Top Gun: Maverick (2022) má nicméně kritiků málo. V naší databázi snímek obdržel 88 % od diváků a divaček a u odborné kritiky na Rotten Tomatoes mu dokonce svítí 96 % pozitivních recenzí. Nemluvě o ohromném úspěchu v kinech. Snímek si z pokladen celého světa odnesl vpravdě neuvěřitelnou sumu 1,493 miliardy dolarů. První Top Gun (1986) má sice po započtení inflace 942 miliony, takže rozdíl není tak masivní, přesto nikdo nečekal, že po téměř 40 letech snímek zaujme tolik lidí.
Jedním z těch, které Maverick neohromil, je režisér Ridley Scott, bratr Tonyho Scotta, který režíroval první film. Fede Álvarez, režisér nového filmu z vetřelčího universa (Alien: Romulus), prozradil, že se Scotta zeptal, co si myslí o novém Top Gunu. A dopadlo to následovně: „Chtěl jsem, aby Ridley nového Vetřelce viděl dřív než ostatní. A všichni mě upozorňovali, že umí být opravdu drsný. Je opravdu přísný, zvlášť když to má něco společného s jeho filmy. U Blade Runner 2049, který byl podle mě mistrovským dílem, byl drsný a měl s ním velké problémy, protože původní film byl pro něj hodně osobní. Ptal jsem se na nový Top Gun a on na to: ‚Meh.' A já: ‚Co tím myslíš?‘ A on odpověděl: ‚Můj brácha to měl originální, tohle takové nebylo.‘ Měl k tomu filmu úctu, ale bylo na něm vidět, že ho nenadchl.“
Ještě tvrdší byl v hodnocení filmu Robert Iler, který se proslavil v Rodině Sopránů jako A. J. V jednom z dílů podcastu YMH's Not Today se do filmu pořádně opřel. Na začátku bez obalu prohlásil, že je to „fucking sucked dick“. Později se podělil o následující názor na to, jak úspěch filmu uškodí Hollywoodu jako celku: „Myslím, že druhý Top Gun zničil celý filmový průmysl. Hodí mu záchranné lano možná tak na čtyři nebo pět let, protože lidi si řeknou: ‚To je ono!‘ Je to jako jíst zasranej mekáč nebo jídlo z popelnic. Za čtyři roky lidi najednou otočí a řeknou si: ‚Proč se cítím tak špatně?‘ Protože konzumujete zkurvený odpadky!“
Iler si rozhodně nebral servítky. První polovinu Mavericka označil za naprostý odpad, současně však uznal, že poslední půlhodina je celkem působivá, neboť tryskáče jsou „kurva cool“. Celkově si však stojí za tím, že Maverick měl hodně pozlátka, ale žádný obsah, postrádal originalitu. Vyjádřil také obavu nad tím, že v příštích letech se bude snažit následovat jeho příkladu víc filmů.
Co myslíte, mají Scott a Iler v něčem pravdu, nebo zkrátka jen nedokážou docenit novodobou klasiku?