Po Zkrocené hoře Strange Way of Life. Pedro Pascal a Ethan Hawke v queer westernu
Třiasedmdesátiletý Almodóvar se svou tvorbou, jež zahrnuje rovněž snímky jako Ženy na pokraji nervového zhroucení či Volver, dlouhodobě vyjadřuje k tématům emancipace, lidské osamělosti a komunikačních bariér. Náleží k předním hlasům autorského filmu a platí za podobného průkopníka queer cinema, jakým je v USA Gus Van Sant (Slon, Dobrý Will Hunting).
Almodóvar před dvaceti lety odmítl nabídku na režii Zkrocené hory, v níž kovbojové Jake Gyllenhaal a Heath Ledger rozehráli nejintimnější milostnou partii westernové historie. Obával se, že Hollywood jej sledovaný gay snímek nenechá natočit tak explicitně, jak by chtěl. Místo něj stanul za kamerou Ang Lee a odnesl si Oscara za nejlepší režii.
K citlivému námětu se režisér vrací prostřednictvím Strange Way of Life. Anglicky mluvený snímek vypráví o Silvovi (Pascal), jenž se kolem roku 1910 vydává přes poušť navštívit dávného přítele a milence, šerifa Jakea (Hawke). Po 25 letech odloučení jej však k návratu nemotivuje známá a drahá tvář, nýbrž vražda a citelné šrámy z minulosti.
Z přiložené minutové upoutávky čpí Almodóvarův rukopis charakterizovaný bohatou vizuální paletou s nádechem rudé a modré, výraznými detaily na tváře herců a sexuálním napětím. Produkce zamířila také do lokací, kde vznikal ikonický spaghetti western Hodný, zlý a ošklivý. Děj pro změnu připomene kontroverzní třetí díl nedávného seriálového hitu The Last of Us, v němž Murray Bartlett a Nick Offerman přežívali zombie apokalypsu ruku v ruce na izolovaném ranči.
Právě lásku dvou mužů v prostředí a příběhu, které se v kinematografii považují za mužské, chtěl Almodóvar v Strange Way of Life znázornit. „Je to queer western v tom smyslu, že tu máme dva muže, kteří se milují,“ sdělil režisér v podcastu zpěvačky Dua Lipa. „Je to o hluboce zakořeněné maskulinitě, jelikož western je mužský žánr. A film má opravdu mnoho westernových motivů. Jsou tam pistolníci, ranč a šerif. K tomu však i dialogy mezi dvěma muži, které podle mě žádný westernový film nikdy neměl,“ uzavřel tvůrce, jehož zatím poslední celovečerák Paralelní matky vyšel roku 2021.
Po uvedení na letošním festivalu v Cannes snímek posbíral převážně pochvalné ohlasy, které vyzdvihovaly například starosvětské vyprávění, chemii mezi herci a provokativní momenty. Některým recenzentům se nicméně nezamlouvalo, že film připomíná „oslavnou módní reklamu značky Yves Saint-Laurent“, jak argumentoval Peter Debrudge z Variety. Francouzský módní dům ostatně film koprodukoval a jeho kreativní ředitel Anthony Vaccarello navrhl kostýmy.
Tato spolupráce utužuje charisma filmu, v němž se nátura postav promítá i do detailně koncipovaného šatníku. Minimálně Pedro Pascal, jenž se vyhřívá na vrcholu slávy díky The Last of Us, v současnosti platí za sexsymbol. Přijetí úlohy v tomto odvážném a neotřelém projektu svědčí o vysokých ambicích a ochotě slavných herců podílet se na dalším pokroku v kinematografické queer renesanci.