Festivaly a ceny 15. 5. 2018
Trierův vraždící "umělec" vyhnal z kina stovku diváků!Magazín Deadline uvedl, že nový projekt Larse von Triera (Antikrist, Melancholia, Nymfomanka I. a II.) Jack staví dům (2018) měl být původně televizním seriálem. Nakonec dal ale režisér přednost dlouhohrajícímu filmu a na vlastní kultovní sérii Království tak prozatím nenaváže. Režisér informoval o natáčení novinky již v roce 2016 v krátkém videu. Na hlavě měl bílý šátek, je v roztodivném psychickém rozpoložení a suše pronáší, že tenhle film "nebude rock´n´roll, ale genocida".
Projekt situovaný do 70. let minulého století do prostředí severoamerického Washingtonu sleduje vysoce inteligentního Jacka a jeho přerod v sériového vraha během 5 vražd, které spáchá. Jack, který má problémy komunikovat plnohodnotně s okolním světem, vnímá každý svůj čin jako umělecké dílo. V hlavní roli thrilleru se představí Matt Dillon (Crash, Něco na té Mary je). V jedné z vedlejších rolí uvidíte například Umu Thurman (série Nymfomanka).
Jack staví dům: Trailer (18+)
První ohlasy na "Jacka" jsou rozporuplné. Zaznívá zde nicméně názor, že umělec a jeho publikum mají možnost přiblížit se myšlenkám a činům, které by se v každodenním životě neodvážili provést. Ale kde je ta hranice? Režisér Trier bere svou tvorbu částečně i jako duševní ventil; ve svých filmech se vypořádává se svými vlastními i civilizačními démony.
V tomto se Jack staví dům tak trochu podobá neméně šokujícímu filmu režiséra Michaela Hanekeho Funny Games (1997), respektive Funny Games USA (2007). Umění v podání těchto tvůrců není pouze libivé (i když řemeslně špičkové a esteticky svůdné), ale též silně znepokojující a zpochybňující samu podstatu a částečně i vyšinutost lidství.
U Triera navíc nelze brát v potaz marketingový kalkul v případě "šokantních" témat; první a druhá Nymfomanka celosvětově utržily necelých 13 milionů dolarů. Přístupnější Melancholia o několik let dříve pouze 15. Trierovy filmy vznikají v porodních bolestech, koprodukuje je hned několik zemí a producenti jsou v těžké pozici, jak snímek vůbec promovat. Navíc není tajemstvím, že na snímky dánské ikony vydělává jeho společnost věnující se tvorbě erotických filmů pro dospělé divačky.
Ze zahraničních ohlasů
„Pokud by Trier v budoucnu už nic nenatočil, Jack staví dům by byl trefný souhrn jeho kariéry.” - IndieWire
„Jack staví dům se chce člověku dostat pod kůži - a opravdu se vám tam zaryje.” – Variety
„Byl jsem provokován, znechucen i pobaven von Trierovou uličnickou dekonstrukcí žánru filmů o seriových vrazích; byl jsem ohromen jeho nekompromisním bravadem a technickou dokonalostí.” – Nicholas Barber, BBC