Recenze: Rychle a zběsile 9 ukazuje limity série. Její absurdnost a velkolepost už není kam posouvat
Dominic Toretto (Vin Diesel) si myslel, že si konečně bude moci začít užívat klidný život se svou životní láskou Letty (Michelle Rodriguez) a synem Brianem. Nyní se však ozvala Domova temná minulost a tak se bude muset se starými známými postavit svému mladšímu bratrovi Jakobovi (John Cena), jenž je členem mocné a nebezpečné organizace, která chce pomocí supermoderní technologie ovládnout svět.
Trailer:
V Rychle a zběsile 9 se k ohromně úspěšné akční sérii vrátil do pozice režiséra Justin Lin, jenž předtím natočil všechny díly od trojky do šestky. Tvůrčí tým naopak opustil scenárista skoro všech předchozích dílů Chris Morgan a pod scénářem devítky jsou podepsaní zmíněný Lin a Daniel Casey (Kin: Smrtící zbraň). A bohužel se jedná o nejhorší díl od dob dvojky a trojky, které platí za nejpodvyživenější části celé ságy.
S touto sérií je to celkově poměrně složité. Zatímco první tři snímky se dají s přimhouřením všech očí považovat za jakž takž realistické akční filmy, v nichž hrají prim auta a závodění, od čtvrtého dílu, v němž se k ní Diesel vrátil nejen jako hlavní herecká hvězda, ale i v pozici producenta, se začala měnit v regulérní vysokorozpočtové blockbustery, které jsou příběhově a zejména z hlediska akce velkolepé a absurdně přehnané po vzoru např. nejbláznivějších bondovek (hlavně těch s Rogerem Moorem a Piercem Brosnanem). Došlo tak k částečnému rozdělení fanouškovské obce, kdy mnozí příznivci "skromných" prvních dílů zavrhují ty pozdější kvůli jejich nepřehlédnutelné šílenosti a odklonu od zacílení na závodní auta a jejich tuningu, a naopak diváci znudění úzce zaměřenou úvodní trojicí si našli k sérii vztah až když se v pátém dílu utrhla ze řetězu, když se z hrdinů začali stávat nezničitelní supermani (což je v tomto dílu dokonce jedním z vedlejších témat), mohutně porušovat zákony fyziky a z neustále se vyvíjejícího příběhu melodramatická telenovela toho nejhrubšího zrna, kde nechybí nejtěžší žánrová klišé typu oživování mrtvých postav či obracení záporných postav na kladné apod.
Je velmi těžké říci, zda je některý z existujících filmů (včetně spin-offu Hobbs a Shaw) "objektivně" kvalitní. V tomto případě spíše záleží na tom, který ze zmíněných stylů je člověku bližší (diváky, kteří zavrhují sérii kompletně, v tuto chvíli opomíjím). Osobně za nejlepší díly považuji pátý a osmý. Ne proto, že by měly nejpovedenější scénáře či by byly nejméně nerealistické, ale zkrátka z důvodu, že z mého pohledu nejlépe využily svůj potenciál a připadají mi tak celkově nejzábavnější (protože o nic jiného tady vážně nejde).
V RaZ 9 však došlo k tomu, k čemu v natolik početné filmové sérii dojít zřejmě jednou muselo, přestože Diesel a spol. se tomu snaží vzdorovat už kolem deseti let. K vyčerpání a únavě materiálu. Dosud platilo, že se série s každým dalším dílem někam posunula - jak v ději, tak ohledně nápadů a měřítka akčních scén. V pětce přibyl obrovitý ex-wrestler Dwayne Johnson coby nekompromisní federální agent Luke Hobbs a na konci se během grandiózní autohoničky prostřednictvím několikatunového trezoru zbořila půlka Ria, V šestce došlo na boj s tankem na dálnici a na finále s vojenským letadlem. V sedmičce hrdinové čelili Jasonu Stathamovi jakožto bývalému elitnímu britskému špiónovi Deckardu Shawovi, jenž po Dieselovi a Johnsonovi ztvárnil v rámci franšízy už třetí ultimativní charakter neporazitelného ultra drsňáka. Osmička pak přišla v rámci akce s kouzelně imbecilním, ale maximálně využitým nápadem "auta versus atomová ponorka", ale hlavně s osvěžujícím pozměněním konceptu, kdy byl Diesel postaven proti svému týmu, což mělo kromě jiného za následek spolčení postav Johnsona a Stathama, které se ukázalo jako obrovská výhra, z čehož pak vyplynulo natočení prvního (a zatím i jediného) spin-offu.
Na první pohled devítka sice pokračuje v nastoleném trendu (opět zde máme novou zásadní postavu, v akci je využit nový prvek - supersilný magnet), ale už to jednoduše nefunguje tak dobře jako dříve. John Cena je jako hlavní padouch obstojný (i když hrát se pořád moc nenaučil), přesto jeho přítomnost nedokázala plně vykompenzovat absenci Johnsona a Stathama, kteří díky svým charismatům a dokonale na tělo napsaným postavám patřily k hlavním kladům předešlých dílů.
Znovu se objeví i záporačka Cipher (Charlize Theron), ve filmu ale stráví dohromady sotva deset minut a kromě jednoho krátkého dialogu otevřeně odkazujícímu ke Star Wars nepředvede vůbec nic zajímavého, zatímco v osmičce fungovala jako plnohodnotný "bondovský" padouch. Tady je ale v podstatě jen na ozdobu.
I tentokrát (už potřetí) došlo na cameo oscarové Helen Mirren, jež zde představuje sympaticky svéráznou matku bratrů Shawových (Statham a Luke Evans). A to se naopak povedlo hodně. Její přátelsko-pracovní "pokec" s Dieselem, jenž se odehrává během automobilové honičky s policií, je roztomilý a disponuje perfektní mírou nadsázky. Cameo zde pak má třeba i zpěvačka Cardi B, ale v tomto případě není vůbec o co stát...
Když už padla řeč o povedené nadsázce, RaZ 9 obsahuje zřejmě nejabsurdnější scénu ze všech deseti snímků. Už několik let se v souvislosti s RaZ spekuluje o tom, kam až v budování svého fikčního světa budou tvůrci ochotní zajít. Nejednou tak padaly z různých stran vtípky o tom, že dříve či později hrdinové v zájmu posunu série poletí do vesmíru. A v tomto dílu už k tomu skutečně "konečně" došlo! Roman (Tyrese Gibson) a Tej (Chris "Ludacris" Bridges) si obléknou staré potápěčské skafandry (nedělám si legraci), nasednou do auta, které je předěláno na raketoplán (a které trochu připomíná legendární DeLorean z Návratu do budoucnosti), a v něm odletí do vesmíru, aby tam zlikvidovali satelit, jenž padouši potřebují k uskutečnění svých plánů. Tato scéna ve filmu vážně je a je natočena s naprosto neskrývaným nadhledem a spoustou (převážně konverzačního) humoru, takže působí jako parodie sebe sama. Není proto pochyb, že si absurdnost dané pasáže tvůrci naplno uvědomují a snaží se to dávat divákům co nejvíce najevo. Otázka však je, zda měli něco takového skutečně zapotřebí, protože někdy už ani sebevětší nadsázka prostě nepomůže...
Jádrem příběhu je složitý vztah Doma s Jakobem. Vzhledem k tomu, že o Domově bratrovi v žádném z předchozích dílů nepadlo nikdy ani slovo, rozhodli se tvůrci nás seznámit s jejich pohnutou minulostí prostřednictvím série flashbacků, kde oba dotyčné vidíme v podání výrazně mladších herců. I tato pro děj klíčová linie je místy v rozporu s logikou (proč se ve flashbacích vůbec neobjevuje Domova a Jakobova sestra Mia?), přesto patří k tomu lepšímu, co aktuální část ságy nabízí. Naopak hodně podivně a skoro až zoufale působí návrat jedné z vedlejších postav, jenž navíc prozradily trailery, přestože se jedná o možná nejpřekvapivější dějový zvrat, který snímek nabízí.
Pochopitelně i tentokrát se v zájmu mise dočkáme cestování napříč světem - podíváme se do džungle kdesi ve Střední Americe, do Londýna, Edinburghu, Tokia či Ázerbájdžánu. Exotické a atraktivní lokace jsou opět dějišti dlouhých a ohromně opulentních akčních scén především v podobě monstrózních automobilových honiček, při nichž dojde k destrukci spousty vozů (a zdaleka nejen jich). Ty jsou opět nadstandardně dobře a velmi efektně natočené, ale současné plné větších či menších nesmyslů (např. zhoupnutí Domova auta na laně je už opravdu moc). Nelze říci, že by byly výrazně horší než ty ze starších dílů. Jen mají tu smůlu, že přicházejí na řadu až nyní, kdy už jsme mohli vidět mnoho jiných v podobném duchu.
Rychle a zběsile 9 je - stejně jako prakticky všechny předešlé díly - strašně snadné zavrhnout s tím, že jde o naprosto ujetou a nesmyslnou ptákovinu. Osobně ale mám pro tuto mnohadílnou reklamu na automobilový průmysl, testosteronové hory svalů, krásné ženy (Nathalie Emmanuel!) a hlavně na možnosti současného hollywoodského blockbusteru zvláštní slabost (za což se samozřejmě velmi stydím). A jakožto tuze povrchní (a v nejednom ohledu opravdu hloupý) akční velkofilm jsem si dokázal jakž takž užít i její nejnovější přírůstek. Jen se obávám, že svůj "zlatý" věk už má asi definitivně za sebou. Tedy pokud se v Universalu nakonec vážně nerozhodnou, že ji spojí s Jurským světem či jinou svou miliardovou značkou.
P. S. Film obsahuje jednu potitulkovou scénu, jež je velmi, velmi mírně potěšující. Vidět ji ale určitě nepotřebujete.