Recenze 14. 12. 2022
Druhý Avatar je agresivně nádherný film. Opět posouvá hranice možného a vymyká se vší své konkurenciDle Variety 20th Century Studios, které patří The Walt Disney Company, utratilo za druhého Avatara 350 milionů dolarů (jednička vyšla na 237). Avatar z roku 2009 utržil celosvětově 2 miliardy 922 miliony dolarů, což ho činí komerčně nejúspěšnějším filmem všech dob. Jak toho dosáhl? Především mu nahrával zájem publika všech světových kontinentů vidět technicky inovativní snímek.
Návštěvnost během prvních dnů po premiéře signalizuje zájem, u Avatara ale byla důležitá vytrvalost kinařů uvádět snímek delší dobu tak, aby na něj přišlo co nejvíc lidí. Když se podíváme na statistiky tržeb jedničky z roku 2009, připadá na USA pouhých 785 milionů dolarů a na zbytek světa přes dvě miliardy. Pokud bude The Way of Water chtít uspět podobně jako jednička, bude mu muset hrát do noty právě tento faktor, tedy vytrvalý zájem celosvětového publika.
Statistiky za první dny jsou následující. V USA utržil Avatar: The Way of Water 134 miliony dolary (první Avatar startoval v USA před třinácti lety o poznání nenápadněji, s pouhými 77 miliony), ze zbytku světa připlulo 300 mega (čínský trhl obstaral 57 milionů dolarů, Jižní Korea 25, Německo 20, Indie 18, Francie 19).
Pozoruhodné jsou statistiky z českých kin, v nichž The Way of Water o premiérovém víkendu vidělo rekordních 242 tisíce platících, kteří za vstupenky utratili 48 milionů korun. Dosavadní letošní premiérový rekord držel filmový Vyšehrad za 173 tisíce návštěvníků. V Top 20 premiérových víkendů v historii českých kin se The Way of Water dostalo na pátou příčku.
Pro srovnání, letos premiérovaný Top Gun: Maverick začínal v USA za 126 milionů dolarů a celosvětově utržil miliardu 488 milionů dolarů. Spider-Man: Bez domova, premiérovaný loni v prosinci, posbíral o prvním víkendu v USA 260 milionů dolarů a celosvětově celkem miliardu 916 milionů. James Cameron magazínu GQ řekl, že Avatar: The Way of Water musí prolomit hranici dvou miliard dolarů v rámci tržeb, aby se zaplatil. Dle prvotních indikátorů tedy druhý Avatar nemá šanci dosáhnout této mety, neboť na Mavericka i Spider-Mana výrazně ztrácel. A i tyto dva filmy nezaujaly pouze v prvních týdnech, ale výrazně se jim dařilo v kinech dlouhodobě vytrvat.
Téma 15. 12. 2022
Technologická výjimečnost druhého Avatara je hmatatelná. James Cameron k ní spěl přes třicet letTřináct let od jedničky se v rámci prvního víkendu v USA podařilo téměř zdvojnásobit tržby, což je solidní, když si uvědomíme, že Avatar vlastně není žádnou franšízovou značkou jako například marvelovky. Je jisté, že miliardu v rámci tržeb The Way of Water překročí levou zadní, jenže k překonání té druhé bude mít opravdu trnitou cestu. Ve výsledku to bude na publiku, které bude muset Cameronovi výrazně pomoci v komerčně slabším lednu a únoru (obecně jsou tyto měsíce po Vánocích pro všechny obchodníky noční můrou, neboť lidé šetří).
Do kin se po covidu zase v takové míře nechodí, dosavadním letošním hitem se stal Top Gun: Maverick a výrazná část publika přesedlala na VOD platformy. Nutno ovšem dodat, že druhý Avatar byl natočený pro velká plátna a kvalitní zvukovou aparaturu, podívat se na něj na VOD by byla škoda.
zdroje: Box Office Mojo, Moviezone, Variety, GQ
Kinolog: Avatar 2 je nejlépe udělaný film všech dob. Proč to většina lidí neuvidí?
Po 13 letech přichází pokračování 3D sci-fi Avatar. Je podobně technicky revoluční jako jednička, ale rozdílů si všimne jen trénované oko. Nadšení brzdí, že i druhý díl vychází z podobně problematických dějových konceptů.