Až na konec světa s Mortensenem dojedete. Snadná cesta to ale s jeho westernem není

Recenze: Až na konec světa s Mortensenem dojedete. Snadná cesta to ale s jeho westernem není
Až na konec světa | Talipot Studio
Režisér Viggo se nás snažil oslnit už před pár lety dramatem Ještě máme čas. Jeho debut byl ovšem spíš autorovou osobní zpovědí ze vztahu s otcem, která ovšem běžného diváka nedokázala oslovit a trpěla řadou začátečnických neduhů. Tentokrát se proto vydal do divácky vděčnějšího žánru, u něhož jsou fanoušci rádi za jakýkoliv skromnější příspěvek.
A že novinka Až na konec světa v porovnání s aktuálním Horizontem od Kevina Costnera opravdu skromná je. Komornější přístup ale samozřejmě v dobře odvyprávěném výletu do světa drsných mužů není problém a nutno říct, že po stránce řemesla a diváckého zážitku se Mortensen od minula opravdu zlepšil. Pořád ovšem bojuje s řadou neduhů, kvůli nimž mu do první ligy režírujících herců cosi schází.
Až na konec světa
Až na konec světa
  • Canal+
  • KVIFF TV
58%
Dostáváme příběh dánského imigranta Olsena a Francouzky Vivienne, kteří chtějí v Americe začít nový život. Ona je svobodomyslná, on zamlklý drsňák. Jiskra mezi nimi přeskočí v San Franciscu a hrdinka se nakonec rozhodne, že se s Olsenem vydá do nevadských krajin, kde si muž pořídil nový domov. Vztahové začátky to nejsou ideální a Vivienne se musí vypořádat nejen s často neotesaným partnerem, ale také s neúprosným Divokým západem, v němž muži na dobré mravy nedbají a na psychopata zde narazíte velmi snadno.
Ten místní se ostatně zdržuje v tamním baru, jmenuje se Weston, a jelikož je synem zbohatlíka, projde mu naprosto všechno. Romantickou idylku navíc přeruší Olsenovo rozhodnutí narukovat do občanské války, s čímž Vivienne samozřejmě nesouhlasí. Nakonec ovšem zůstává sama v nelítostném světě plném mužů, kteří rozsévají korupci a strach. Olsen se pak po návratu nestačí divit, co vše se během jeho nepřítomnosti stalo.
Až na konec světa: 2. trailer | Aerofilms

Jedna žena ve světě drsných mužů

Až na konec světa je tedy spíše tklivým komorním dramatem o tom, jak může mít jedno rozhodnutí dalekosáhlé následky. Zejména jde o příběh silné ženy, která se snaží přežít v mužském světě (ostatně jinou ženskou postavu ve filmu téměř nenajdete). V tomto ohledu plní snímek svůj účel, a to hlavně zásluhou vynikající Vicky Krieps, která si pro sebe krade veškerý prostor, dokáže výtečně prodat hrdinčinu sílu a odhodlanost vždy spoléhat hlavně sama na sebe, ale zároveň i její citlivost a zranitelnost, vycházející z problematického dětství. Její postavě dává Mortensenův scénář patřičnou pozornost a hrdinka je tak nejen středobodem příběhu, ale také jeho hlavní tažnou silou.
Mortensenův Olsen má pak samozřejmě patřičné charisma, mlčenlivý hrdina ovšem přeci jen stojí většinu času v pozadí. Stejně tak i Solly McLeod v roli ústředního záporáka, jenž pouze svým příchodem do místnosti rozsévá strach, si ovšem bez problémů odehraje svoje. Coby režisér navíc Mortensen bez větších překážek zvládá westernové řemeslo, a i když se samozřejmě nemůže i vzhledem k rozpočtu pochlubit velkolepými obrazy či záběry na rozlehlý Divoký západ, žánrovou atmosféru umí navodit poměrně obstojně, k čemuž mu pomáhá i jeho vlastní soundtrack.
Až na konec světa
Až na konec světa | Talipot Studio

Méně je někdy více

Jenže i přesto působí celek malinko roztahaným a rozpadlým dojmem. Mortensen sice má ve svém snímku všechny potřebné prvky, neumí je však pospojovat do úderného a hutného celku. Velký podíl na tom má i podivná struktura filmu, jenž je vyprávěn v několika časových rovinách, kdy se o osudu jedné z postav dozvíte již na samém začátku. V první půlhodině ovšem působí skákání v čase dosti zmateně, neuspořádaně a režie nezvládá zajistit, aby tyto přechody působily přirozeně.
Zde se navíc nelineární vyprávění zdá v podstatě zbytečné. Na působivosti a síle celku totiž tato struktura vůbec nepřidává. Ve finále naopak spíše podrývá jeden emocionální oblouk a nespěje ke zdárně vygradovanému konci, jenž by divákovi dokázal nabídnout dostatečnou satisfakci ohledně osudu hlavního padoucha. Mortensenovi se navíc nedaří dobře prodávat informace o příběhu a vedlejších postavách.
Až na konec světa
Až na konec světa
The Dead Don't Hurt
The Dead Don't Hurt
The Dead Don't Hurt
Divák se tak nemůže zbavit dojmu, že kdyby Mortensen zbytečně neexperimentoval s formou či náznaky symboliky a vydal se přímočařejší a chronologičtější cestou, snímku by to jenom prospělo. I když jde tedy v zásadě o obstojné westernové řemeslo, jemuž hodně pomáhá zaměření na ženskou hrdinku, Mortensen mu svými možná až přehnanými ambicemi ale nechtěně škodí. Dvě hodiny jsou navíc v tomto případě docela dlouhé, jelikož režisér má pořád problémy s tempem a jako výsledek sice Až na konec světa v mnoha pasážích zaujme, nikdy však zcela nestrhne.
Snímek je momentálně k vidění na festivalu v Karlových Varech, za pár dní navíc vstoupí i do běžné kino distribuce. Podívejte se také na žebříček nejlepších westernů podle databáze Kinoboxu.
60%
Slušný příspěvek pro fanoušky westernu, který táhne dopředu zejména pohled ženské hrdinky v podání výtečné Vicky Krieps. Několik nešťastných tvůrčích voleb ovšem ani tentokrát Mortensena mezi výrazné režírující herce nezařadí.
Milan Rozšafný
Milan Rozšafný