Po dlouhých letech příprav, několika divadelních inscenacích a jejich záznamech promítaných také v kinech, přichází konečně Amerikánka v podobě celovečerního filmu. Projekt, který si Viktor Tauš vydupal ze země a realizoval za přispění scénografa Jana Kadlece, scenáristy Davida Jařaba, kameramana Martina Douby a mnohých dalších – včetně herecké „smečky“ z dětského domova –, je opojnou smrští subjektivních obrazů, k níž se těžko nacházejí paralely v rámci tuzemské i zahraniční kinematografie. Film letošního podzimu, který musíte vidět.
Druhou českou premiérou tohoto týdne je Janžurka. Portrét Ivy Janžurové, bez níž si filmy jako Petrolejové lampy, „Pane, vy jste vdova!“ nebo Kočár do Vídně nelze ani představit, nemá být oslavným dokumentem. Namísto glorifikace se snaží nabídnout upřímný pohled na profesní i soukromý život titulní herečky s akcentem na obyčejnost, kterou si zachovala vzdor své mimořádně úspěšné kariéře. Nezanedbatelný vliv na výslednou podobu díla má fakt, že snímek točila mladší dcera Ivy Janžurové, dokumentaristka Theodora Remundová.
Stejně jako v minulých týdnech máme tu i tentokrát dvojici filmů z opačných konců žánrového spektra. Animovaný Rozzum v divočině, určený i nejmenším divákům, vypráví o robůtkovi jménem Rozzum (alias Roz), který ztroskotá na liduprázdném ostrově. Poprvé nemusí nikomu sloužit – jenže co si s nově nabytou svobodou počít?
Nikdy se nepouštěj! je pro změnu mysteriózní horor, který natočil matador žánru Alexandre Aja (Noc s nabroušenou břitvou). Halle Berry v něm hraje svobodnou matku, která se svými dvěma syny uprostřed lesů čelí neznámému zlu.
Avizovaným středometrážním filmem je dokument Javari, který nám přiblíží jedno z nejméně probádaných míst naší planety. Dvojice přátel, Simon a Mirek, se vydává za indiánským kmenem Matsés, který žije na peruánsko-brazilské hranici poblíž titulní řeky. Režisér filmu Miroslav Haluza si klade za cíl upozornit na postupující zánik Amazonie ohrožující tamní domorodé obyvatelstvo.