Z Furiosy bude propadák. Co mohl udělat prequel Šíleného Maxe jinak?
Furiosa si připsala za víkend 25 milionů dolarů, s připočtením amerického státního svátku 31. Sice uzmula první místo, ovšem jen díky nedostatku slušné konkurence. I tak se přetahovala s nevýrazným rodinným filmem Imaginární přátelé a především animovaným Garfieldem, kteréžto snímky by v ideálním světě neměly být pro chválený blockbuster konkurencí. Jenže my nežijeme v ideálním světě.
Prequel Zběsilé cesty stál nějakých 170 milionů dolarů, o 20 víc než minulý Šílený Max. Producenty by tedy potěšily alespoň půlmiliardové tržby. Na ty ale mohou skoro určitě zapomenout. Svět totiž kopíruje americký trend a Furiosa nastřádala nějakých 60 milionů dolarů celkem.
Jedná se skutečně o studenou sprchu, nebo jsme to měli čekat? Návrat Šíleného Maxe před devíti lety vydělal 380 milionů dolarů a otevíral na 45 milionech, což rovněž není žádná sláva. Nicméně tehdy přicházel George Miller na scénu jako postarší režisér, jehož úspěchu nikdo moc nevěřil. Čtvrtý Mad Max si však od té doby vypěstoval pozici nadfilmu a nejlepšího akčňáku nového století, takže se očekávalo, že tržby Furiosy půjdou automaticky nahoru. Precedentem by byl například animovaný Spider-Man, kdy dvojka Spider-Versa vydělala skoro dvojnásobek jedničky.
Jenže počítat s výjimkou jako se vzorem je nebezpečná obchodní strategie. Máme tu tedy v krátké době dalšího Kaskadéra, takže velmi pozitivně hodnocený akční film, na který se nechodí. Jen s tím rozdílem, že u Goslingovy pecky jsme předpokládali, že ji publikum zaměnilo s na pohled podobnými blockbustery přítomných na streamu. Furiosa je součástí ikonického brandu, který si spojujeme s jedním z nejsilnějších kinozážitků nového století. Tenhle problém by se jí neměl týkat.
Šlo udělat něco jinak? Furiosa měla v první řadě nešťastnou reklamní kampaň. Předně řečeno trailery, jež prodávaly bombastický aspekt vizuality, jenž na publikum působil uměle a počítačově. I u zpráv o nových ukázkách na Kinoboxu si šlo v diskuzích přečíst, že potenciální publikum z nich cítí odklon od praktických efektů Zběsilé cesty k počítačovým kejklím. Tento předpoklad jistě odhalili jako neférový všichni, kdo o Millerově produkci věděli něco víc. Tedy že už ve Fury Road se stěží najde záběr bez digitálních dokreslovaček, a naopak ve Furiose se nenajde akční scéna, která by nebyla založena na fyzické akci. Miller nyní pouze víc přitlačil na pilu ohledně expresivní postprodukce.
Jenže pokladny kin neplní zkušení diváci, ale mlčící většina, která projevovala na základě reklamní kampaně od počátku spíš nedůvěru. Širší veřejnost nenásleduje mentalitu typu „Miller si po minulé pecce za každou cenu zaslouží mou důvěru“. Spíš se většina přiklonila k názoru, že „trailery vypadají divně, tak holt zůstanu doma.“ Studio si to možná mělo uvědomit a v reklamní kampani se přeorientovat na podtržení obřího množství praktických efektů, jež jsou ve Furiose k vidění. Vyřešilo by to problém? Těžko říct, už se to nikdy nedozvíme. Budoucnost této ságy je na každý pád ohrožena. Bude ji chtít studio udržet na živu čistě pro prestiž?