Filmový remake byl málokdy odvážnější. Pattinson si zahraje v předělávce brutální evropské klasiky
Żuławski filmem reagoval na vlastní rozvod s herečkou Malgorzatou Braunek a jen stěží si lze představit větší psychologické extrémy, do nichž mohl své niterné pocity otisknout. Posedlost je příběhem špióna Marka, jehož po návratu do západního Berlína čeká nemilé překvapení v podobě rozvodových papírů. Manželce Anně vyhoví a svěří jí adopci jediného syna, jenže krásná žena není sama sebou. Mark si najme soukromého detektiva a mezi mrazivými odhaleními vyčnívá třeba děsivá stvůra přebývající v Annině ložnici. Evidentně šílená žena nad sebou ztrácí kontrolu a propadá záchvatům, přičemž její amok v opuštěné stanici metra náleží k vůbec nejdrsnějším momentům kinematografie.
Sama Adjani film zpětně nazvala psychologickou pornografií, Neill zase režiséra označil za šíleného génia. Estetika filmu brousícího hrany hororu i vztahové, sociální a politické satiry se přiklání k velmi expresivnímu subjektivnímu stylu tehdejší evropské scény. Podobně intenzivní je díky kontaktní kameře a ponoru do zhoubných zákoutí duše třeba i skandální thriller o sériovém vrahovi Angst (1983).
Co může Hollywood provést s natolik osobitou látkou zakotvenou v dávno přežitých (i když neustále působivých) tradicích? Účast Roberta Pattinsona je dobrým znamením, jelikož dříve zaškatulkovaný hezounek vyhledává neotřelé výzvy a platí za herce, jenž vedle větších blockbusterů ideálně reprezentuje třeba tvorbu studia A24, s nímž natočil filmy jako Maják, Dobrý časy nebo High Life. Právě nezávislé studio, které s letošní premiérou Občanské války začalo přecházet ke komerci, je dle webu The Hollywood Reporter jedním z hlavních uchazečů o distribuční práva. Kolem remaku Posedlosti ovšem krouží také Netflix či Warner Bros. a vedle specifické pověsti originálu to lze přičíst na vrub Parkeru Finnovi, jenž vedle režie obstará i scénář.
Sedmatřicetiletý tvůrce oslnil hororovým hitem Úsměv (Smile), který roku 2022 vydělal přes 200 milionů dolarů se sedmnáctimilionovým rozpočtem a vysloužil si uznání od kritiků i publika. Finn už dokončuje postprodukci na dvojce, která divákům v tuzemských kinech zmrazí úsměv od 17. října letošního roku, a nově se upsal právě Posedlosti. Původní film v druhé polovině nečekaně odbočil k fyzickému hororu, což by člověku zodpovědnému za vysoce traumatické finále Úsměvu mělo vyhovovat. Takzvané „body horory“ jsou stále populární a vedle veterána Cronenbega je hlavně na festivalové úrovni prosazuje i jeho syn Brandon Cronenberg (Possessor, Infinity Pool) či Panos Cosmatos (Za černou duhou). Letos v Cannes také bodovala novinka The Substance s Demi Moore.
Finn si nicméně ukusuje pořádné sousto a stejně tak i herci. Pokud se zachová charakterový katalog originálu, Pattinson možná naváže na práci Sama Neilla, pozdějšího hrdiny Jurského parku. V tom případě zbývá obsadit nejzásadnější ženskou úlohu, která Adjani před čtyřmi dekádami přivodila posttraumatickou stresovou poruchu a dohnala k pokusu o sebevraždu. To všechno utváří velmi bizarní filmové vysvědčení, přičemž opakovaná zkouška za zcela odlišných podmínek minimálně vzbuzuje zvědavost. Jestliže nová Posedlost bude chtít uvedení v kinech, méně připravené publikum by do kyblíku na popcorn snadno mohlo obrátit žaludeční šťávy.