se k nim ještě občas přidá neselhávající John Turturro.
Vedlejší pokoj: trailer | Vertical Entertainment
Jenže zatímco v režisérových předešlých počinech to vedlo k lavině emocí a citelnému napojení na diváka, čemuž pomáhalo právě tvůrčí zatížení k melodramatu, jeho novinka se na publikum napojuje poměrně stěží a vyznívá chladněji. Do značné míry za to může právě i přechod ze španělštiny do angličtiny, v níž jako by se ztrácel tvůrcův cit pro melodramatičnost, poetiku i jistou přepálenost. Dialogy tak zejména v první polovině působí mnohdy dosti nepřirozeně, uměle a společně se zvoleným hereckým stylem až moc teatrálně.
Což v jistých okamžicích funguje, v jiných to naopak ubírá dialogům o smrti patřičnou hloubku a jemnost. Almodóvar tak jako by právě ve své jinak silné disciplíně, tedy interakcích mezi postavami, ztrácel pověstnou půdu pod nohama a postavy i kvůli tomu působí dosti odtrženě od světa i samotného diváka, jehož sice zaujmou jednotlivá povídání či metafory o smrti, ale silnější emocionální propojení se tentokrát nekoná. Almodóvar je přitom ve svém stylu svým způsobem extrémnější než obvykle. Jeho scénář je naprosto doslovný a přidává i zbytečné flashbacky, které tu jsou pouze kvůli tomu, aby v nich mohl režisér ukázat další svůj typický motiv.
Vedlejší pokoj
Vedlejší pokoj
Vedlejší pokoj
Vedlejší pokoj
Vedlejší pokoj
Vedlejší pokoj je tak přehlídkou jeho tradičních silných stránek, které se zde ovšem paradoxně v jistých momentech mění v jeho slabinu. Přechodem do angličtiny částečně ztrácí přirozenost a téma okolo vyrovnávání se smrtí očima dvou názorově odlišných žen není z hlediska scénáře vytěženo tak silně, jak se nabízí. Žádný jeho typický dějový háček tentokrát nepřijde a snímek trpí v poslední třetině už mírnou repetitivností. Na druhou stranu, všechny řemeslné složky v čele s režií, herci a kamerou jsou tu stále na velmi nadprůměrné úrovni a rozhodně se nedá říci, že by slavný tvůrce neměl co říct. Jen to tentokrát neříká publiku s takovou vervou a razancí, jak jsme byli u něj v minulosti zvyklí.
Podívejte se na žebříček nejlepších režisérů. A nezapomeňte se mrknout také na žebříček nejlepších filmů tohoto roku.
60%
I přes získaného Zlatého lva v Benátkách se Vedlejší pokoj neřadí mezi nejlepší filmy Pedra Almodóvara. S přechodem do anglické produkce jako by ztratil něco ze svého pověstného citu a kouzla, zejména v dialozích je tato změna velmi patrná. Nejedná se o žádnou režijní prohru, emočně odtažitý film ale drží nad vodou zejména poctivě řemeslo a špičkové obsazení.
Milan Rozšafný
Milan Rozšafný