Nový film slavného režiséra stojí dvakrát víc, než kolik vydělal jeho největší hit. Pomůže DiCaprio?

Nový film slavného režiséra stojí dvakrát víc, než kolik vydělal jeho největší hit. Pomůže DiCaprio?
Velký Gatsby (2013) | Warner Bros.
Komerčně nejúspěšnější film Paula Thomase Andersona je trochu ironicky strhující drama o kapitalistické posedlosti Až na krev, jež v roce 2007 oproti rozpočtu 25 milionů dolarů utržilo celosvětově hezkých 76 milionů. Všechny ostatní filmy jako Mistr a Nit z přízraků, nehledě na to, o jak skvělá díla jde, si připsaly výrazně méně. Ale to je v pořádku. PTA točí primárně pro prestiž, což si studio může dovolit, když tu mluvíme o investici dvouciferné milionové sumy.
Paul Thomas Anderson
Paul Thomas Anderson

Režisér, Scenárista

7.9
Proto je tak šílené, že se okolo jeho nového filmu hromadí zprávy o rozpočtu někde mezi 120 a 180 miliony dolarů, kdy nejvíc zdrojů mluví o částce 140 milionů. To je suma podobná rozpočtu například blockbusteru Twisters, který se přes slušný start a masový appeal nepodařilo legitimizovat tržbami z kin. Jak může v takovou chvíli, probůh, pomýšlet na stejnou sumu film nekonformního režiséra, který mnohdy záměrně točí tak, aby si jeho filmy neužil „běžný divák“?
K zemi hleď!
Leonardo DiCaprio
oscarovy-snimek-s-opilymi-hrdiny-dostane-americkou-verzi-a-do-hlavni-role-se-mozna-propije-herecka-superhvezda
Leonardo DiCaprio
Leonardo DiCaprio
Novinka má na palubě Leonarda DiCapria, jehož star power by měla nalákat pár diváků a divaček. Snad dost na to, aby si producenti nemuseli rvát vlasy za 20 milionů dolarů, které si prý Leo naúčtoval. Těžko se ale věří, že může tento projekt v realitě roku 2024 utržit nějakých 350 milionů dolarů (Twisters neúspěšně mířily na 390).
Co se honí hollywoodským producentům hlavou, je vážně záhada. Obludné rozpočty prakticky dopředu znemožňují úspěch filmů, nejhlasitěji se mluví asi o druhém Gladiátorovi, jehož snad více než třísetmilionový rozpočet vyžaduje tržby, jaké (tím spíš po rozpačitém Napoleonovi) nikdo s trochou zdravého rozumu nečeká. U sandálového blockbusteru přesto dokážeme s přimhouřenýma očima pochopit, jak a proč se taková produkce vymkla z rukou. U projektu PTA to je záhadnější otázka.
Jistě existuje řada industry vysvětlení, která nám v tuto chvíli mohou být utajena. Ví se například o tom, že obludně drahý Irčan vznikl primárně proto, že studio si chtělo odepsat náklady za vývoj omlazovací CGI technologie a dovolilo proto Scorsesemu si s nástrojem pohrát. Existují korporátní a byrokratické kličky, v jejichž důsledku je někdy výhodnější hollywoodské peníze pálit než střádat.
Až na krev
kdyz-si-nenapadna-zena-vodi-jak-loutku-slavneho-modniho-navrhare
Magnolia
Lékořicová pizza
Mistr
Druhá možnost pak je, že studio snímku vážně věří. Přestože trajektorie PTA mířila poslední roky k stále větší divácké exkluzivitě, o tomto projektu se mluví jako o jeho divácky vůbec nejvstřícnějším filmu. Nazývat by se snad měl The Battle of Baktan Cross a zahrnuje prý řadu náročných akčních scén plných šílených kaskadérských kousků. Toho jsme se od Andersona opravdu zatím nenadáli. Pokud nám tedy vytře zrak a nastřádá půl miliardy, budeme mu gratulovat mezi prvními. Pokud ne, budeme doufat alespoň v dobrý film a absenci nějakého studiového trestu pro režiséra.
Jedná se přesto o opravdu zvláštní exces, který představuje jen jeden z předražených autorských filmů, kterým jinak neoblomný byznysmen a šéf Warnerů David Zaslav dovolil vzniknout. Chystá se i snímek Maggie Gyllenhaal The Bride za 100 milionů, Bong Joon-ho uvede Mickey 17 za 150 milionů, Ryan Coogler dostal 100 milionů na Sinners a David Robert Mitchells hezkých 90 milionů na Flowervale Street. Je to skoro podezřelé vzhledem k tomu, jak nemilosrdně ten samý muž nakládá s jinými produkcemi.
Podívejte se také na žebříček nejlepších režisérů podle databáze Kinoboxu.
Zdroje: Variety, World of Reel