Robustní Phoenix, epický spektákl i přehnané ambice. První ohlasy na Napoleona jsou tady
Recenzní web Rotten Tomatoes zatím eviduje 27 textů, z nichž 21 udělilo filmu pomyslný palec nahoru. Průměrné hodnocení je 7,7 bodů z deseti, což není špatný výsledek. Byť je patrné, že leckteří kritici či kritičky čekali ještě o trochu víc.
Můžeme sledovat zajímavé rozdělení na britské a americké ohlasy. Zatímco z britských médií jako The Guardian, BBC, Empire, The Independent či Little White Lies se ozývá chvála, zámořské weby IndieWire, The Hollywood Reporter, Vanity Fair nebo Slash Film jsou o poznání rezervovanější.
„Přes všechnu sílu, atmosféru a důslednou choreografii bitev jde o natahovanou historickou tapisérii, jež je příliš rozmáchlá na to, aby si udržela působivost. Zvláště když se odkloní od ústřední dvojice,“ chválí David Roonery pro The Hollywood Reporter chemii mezi Joaquinem Phoenixem a Vanessou Kirby, jež ztvárňuje Napoleonovu první ženu Joséphine de Beauharnais.
Právě tyto momenty přitom kritizuje Peter Debruge pro Variety, jelikož podle něj odvádějí pozornost od toho nejlepšího, co Scottův spektákl dokáže nabídnout – tedy od monumentálních bitev, které jako by vypadly z megalomanských hollywoodských projektů z 50. a 60. let. „Film nakonec trpí stejným problémem jako jeho protagonista: ambice snímku jsou až příliš velké na to, aby jim Scott dokázal dostát,“ dodává Debruge.
Podle Davida Ehrlicha z webu IndieWire snímek lépe funguje jako komedie, což rozhodně nemíní jako pochvalu. Ani podle něj se totiž nedaří smysluplně propojit osobní a politickou linku. Na totožné téma se však Catherine Bray pro magazín Empire dívá zcela odlišně: „Jde o historickou epiku, která se neustále snaží najít nenápadné způsoby, jak tento žánr podvracet.“
Napínavé interakce mezi odměřeným Phoenixem a uhrančivou Kirby chválí i Thomas Leatham z magazínu Far Out, jehož uspokojila i rozmáchlost bitev. Ve své nadšené recenzi píše, že „dokonce i Stanley Kubrick na vrcholu kariéry by mohl být rád, pokud by jeho nenatočený Napoleon vypadal aspoň z poloviny tak dobře jako Scottův film“.
Peter Bradshaw z webu The Guardian neskrývá spokojení a píše: „Scott nezdržuje publikum metafyzickými významy a rozhodně se nebrání staromódnímu potěšení ze spektáklu a vzrušení. Klíčem k tomu všemu je Phoenix: ten předvádí výkon tak robustní jako sklenka burgundského, kterou do sebe klopí: vyparáděný, zadumaný, intenzivní a triumfální.“
Ohlasy se tedy v zásadě shodují na tom, že Phoenix a Kirby podávají výrazné výkony, ačkoli odlišného typu, a že jejich vztahové tango je rozmělňováno strhujícími bitvami. Někomu toto široké rozkročení vyhovuje, neboť v průběhu dlouhé stopáže nabízí zábavu různého typu, pro jiné se však jedná o důkaz nedostatečné sevřenosti a dramaturgické nevyhraněnosti.
Napoleon se v českých kinech objeví 23. listopadu, a to ve verzi dlouhé téměř 160 minut. Scott už lákal fanoušky a fanynky, že má připravenou dechberoucí verzi o délce čtyř a půl hodiny – na tu si však počkáme ještě o něco déle. Zatím aspoň můžeme přemýšlet, zdali Napoleon promluví i do našeho žebříčku nejlepších historických filmů všech dob.
zdroje: The Guardian, Empire, The Hollywood Reporter, Variety, Far Out, IndieWire