Nukleární Barbie je jasná komerční bomba. Barbenheimer jako úspěšný filmový mem
Podle prvních čísel je rozjařilá Barbie obrovským hitem a úměrně očekávání i zasmušilý Oppenheimer. U prvního uvádí server Box Office Mojo odhad 77 milionů a u druhého 33 miliony výdělku pouze za čtvrtek a pátek ve Spojených státech. The Hollywood Reporter pak tvrdí, že se vůbec poprvé v historii stalo, aby premiérovaly dva filmy, z nichž jeden si odnese přes sto a druhý přes padesát milionů dolarů za první víkend v kinech.
V moderní éře je ve zvyku premiéry filmů se silným potenciálem nevkládat do stejného týdne. Má se za to, že by si navzájem kradly publikum. Podle průzkumů se však ukazuje, že úspěch těchto dvou snímků je vzájemně provázaný a „Barbenheimer“ reálně zvýšil tržby oběma produkcím. Dvě stě tisíc Američanů si ostatně koupilo naráz lístky na oba. O kus víc pak double feature prospěl Oppenheimerovi, jenž se vzhledem k nižším nákladům na reklamu a vyhraněnějšímu ražení tak trochu svezl s Barbie. Jde přitom o filmy konkurenčních studií, celý fenomén tedy vznikl organicky.
Oppenheimer si jistě zaslouží pochvalu jako tříhodinové komorní drama s náročným tématem, jež láká hlavně na jméno režiséra a scenáristy Christophera Nolana. Britský filmař sklízí ovoce své mnohaleté kariéry zaměřené na tvorbu jedinečných kinozážitků. Skutečným vítězem je však popfeministická pecka Grety Gerwig, jež se stane přinejmenším nejúspěšnějším nekomiksovým filmem s režisérkou v čele (mnozí doufají v absolutní vítězství, k číslům předcovidových Wonder Woman a Captain Marvel je však ještě dlouhá cesta, predikce budou na místě až po odhalení propadů druhého víkendu).
Celovečerní hraná Barbie vznikala velmi dlouho a jejím v čele se vystřídalo mnoho tvůrkyň a tvůrců. Mnozí považovali 145 milionů dolarů svěřených autorce intimních dramat za nepochopitelné riziko. Margot Robbie v čele pak po několika propadácích za sebou začala být považovaná za „box-office poison“, tedy herečku neschopnou nalákat publikum do sálů. Nyní už je jasné, že se jim podařilo vyvzdorovat obrovský úspěch. Vyhlíží se, zda se Barbie s Mariem střetnou o pozici nejúspěšnějšího filmu roku v amerických kinech.
Je pravděpodobné, že Barbenheimer povede k přepsání učebnic filmového marketingu. Vždyť máme co do činění s jedním z komerčně nejúspěšnějších víkendů historie, jemuž se nejspíš nepřiblíží nic od posledních Avengers. Studia se jistě pokusí ho zreplikovat. Těžko však říct, jestli to je možné. Kombinace Barbie a Oppenheimera je totiž jedinečná. Oba filmy jsou jako dvě strany jedné mince. Růžová proti černé, ženské proti mužskému. Koncept drží pohromadě díky dvěma silným autorským tvůrcům slibujícím existenciální podívanou. Oba se extrémně liší i podobají a právě tento paradox vyvolal zvědavost a zájem. Dočkáme se vůbec někdy něčeho podobného?