„Máš na to být Cool Girl?“ Celovečerní reklama odhaluje mizérii a prázdnotu influencerů

„Máš na to být Cool Girl?“ Celovečerní reklama odhaluje mizérii a prázdnotu influencerů
Kristal Shine, Anna Šulcová a Dominique Alagia ve filmu Cool Girl! | Donart Production
„Tam je příběhu jako v Praze Somálců!“ To je jeden z mnoha nečekaných a pravděpodobně nechtěných záchvěvů sebereflexe, který nová teenagerská (asi) komedie obsahuje. Poprvé v dějinách tuzemské kinematografie se v hlavních rolích ocitly influencerky, a to rovnou tři – Anna Šulcová, Kristýna Kotianová (známá spíše jako Kristal Shine) a Dominique Alagia. Každá z nich má statisíce sledujících na sociálních sítích, což je marketingově jistě oslnivé. Pokud však mladé internetové hvězdy nepřitáhnou ještě mladší publikum do kin díky svým známým tvářím, kvality samotného filmu jim v tom rozhodně nepomohou.
Cool Girl!: trailer | Donart Production

Amatérština, ale cool!

Příběh o třech dívkách bojujících v soutěži Cool Girl vychází z knižní předlohy v New Yorku žijící třiačtyřicetileté spisovatelky Leny Valenové, jež se prezentuje jako dobrodružství s otevřeným koncem především pro dospívající dívky. Společně s knihou totiž existoval i web, kde čtenáři a čtenářky mohli hlasovat, která ze tří hrdinek je jim nejsympatičtější, a podle toho se dočkali i dalších, alternativních konců. S tímtéž konceptem se snaží pracovat i filmová adaptace, jelikož údajně jsou natočené tři různé závěry, kdy v každém zvítězí jiná dívka. Návštěvníci kin s vysokou mírou masochismu tedy mohou vyrazit víckrát a doufat, že se po hodině a půl známého utrpení dočkají odlišného konce. Anebo také ne.
Cool Girl!
Cool Girl!
  • Netflix
13%
Valenová psala filmový scénář společně s režisérem Jeremym Tichým, pro něhož se jedná o celovečerní debut. Na kontě má amatérský fantasy seriál Dračí prsten, který je volně dostupný na YouTube. A podobný distribuční model by si, bohužel, zasloužila i Cool Girl! Kromě profesionálně působící kamery Jana Filipa, který dokáže zaostřit na postavu, která zrovna mluví, fungujícího nasvícení i srozumitelných postsynchronů v ní totiž není v zásadě nic dalšího, co by bylo možné chválit. Z hlediska řemesla se v posledních letech do našich kin dostaly výrazně odpudivější snímky, ale to je přece jen chabý kompliment.

Vztahy nesmyslné, ale… Cool?

Během prologu se dozvíme pár detailů o všech třech hlavních hrdinkách. Tina (Anna Šulcová) ráda tančí, pracuje ve stánku s bubble tea a bydlí se zadluženou matkou (Kateřina Brožová), která ráda zpívá. Její nejlepší kamarádkou je Marta (Dominique Alagia), vrcholová běžkyně přivydělávající si v bagetovém řetězci. Ta se ve vztahové sféře poněkud hledá a trápí ji pravděpodobné zálety jejího otce (Filip Blažek).
Cool Girl!
Cool Girl! | Donart Production
Martin bratr Olda (Robert Cejnar, též producent filmu) je beznadějně zamilovaný do influencerky Anet (Kristal Shine), ale zdráhá se jí to říct – možná i proto, že si tato mladší verze dobráckého nekňuby, jehož ve většině tuzemských romkomů hraje Jakub Prachař, v několika scénách neumí ani pořádně nasadit brýle. Anet zatím natáčí videa o líčení a snaží se získat trochu digitální slávy díky pomoci  s make-upem ukrajinským uprchlicím. Dívka také hraje na klavír a pomýšlí na hereckou kariéru, což se však nelíbí jejímu staromódnímu otci (Jan Šťastný), jenž stereotypně tlačí dceru pouze do učení.
Co lze z tohoto přehledu postav vyvodit, aniž by bylo třeba kreslit vztahové diagramy? Jednoduše to, že vyprávění pojednává o vcelku standardních postavách dospívajících dívek, které hledají svou identitu a řeší vztahy s vrstevníky i s rodiči. Zhruba po 20 minutách padne první zmínka o soutěži Cool Girl, sestávající ze zkoušky vědomostí, pohybového talentu a samozřejmě i volné disciplíny umožňují každé dívce naplno projevit svou vnitřní bohyni. Vítězka vzešlá z hlasování přítomného publika získá milion korun, zájezd na Kanárské ostrovy a možnost zahrát si menší roli v béčkovém akčním seriálu s názvem Špionka.
Cool Girl!
Cool Girl! | Donart Production
Tuto poměrně velkolepou akci, jež se odehrává během jednoho odpoledne v obchoďáku, pořádá jakási agentura, nedozvíme se však vlastně proč. Co z toho bude mít jiného než obrovskou díru v rozpočtu? Podle jejího šéfa (Luděk Tvrdý) jde hlavně o vytvoření nových influencerek, ale co z toho? A proč by měla kterákoli dívka chtít získat titul „cool girl“? Vyjma materiálních cen samozřejmě. Otázky, samé otázky…

Falešná autenticita, která však není cool

„Nedělej ze sebe to, co nejseš. Buď svá,“ radí Tině její bratranec v podání samotného režiséra. Ohraná rada je zároveň pochybným poselstvím celého snímku, jenž se snaží tvrdit, že každá z dívek dosáhne svých cílů prostřednictvím nalezení sebehodnoty a důvěrou v autenticitu. Jenže na tomto pubertálně naivním snímku není autentického vůbec nic. Výrazně přelíčené dívky žijí ve vyumělkovaných pokojíčcích připomínajících americké teenagerské komedie, prkenně deklamují nerealisticky spisovně napsané dialogy a občas se objeví i snaha o akční scénu, jež však působí jen jako neumětelská kopírka zámořských vzorů. O jakékoli formě autenticity opravdu nemůže být ani řeč, čímž dílo nezáměrně připomíná obecné pubertální vzorce, v nichž se také každý dospívající snaží nalézt sebe sama, ale většinou se spokojí pouze s napodobováním ostatních.
Cool Girl!
Cool Girl! | Donart Production
Ba co víc, film se dostává až do fascinující metaroviny; co na tom, že zřejmě omylem. Soutěž Cool Girl se totiž snaží vytvořit nové influencerky a následně je „prodat“ teenagerům, což je přesně totéž, co dělá celý snímek! Ten je navíc prošpikovaný product placementem, což je ekonomicky jistě rozumné, neboť spoléhat se na návštěvu kina mladých lidí by bylo sebevražedné; avšak i reální youtubeři, tiktokeři a influenceři obecně jsou často odkázaní na spolupráci se značkami, takže film opět nevědomky vypráví o téhle specifické sféře dnešního online světa překvapivě hodně.
Od počátečního momentu, kdy se Anet dojímá nad svou vlastní hrou na klavír, až k závěrečné scéně z natáčení fiktivního a „humorně špatného“ seriálu Špionka (jehož útržek však pohříchu nevypadá o nic absurdněji než zbytek snímku), je jasné, že máme co dělat s opravdu mizerným filmem. Tuctové postavy recitují nicneříkající repliky v kýčovitých kulisách. Jenže to je nakonec beztak úplně jedno.
Osazenstvo kina složené převážně z dospívajících dívek totiž při zaznění tónů z titulní písně začalo tleskat a tatáž reakce se opakovala v pár dalších momentech, které by v jiných filmech šlo považovat za vyvrcholení dějových linek. Cílovce tedy zřejmě stačí prostý fakt, že své oblíbené tváře ze sociálních sítí může vidět i na velkém plátně, a jednoduše není důvod se starat o cokoli jiného. Díky velkému množství partnerů v rámci product placementu se snímek třeba i zaplatí bez ohledu na návštěvnost kin. Takže proč si lámat hlavu s příběhem či vyzněním? Raději buďte autentičtí a prozpěvujte si: „Máš na to být, být, být cool girl!“
15%
Profesionální vzhled na úrovni vypulírovaného youtube videa nelze snímku upřít, cokoli jiného však ano. Trio charakterově zaměnitelných dívek se snaží uspět v nesmyslné soutěži, během níž zároveň vyřeší všechny své vztahové patálie a najdou svou pravou podstatu. To vše v banálním, nelogickém vyprávění, které zcela neúmyslně poukazuje na faleš a pozlátko influencerské mašinérie.
Mojmír Sedláček
Mojmír Sedláček