GLOSA: Zelenkův film o mnichovském syndromu bude možná zastupovat českou kinematografii na Oscarech
Mám takový pocit, že se pro členy ČFTA zastavil čas. Loni totiž do USA vyslali Domácí péči, snímek, který měl premiéru 16. července 2015. Kdy šel do kin Ztraceni v Mnichově? 22. října 2015, tedy jen o 3 měsíce později než "Péče". To se za 10 měsíců od té doby v České republice vážně nenatočil jiný film, který by nás mohl reprezentovat? Skutečností nicméně je, že Ztraceni v Mnichově je velmi dobře hodnocený (83 procent mezi recenzenty) a cenami ověnčený snímek (vyhrál 3 kategorie na Cenách české filmové kritiky a 2 České lvy).
Mezi vysoce hodnocenými filmy se za ním v hlasování ČFTA umístily Rodinný film, Učitelka, Já, Olga Hepnarová a Nikdy nejsme sami. Podrobnosti o hlasování (kolik z 275 členů ne-hlasovalo a další podrobnosti) akademie nezveřejňuje. Což je škoda a budí to nedůvěru. Hlasoval snad o nominantovi jen mizivý počet akademiků a je důvod domnívat se, že nejde o hodnověrného reprezentanta české kinematografie?
Ztraceni v Mnichově - trailer:
Pokud ale někdo (ČFTA) kalkuluje o reprezentantovi - a v tomto případě se kalkulovat musí - nezdá se mi volba Zelenkova filmu vhodná. Proč? Dílo bude pro leckoho nesrozumitelné. Podívejte se na Anthropoid - ani režisér snímku před natáčením o operaci atentátu na Heydricha nic nevěděl. Mnichovská dohoda s důrazem na "zradu" západních mocností vzhledem k Československu bude ještě větším tématickým oříškem. A oscaroví akademici nemají čas načítat ke každému nominantovi kvanta dokumentů. Prostě a jednoduše - nominovaný snímek by měl kromě nezpochybnitelné kvality nést i srozumitelné, pokud možno univerzální, téma.
Proč ČFTA nenominovala namísto "Mnichova" třeba Rodinný film (premiéra 18. února 2016)? Téma mezilidských vztahů je srozumitelné všem, umělecké kvality snímku nechybí a navíc spadá do škatulky děl, která mohou vyjet na festival kdekoliv po světě a nebudou se muset stydět. Za ten pokus by to myslím ČFTA stálo. A Petr Zelenka, režisér "Mnichova", se rozhodně zlobit nebude. Noví, našlápnutí tvůrci by se z principu měli propagovat spíš než autoři, kteří si jedou to své a nejlepší díla a ocenění mají s největší pravděpodobností doma ve vitríně.