Za lajk cokoli. Polské Influencerky chtějí za každou cenu šokovat, příliš to ale nefunguje
Film Influencerky: příběh a postavy
Hodinu a půl dlouhé drama vypráví o začínající influencerce Zosii (známé pod online identitou Just Sophie), jež odhalí nevěru svého přítele. Vyrazí proto do Středomoří, aby přišla na jiné myšlenky a rozhodla se, co dál se životem. Na výlet bere také svou kamarádku Violu, rovněž činnou na sociálních sítích, a společně navštěvují rezorty na Kypru, Ibize, Maltě, Řecku nebo Itálii za peníze svých sponzorů.
Obě mladé ženy v podání Kariny Rezner a Olgy Kalické se díky svému atraktivnímu vzhledu a průbojnosti dostávají do nablýskaného světa luxusních večírků ve fotogenickém přímořském prostředí, zároveň však také musejí čelit zločinným praktikám boháčů, jejichž společnost se ukazuje jako nejen vztahově toxická, ale možná rovnou životu nebezpečná. Hrdinky jsou najednou obklopeny sexem, drogami a kriminalitou, přičemž tlak fanoušků a odběratelů neustále posouvá jejich hranice dál a dál.
Režisér a scenárista Szymon Gonera zatím nijak známý není, provokativností i živelným zpracováním tématu se s tím však zjevně snaží něco udělat. Trailer na Influencerky evokuje třeba lechtivou exploatační trilogii 365 dní (2020-2022) a chce zaujmout nahotou či vyhrocenými momenty, jimž hrdinky musejí čelit.
Film Influencerky: hodnocení a recenze
Polská filmová databáze Filmweb.pl momentálně eviduje kolem 7,5 tisíc uživatelských hodnocení s průměrným hodnocením 3,6 bodů z 10, což opravdu nenaznačuje, že by tamější publikum skákalo nadšením. Ještě přísnější jsou kritici a kritičky, jelikož tento web eviduje devět jejich recenzí s průměrným skóre 2/10.
Oficiální tiskové zprávy zmiňují, že průměrný teenager tráví na sociálních sítích až pět hodin denně a třeba v USA se hned 86 % lidí v tomto věku touží stát influencery. Herci a herečky Vlastina Svátková, Štěpánka Fingerhutová a Václav Šanda, kteří v české verzi dabují polské tváře, také hovoří o rizicích spojených se snahou zavděčit se svým fanouškům – algoritmy sociálních sítí jsou totiž postavené na neustálém tlaku na kvantitu i intenzitu obsahu, což je dlouhodobě pochopitelně zničující.
Zdá se tedy, že by Gonerův snímek chtěl upozornit na problematický fenomén, který láká mladistvé, jež si bohužel leckdy neuvědomují odvrácenou stranu zdánlivě idylického života influencerů. Zároveň ale na základě dostupných informací můžeme usoudit, že polští tvůrci k tématu přistoupili spíše exploativně a hlavně se snaží upoutat pozornost pomocí šokujících výjevů.
Již od tohoto čtvrtka 12. září si můžete názor na film Influencerky udělat v našich kinech sami. Podívejte se také na náš žebříček nejlepších letošních filmů.