Nejlepší a nejvýdělečnější české filmy roku. Na kvalitu se nechodí, Vlny jsou obří výjimkou
Během roku 2024 viděli čeští diváci v kinech přes 4 desítky nových filmů, včetně komedií, dramat, hororů, thrillerů, animáků či dokumentů. Ohledně úspěšnosti jednotlivých snímků můžeme vycházet ze dvou kritérií, návštěvnosti v kinech a hodnocení kvality na Kinoboxu. Oba žebříčky se přitom pozoruhodně míjejí, což můžeme vidět jak na rovině konkrétních titulů, tak i ohledně samotných žánrů. Nejvyšší hodnotící průměr – 74, 6 % můžeme vidět u animovaných a loutkových filmů. Nicméně zde je třeba brát v potaz, že byly letos v kinech zastoupeny jen čtyřmi snímky – Bob a Bobek ve filmu: Na stopě mrkvojeda, Pyšná princezna, Velký pán a Život k sežrání – což k pomyslnému vítězství ve statistice pomohlo.
Každý ze zmíněných filmů má přitom jedinečný výraz. Bob a Bobek navazují na populární značku a hrají na nostalgii a klasickou animaci, Pyšná princezna nabízí verzi známé pohádky, která je sice díky animaci dobově aktualizovaná, ale zachovává prvky, jež měli diváci původní verze rádi. Život k sežrání je hřejivou komedií o dospívání, ozvláštněnou stop-motion animací a Velký pán poskytuje divákovi několik žánrových vzorců uchopených skrze loutkový film. V žebříčku pěti nejnavštěvovanějších filmů ale přes dané kvality nefiguruje ani jeden z nich. Animovaný film znamená rodinnou podívanou, rodinná podívaná znamená něco, co bude bavit děti. A najít vděčné průsečíky zábavy dětí a rodičů je v době čím dál dražších vstupenek zřejmě stále složitější.
Úspěšnost českých filmů podle žánrů:
Smát se, nebo plakat?
Čísla návštěvnosti vypovídají spíše o tom, že diváci českých filmů se do kina chodí hlavně smát, ale také prožívat osobní dramata či útrapy totality. Pátým nejnavštěvovanějším filmem je Matka v trapu. Jeho hrdinka Sylvie (Petra Hřebíčková) je vytíženou manželkou, matkou a živitelkou rodiny, která náhle dostane příležitost před svými starostmi utéct. Petra Hřebíčková ostatně patří mezi nejobsazovanější české herečky a letos jsme ji v kině mohli vidět čtyřikrát. Hodnocení jejích filmů se ustálilo na 46, 3 %, přičemž Matka v trapu vydělala rodinám filmařů a kinařů přes 30 milionů korun. Jen o procento méně mají filmy jejího kolegy Jiřího Langmajera, který se s ní za několik dní objeví v dramatu V dobrém i zlém.
Nejobsazovanější čeští herci roku 2024:
Není tedy nijak zvlášť překvapivé, že čtvrtou pozici návštěvnosti okupuje další její film s názvem Sladký život. Příběh hokejisty (Vladimír Polívka) po transplantaci srdce, které začne patřit půvabné lékařce (Hřebíčková), přinesl do pokladen kin 35 milionů korun. Poslední komedií a třetím nejnavštěvovanějším českým filmem je Aristokratka ve varu, pokračování Poslední Aristokratky a adaptace populární knihy Evžena Bočka. Dovádění na hradě Kostka se zasloužilo o tržby ve výši 48 milionů korun. Určitá bezstarostnost, sytá barevná paleta a poměrně přímočaré vyprávěcí vzorce působí jako recept na spokojeného diváka. Respektive spíše jako lákadlo, Matka v trapu se dočkala hodnocení 45 %, Sladký život 59 % a Aristokratka ve varu 58 %. Třebaže diváci utrácejí za české komedie peníze, ve výsledku si jich tolik necení.
České komedie byly letos zastoupeny celkem devíti filmy, přičemž diváci je na databázi Kinobox souhrnně ocenili na 49, 4 %. O dvě procenta více mají česká dramata. Těch letos vzniklo 14 a právě jejich typický zástupce ovládl druhou příčku návštěvnosti. Zápisník alkoholičky s populární Terezou Rambou zaujal diváky jednak aurou skutečného příběhu, jednak prezentací problému, s nímž se lze snadno identifikovat. Nelehké soužití s rodinou partnera a stupňující se alkoholismus patří k nejčastějším společenským neduhům. Diváci si tak na filmu mohou najít něco, s čím se mohou ztotožnit. A zároveň i něco, co mohou odsoudit. Popularitě filmu pomohla také tvář Terezy Ramby, jíž dala role ženy podnikající cestu na dno a zpět prostor pro předvedení škály různých hereckých poloh. Nechronologický styl vyprávění, střídající scény z doby štěstí a bezstarostnosti s prudkými momenty zmaru, diváky také oslovil. Silné psychologické drama si vydobylo 93 milionů korun a slušných 68 % na Kinoboxu.
Zásadní rozpory
Nejúspěšnějším českým filmem roku se nicméně stalo historické drama Jiřího MádlaVlny. Příběh redaktorů Československého rozhlasu, kteří na sklonku 60. let čelí nátlaku tajných služeb, zaujal nejen na festivalu v Karlových Varech, ale také v českých kinech obecně. Skvěle napsaný snímek utržil 138 milionů korun, stal se po pixarovce V hlavě 2 nejnavštěvovanějším filmem roku a uživatelé Kinoboxu jej ocenili 88 %. Zároveň jde o jediný film, který na Kinoboxu nejen najdete v první pětce nejúspěšnějších snímků i mezi pěti nejlépe hodnocenými, ale dokonce okupuje vrcholy obou žebříčků. Mádlův velkofilm oceňují jak návštěvníci kinosálů, tak i milovníci filmové kvality jako takové. Ti za druhý nejlepší český film roku považují surrealistické drama artového režiséra Viktora TaušeAmerikánka. Vzpomínky na drsné dospívání během totality zaujaly Taušovým svérázným stylem natolik, že si v databázi vydupaly 80 %. V kinech přitom vydělala jen 5 milionů.
Nejlepší české filmy roku 2024:
Diváci oceňovali i cestopisný dokument Vandráci na ostrově lidojedů s Pavlem Liškou a Janem Révaiem. Dobrodružná cesta ostrovem Papua Nová Guinea kombinuje znaky cestopisného dokumentu s fikčními prvky, pojatými jako pocta cestovateli Miloslavu Stinglovi, přičemž obě roviny propojuje motiv loutkového divadla. Podle uživatelů Kinoboxu si film zaslouží 79 %, v kinech mu však diváci nepřiznali více než 3 miliony korun. Podobný nepoměr vládne i u animované komedie Život k sežrání, která v kinech utržila přes 3 a půl milionu, nicméně podle uživatelů Kinoboxu si zaslouží 78 %. Komedie o komplikované zabíjačce Mord je s hodnocením 77 % pátým nejlépe hodnoceným letošním českým filmem Kinoboxu, z kin si ale odnesla pouze milion korun.
Důležitou složkou letošního českého filmu byly dokumentární snímky. Ty v průměru dosáhly na 68 %. Nejoceňovanějším z nich jsou Vandráci na ostrově lidojedů, do kin ale nejvíce diváků nalákal zápasník Karlos, jenž se stal 13. nejnavštěvovanějším českým filmem a vybojoval kinařům 7 milionů korun. Uživatele Kinoboxu ale příběh slavného zápasníka nezasáhl, uštědřili mu pouhých 38 %. Oproti tomu dokumentární rekonstrukce kriminálního případu Aneta získala 73 %, byť si v kinech zatím přišla na 5 milionů. Příběhy s kriminálním námětem bývají divácky vděčnými filmy, což potvrzuje adaptace nechvalně proslulé kauzy Manželé Stodolovi. Ti se stali 11. nejnavštěvovanějším českým filmem. Podle uživatelů Kinoboxu si ale nezaslouží víc než 58 %. Vedli si lépe než Lesní vrah, příběh vyšinutého Viktora Kalivody, jenž získal pouhých 38 % a zařadil se k pětici nejhůře hodnocených českých filmů roku 2024.
Nejhorší české filmy roku 2024:
Smutná kategorie
Těsně nad ním se v této neslavné sestavě s 35 % umístila sci-fi komedie Franta mimozemšťan, kterou nezachránilo ani atraktivní herecké obsazení. Ve spodním žebříčku se umístila také stálice Eva Toulová, jejíž Superžena září se 33 %. Bohužel se mezi nejhoršími filmy ocitla také jediná letošní hraná pohádka vyslaná do kin. Princezna na hrášku utržila jen necelé dva miliony, zároveň se „pyšní” pouze 19% hodnocením. Pozici nejhůře hodnoceného českého filmu roku 2024 nicméně opět obsadil film Evy Toulové, komedie Láska na zakázku s 11 %.
Co se týče hodnocení kinodistribuce, patří rok 2024 jednoznačně Aerofilms, distributorům Života k sežráním nebo dokumentu Ještě nejsem, kým chci být. Nad ostatními distributory kraluje se 77 %. Distributor uměleckých filmů Artcam zaujal diváky na 75 %. Bontonfilm si díky Vlnám i Zápisníku alkoholičky vysloužil hodnocení 71 %. Se 60% hodnocením se za ním umístil Cinemart, distributor divácky vděčných hororů a českých civilních dramat jako Rok vdovy.
Nejvýdělečnější české filmy roku 2024:
Ukazuje se, že natočit film, který se lidem líbí a počin, co má úspěch, nemusí být nutně totéž. Vyplývá to z úspěchu komedií, jichž si uživatelé cení na 47, 8 %, i dramat zaujímajících 49, 5 %. Styčnou plochou obou rovin, obliby a divácké úspěšnosti, je nicméně pouze historický snímek Vlny, který potvrdil obrovský talent jeho tvůrců v čele s Jiřím Mádlem a stále se nevzdal naděje na Oscara.