Žebříčky

Nejlepší dramatické filmy roku 1981

  1. Ponorka
    Ponorka (1981)
    84%
    301
  2. Svědek
    Svědek (1981)
    77%
    302
  3. Šílený Max 2 - Bojovník silnic
    Šílený Max 2 - Bojovník silnic (1981)
    • Google Play
    • iTunes
    • Rakuten
    Svět zpustošily války "dvou silných kmenů", nastal holý boj o přežití a zbytky zásob jediného zdroje energie - nafty, moc si uzurpují kruté motorizované silniční gangy hledačů benzinu, které terorizují pustinu. Běženec Max, jemuž povraždili rodinu, se během bezcílné jízdy po silnicích střetává jak s motorizovaným gangem, tak získá spojence v Gyro Kapitánovi, majiteli vrtulníku, který ho zavede k táboru lidí u ropného pramene. V čele této komunity stojí Pagallo, lidé v táboře vytvářejí zásobu benzinu, aby mohli odjet do zapadlého kouta světa, kde by mohli začít důstojnější život. Max s Pagallem uzavře dohodu, že dopraví do tábora za dostatek benzinu pro svou další bezcílnou jízdu v pustině opuštěný tahač, který umožní obyvatelům tábora vydat se s cisternou benzinu na dalekou cestu. Několikerý boj se silničním gangem přesvědčí Maxe o nemožnosti individuálně přežít, a tak se po hrdinské smrti Pagalla ujímá úlohy dovést komunitu na vytoužené místo...
    77%
    Svět zpustošily války "dvou silných kmenů", nastal holý boj o přežití a zbytky zásob jediného zdroje energie - nafty, moc si uzurpují kruté motorizované silniční gangy hledačů benzinu, které terorizují pustinu. Běženec Max, jemuž povraždili rodinu, se během bezcílné jízdy po silnicích střetává jak s motorizovaným gangem, tak získá spojence v Gyro Kapitánovi, majiteli vrtulníku, který ho zavede k táboru lidí u ropného pramene. V čele této komunity stojí Pagallo, lidé v táboře vytvářejí zásobu benzinu, aby mohli odjet do zapadlého kouta světa, kde by mohli začít důstojnější život. Max s Pagallem uzavře dohodu, že dopraví do tábora za dostatek benzinu pro svou další bezcílnou jízdu v pustině opuštěný tahač, který umožní obyvatelům tábora vydat se s cisternou benzinu na dalekou cestu. Několikerý boj se silničním gangem přesvědčí Maxe o nemožnosti individuálně přežít, a tak se po hrdinské smrti Pagalla ujímá úlohy dovést komunitu na vytoužené místo...
    303
  4. Kinobox - mobilní aplikace

    Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox4.7 z 1000+ hodnocení4.7 (1000+ hodnocení)

    ZDARMA
  5. Pozor, vizita!
    Pozor, vizita! (1981)
    • VOYO
    • O2 TV
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    77%
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    304
  6. Mefisto
    Mefisto (1981)
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Hofgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Hofgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu v třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klasu Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mejisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    77%
    Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Hofgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Hofgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu v třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klasu Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mejisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaOscarovýRetro
    305
  7. Excalibur
    Excalibur (1981)

    Jen ten, kdo je předurčen, dokáže vládnout magickým mečem. Jen ten se může stát králem. Britský film na motivy dávné legendy o králi Artuši a rytířích kulatého stolu. Temný věk. Země je rozdělena a zmítána válkami. Má však naději na mír, neboť Uther Pendragon, jemuž kouzelník Merlin slíbil za jeho sjednání magický meč Excalibur, uzavře se svým sokem vévodou z Cornwallu příměří. Vášeň je však silnější než vůle. A vášni, která Uthera posedne při spatření krásné Cornwallovy manželky, je tento muž ochoten obětovat vše. I těžce vydobytý mír...

    Tak začíná jedno ze zpracování dávné legendy o králi Artuši a jeho rytířích kulatého stolu. (Z těch starších připomeňme např. hollywoodskou muzikálovou verzi KRÁL ARTUŠ A JEHO DRUŽINA z roku 1967 a filmy LANCELOT OD JEZERA z roku 1974 či PERCIVAL GALSKÝ z roku 1978.) Režisér Boorman se myšlenkou, natočit Artušovy příběhy, zabýval řadu let. Vyšel z klasického středověkého románu Thomase Maloryho Artušova smrt a pokusil se zrekonstruovat starobylou legendu z pohledu člověka XX. století. Nadpřirozeno a zázračno se v jeho podání stává přirozenou součástí realisticky nazíraného příběhu. Natáčení se odehrávalo v irských exteriérech, v tajuplné, až mysticky působící přírodě, jež si uchovává mnohé z půvabu a kouzla dávno minulých dob.

    K nezanedbatelným kladům filmu patří výtvarná stránka (kameraman Thomson byl nominován na Oscara), i hudba, používající motivů z děl Carla Orffa (Carmina burana) a Richarda Wagnera. Excalibur byl uveden v soutěži 34. MFF v Cannes v roce 1981, kde získal Cenu za umělecký přínos.

    76%

    Jen ten, kdo je předurčen, dokáže vládnout magickým mečem. Jen ten se může stát králem. Britský film na motivy dávné legendy o králi Artuši a rytířích kulatého stolu. Temný věk. Země je rozdělena a zmítána válkami. Má však naději na mír, neboť Uther Pendragon, jemuž kouzelník Merlin slíbil za jeho sjednání magický meč Excalibur, uzavře se svým sokem vévodou z Cornwallu příměří. Vášeň je však silnější než vůle. A vášni, která Uthera posedne při spatření krásné Cornwallovy manželky, je tento muž ochoten obětovat vše. I těžce vydobytý mír...

    Tak začíná jedno ze zpracování dávné legendy o králi Artuši a jeho rytířích kulatého stolu. (Z těch starších připomeňme např. hollywoodskou muzikálovou verzi KRÁL ARTUŠ A JEHO DRUŽINA z roku 1967 a filmy LANCELOT OD JEZERA z roku 1974 či PERCIVAL GALSKÝ z roku 1978.) Režisér Boorman se myšlenkou, natočit Artušovy příběhy, zabýval řadu let. Vyšel z klasického středověkého románu Thomase Maloryho Artušova smrt a pokusil se zrekonstruovat starobylou legendu z pohledu člověka XX. století. Nadpřirozeno a zázračno se v jeho podání stává přirozenou součástí realisticky nazíraného příběhu. Natáčení se odehrávalo v irských exteriérech, v tajuplné, až mysticky působící přírodě, jež si uchovává mnohé z půvabu a kouzla dávno minulých dob.

    K nezanedbatelným kladům filmu patří výtvarná stránka (kameraman Thomson byl nominován na Oscara), i hudba, používající motivů z děl Carla Orffa (Carmina burana) a Richarda Wagnera. Excalibur byl uveden v soutěži 34. MFF v Cannes v roce 1981, kde získal Cenu za umělecký přínos.

    306
  8. Lesní duch
    Lesní duch (1981)
    • Google Play
    • iTunes
    Jestli jde nějaký filmový horor označit za skutečně kultovní a legendární, pak je to nepochybně příběh Ashe Williamse a jeho setkání s tajemnou knihou smrti Nytura Demontan, který za necelých 400.000 dolarů natočil v roce 1981 dnešní kníže blockbusterové popkornové zábavy, režisér Sam Raimi. Právě Lesní duch totiž natrvalo přepsal dějiny hororové zábavy i nových subžánrů s nechutně úsměvným splatter hororem v čele. A také dodnes neztratily jeho na koleni vyrobené triky ani špetku ze své působivosti. Ostatně další pokračování na sebe nenechala dlouho čekat a Raimi, který se v posledních letech proslavil především vysokorozpočtovými Spider-Many, dokonce plánuje na nejbližší dobu remake této klasiky. Ani jeho natočení ovšem nic nezmění na tom, že prvním a nejlepším Ashem s motorovou pilou místo ruky bude Bruce Campbell, který se díky této v podstatě nezávislé produkci stal superhvězdou stejně jako celý snímek. Kdo ho chce následovat, nechť si v opuštěném srubu v lese pustí tajemnou pásku s invokací pradávného démona a přežije do následujícího rána.
    Režie:Sam Raimi
    75%
    Jestli jde nějaký filmový horor označit za skutečně kultovní a legendární, pak je to nepochybně příběh Ashe Williamse a jeho setkání s tajemnou knihou smrti Nytura Demontan, který za necelých 400.000 dolarů natočil v roce 1981 dnešní kníže blockbusterové popkornové zábavy, režisér Sam Raimi. Právě Lesní duch totiž natrvalo přepsal dějiny hororové zábavy i nových subžánrů s nechutně úsměvným splatter hororem v čele. A také dodnes neztratily jeho na koleni vyrobené triky ani špetku ze své působivosti. Ostatně další pokračování na sebe nenechala dlouho čekat a Raimi, který se v posledních letech proslavil především vysokorozpočtovými Spider-Many, dokonce plánuje na nejbližší dobu remake této klasiky. Ani jeho natočení ovšem nic nezmění na tom, že prvním a nejlepším Ashem s motorovou pilou místo ruky bude Bruce Campbell, který se díky této v podstatě nezávislé produkci stal superhvězdou stejně jako celý snímek. Kdo ho chce následovat, nechť si v opuštěném srubu v lese pustí tajemnou pásku s invokací pradávného démona a přežije do následujícího rána.
    Režie:Sam Raimi
    307
  9. Boj o oheň
    Boj o oheň (1981)
    • iVysílání
    Jeden z nejambicióznějších experimentů 80. let, kterým se u diváků i kritiky proslavil tvůrce i u nás známých filmů. Podobně jako později v MEDVĚDOVI se ve filmu vůbec nemluví (když si odmyslíme umělou "řeč" pralidí a jejich gestické vyjadřování). Ve jménu symbolické zkratky Annaud konfrontuje typy člověka, vzdálené 10 000 let (australopitekus žije s neandrtálcem a mají za susedy obyvatelé z dob neolitu), nechce být archeologickou rekonstrukcí. Strastiplná cesta trojice pravěkých lidí za získaním ohně není jen snahou o přežití, ale i cestou za "polidštěním". Trojice hrdinů začíná chápat pojmy jako láska, přátelství či smích. Vedle velkorysé režie (technicky obtížný film byl natočen za pouhých 13 týdnů) patří ke kladům díla výrazná patetická hudba, krásna kamera (kanadské, skótske a keňské exteriéry) a starostlivě vybraní herci. Film byl natočen podle románu J. H. Rosnyho a z oskarového klání roku 1983 neodešel nadarmo - získal Oscara za masky.
    75%
    Jeden z nejambicióznějších experimentů 80. let, kterým se u diváků i kritiky proslavil tvůrce i u nás známých filmů. Podobně jako později v MEDVĚDOVI se ve filmu vůbec nemluví (když si odmyslíme umělou "řeč" pralidí a jejich gestické vyjadřování). Ve jménu symbolické zkratky Annaud konfrontuje typy člověka, vzdálené 10 000 let (australopitekus žije s neandrtálcem a mají za susedy obyvatelé z dob neolitu), nechce být archeologickou rekonstrukcí. Strastiplná cesta trojice pravěkých lidí za získaním ohně není jen snahou o přežití, ale i cestou za "polidštěním". Trojice hrdinů začíná chápat pojmy jako láska, přátelství či smích. Vedle velkorysé režie (technicky obtížný film byl natočen za pouhých 13 týdnů) patří ke kladům díla výrazná patetická hudba, krásna kamera (kanadské, skótske a keňské exteriéry) a starostlivě vybraní herci. Film byl natočen podle románu J. H. Rosnyho a z oskarového klání roku 1983 neodešel nadarmo - získal Oscara za masky.
    308
  10. My děti ze stanice ZOO
    My děti ze stanice ZOO (1981)

    Skutečný příběh třináctileté Christiane Felscherinowé, která žije v západním Berlíně na konci sedmdesátých let. Dívka nemá co dělat, nudí se, život doma podle ní nestojí za nic. Nudu však střídá nadšení z nové diskotéky v centru města. Na vpuštění dovnitř je však příliš mladá, a tak se oblékne jako starší a vyrazí s další dívkou vstříc zábavě. Tady se však střetává s partou problémových lidí, a aby se jim vyrovnala, začne brát drogy. Ani ne ve čtrnácti letech si tak buduje krutou závislost na heroinu, která ji táhne nejen k ještě větší drogové závislosti, ale také k potřebě na drogy si vydělat – a to prostitucí. Hlavním dějištěm této činnosti se stává v té době největší železniční stanice ve městě, známá jako Berlín Zoo.(Zlín Film Festival)

    Režie:Uli Edel
    74%

    Skutečný příběh třináctileté Christiane Felscherinowé, která žije v západním Berlíně na konci sedmdesátých let. Dívka nemá co dělat, nudí se, život doma podle ní nestojí za nic. Nudu však střídá nadšení z nové diskotéky v centru města. Na vpuštění dovnitř je však příliš mladá, a tak se oblékne jako starší a vyrazí s další dívkou vstříc zábavě. Tady se však střetává s partou problémových lidí, a aby se jim vyrovnala, začne brát drogy. Ani ne ve čtrnácti letech si tak buduje krutou závislost na heroinu, která ji táhne nejen k ještě větší drogové závislosti, ale také k potřebě na drogy si vydělat – a to prostitucí. Hlavním dějištěm této činnosti se stává v té době největší železniční stanice ve městě, známá jako Berlín Zoo.(Zlín Film Festival)

    Režie:Uli Edel
    309
  11. Ragtime
    Ragtime (1981)

    Ragtime je po Přeletu nad kukaččím hnízdem a muzikálu Vlasy prvním skutečným velkofilmem Miloše Formana. Režisér, proslulý touhou po dokonalosti, v něm jedinečným způsobem splétá dramatické osudy milionáře, který spáchal strašný zločin a černošského ragtimového pianisty donuceného okolnostmi vzít spravedlnost do svých rukou. To vše na pozadí velkolepých dekorací New Yorku z počátku tohoto století. Ragtime, první Formanův film u nás vydávaný na videu, byl nominován v osmi hlavních oscarových kategoriích.

    74%

    Ragtime je po Přeletu nad kukaččím hnízdem a muzikálu Vlasy prvním skutečným velkofilmem Miloše Formana. Režisér, proslulý touhou po dokonalosti, v něm jedinečným způsobem splétá dramatické osudy milionáře, který spáchal strašný zločin a černošského ragtimového pianisty donuceného okolnostmi vzít spravedlnost do svých rukou. To vše na pozadí velkolepých dekorací New Yorku z počátku tohoto století. Ragtime, první Formanův film u nás vydávaný na videu, byl nominován v osmi hlavních oscarových kategoriích.

    310
  12. Pevnost Apačů v Bronxu
    Pevnost Apačů v Bronxu (1981)
    • Max

    Paul Newman v hlavní roli slušného policajta, jenž hlídkuje ve čtvrti zdecimované drogami, násilím a gangy. Tahle část města je na mapách známá jako Bronx, ovšem její obyvatelé jí říkají Pevnost Apačů. Newman se snaží udržet podstatu své lidskosti a nakládat i s těmi největšími chudáky důstojně. Snaží se také přesvědčit své nadřízené, že slepá brutalita rozhodně není odpovědí, avšak marně. Když je svědkem, jak jeho kolega Danny Aiello chladnokrevně zavraždí podezřelého, je Newmanovi doporučeno, aby na celou záležitost zapomněl. On však odmítne a stane se tak pro své kolegy "persona non grata". Ed Asner si po boku Newmana zahrál kapitána, který už dávno vzdal jakékoli zacházení v rukavičkách a svou práci považuje za nutné zlo. A nechybí ani láska, Newmanovou vyvolenou je tentokrát Rachel Ticotin. (HBO GO)

    Žánry:DramaKrimiThriller
    74%

    Paul Newman v hlavní roli slušného policajta, jenž hlídkuje ve čtvrti zdecimované drogami, násilím a gangy. Tahle část města je na mapách známá jako Bronx, ovšem její obyvatelé jí říkají Pevnost Apačů. Newman se snaží udržet podstatu své lidskosti a nakládat i s těmi největšími chudáky důstojně. Snaží se také přesvědčit své nadřízené, že slepá brutalita rozhodně není odpovědí, avšak marně. Když je svědkem, jak jeho kolega Danny Aiello chladnokrevně zavraždí podezřelého, je Newmanovi doporučeno, aby na celou záležitost zapomněl. On však odmítne a stane se tak pro své kolegy "persona non grata". Ed Asner si po boku Newmana zahrál kapitána, který už dávno vzdal jakékoli zacházení v rukavičkách a svou práci považuje za nutné zlo. A nechybí ani láska, Newmanovou vyvolenou je tentokrát Rachel Ticotin. (HBO GO)

    Žánry:DramaKrimiThriller
    311
  13. Na Zlatém jezeře
    Na Zlatém jezeře (1981)
    Rodinné problémy milujících manželů Ethel a Normana Thayerových (Katharine Hepburn a Henry Fonda získali za své role ceny akademie) se vyhrotí během jejich pobytu na Zlatém jezeře v Nové Anglii. Jejich dcera Chelsea (Jane Fonda) přijede na návštěvu se svým novým partnerem Billem (Dabney Coleman) a jeho tvrdohlavým synkem Billym (Doug McKeon). Střet tří rozdílných generací na sebe nenechá dlouho čekat. Avšak to, co začíná jako válka tvrdých hlav mezi Normanem a Billym, pozvolna přerůstá ve vztah, který si Chelsea vždy přála se svým otcem mít. Norman objevuje, o kolik přicházel, když po léta odmítal lásku své jediné dcery.
    74%
    Rodinné problémy milujících manželů Ethel a Normana Thayerových (Katharine Hepburn a Henry Fonda získali za své role ceny akademie) se vyhrotí během jejich pobytu na Zlatém jezeře v Nové Anglii. Jejich dcera Chelsea (Jane Fonda) přijede na návštěvu se svým novým partnerem Billem (Dabney Coleman) a jeho tvrdohlavým synkem Billym (Doug McKeon). Střet tří rozdílných generací na sebe nenechá dlouho čekat. Avšak to, co začíná jako válka tvrdých hlav mezi Normanem a Billym, pozvolna přerůstá ve vztah, který si Chelsea vždy přála se svým otcem mít. Norman objevuje, o kolik přicházel, když po léta odmítal lásku své jediné dcery.
    312
  14. Posedlost
    Posedlost (1981)
    • KVIFF TV
    74%
    313
  15. Halloween II
    Halloween II (1981)
    • Google Play
    • iTunes

    Halloween patří mezi nejoblíbenější americké svátky, zejména mezi mládeží, pro které je jedinečnou příležitostí pořádně se vyřádit. Do noci září rozšklebené obličeje z vydlabaných dýní, ulice se hemží stovkami masek duchů, čertů, mrtvol a různých příšer. V zatemnělých místnostech se vyprávějí děsivé příhody. Atmosféra, v níž se mísí neklid a radost, jako by přímo vybízela k dalšímu děsivému příběhu. Opět je tu Halloween, předvečer svátku všech mrtvých, opět se chystá řada taškařic a mladí si chystají děsivé masky. Děsivou masku si chystá i Michael Myers. Psychopatický vrah, který uprchl z psychiatrické léčebny, aby rozpoutal o halloweenovské noci v městečku Haddonfield děsivou noční můru. Začíná další děsivá noc, a to zejména pro sympatickou Lauru, kterou se Michael pokouší zabít stejně jako v prvním díle.

    73%

    Halloween patří mezi nejoblíbenější americké svátky, zejména mezi mládeží, pro které je jedinečnou příležitostí pořádně se vyřádit. Do noci září rozšklebené obličeje z vydlabaných dýní, ulice se hemží stovkami masek duchů, čertů, mrtvol a různých příšer. V zatemnělých místnostech se vyprávějí děsivé příhody. Atmosféra, v níž se mísí neklid a radost, jako by přímo vybízela k dalšímu děsivému příběhu. Opět je tu Halloween, předvečer svátku všech mrtvých, opět se chystá řada taškařic a mladí si chystají děsivé masky. Děsivou masku si chystá i Michael Myers. Psychopatický vrah, který uprchl z psychiatrické léčebny, aby rozpoutal o halloweenovské noci v městečku Haddonfield děsivou noční můru. Začíná další děsivá noc, a to zejména pro sympatickou Lauru, kterou se Michael pokouší zabít stejně jako v prvním díle.

    314
  16. Noční jezdci
    Noční jezdci (1981)
    Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
    73%
    Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
    315
  17. Gallipoli
    Gallipoli (1981)
    Historii australsko-novozélendského armádního sboru (ANZAC), zdecimovaného v roce 1915 na poloostrově Gallipoli, chtěl režisér Weir natočit už dříve, ale kvůli značným finančním nákladům byla realizace filmu neustále odkládána. Dlouhá příprava a ražisérova neústupnost se vyplatily, neboť GALLIPOLI patří k nejpůsobivějším protiválečným snímkům, vůbec. Příběh australských mladíků, jejichž naivní představy o válčení jsou krutým způsobem uvedeny na pravou míru, je přes svůj historický rámec právě dnes velmi aktuální. Velkoryse pojatý film vyniká kupodivu především drobnokresbou jednotlivých postav. Kvality scénáře, důsledně vycházejícího z historické skutečnosti, umocnila suverenní a přitom nápadná režie. Emotivní účinek díla znásobují citlivě použité hudební motivy různých žánrů. Film GALLIPOLI získal celkem 9 australských filmových cen (nejlepší režie, mužský herecký výkon - Mel Gibson, mužský herecký výkon ve vedlejší roli - Bill Hunter, kamera, scénář, zvuk, střih a výprava).
    Režie:Peter Weir
    73%
    Historii australsko-novozélendského armádního sboru (ANZAC), zdecimovaného v roce 1915 na poloostrově Gallipoli, chtěl režisér Weir natočit už dříve, ale kvůli značným finančním nákladům byla realizace filmu neustále odkládána. Dlouhá příprava a ražisérova neústupnost se vyplatily, neboť GALLIPOLI patří k nejpůsobivějším protiválečným snímkům, vůbec. Příběh australských mladíků, jejichž naivní představy o válčení jsou krutým způsobem uvedeny na pravou míru, je přes svůj historický rámec právě dnes velmi aktuální. Velkoryse pojatý film vyniká kupodivu především drobnokresbou jednotlivých postav. Kvality scénáře, důsledně vycházejícího z historické skutečnosti, umocnila suverenní a přitom nápadná režie. Emotivní účinek díla znásobují citlivě použité hudební motivy různých žánrů. Film GALLIPOLI získal celkem 9 australských filmových cen (nejlepší režie, mužský herecký výkon - Mel Gibson, mužský herecký výkon ve vedlejší roli - Bill Hunter, kamera, scénář, zvuk, střih a výprava).
    Režie:Peter Weir
    316
  18. Žena od vedle
    Žena od vedle (1981)
    72%
    317
  19. Výstřel
    Výstřel (1981)
    Zvukař Jack Terry vyrábí pro malou filmovou společnost, specializující se na erotické horory, zvukové efekty. Jedné noci, když se pokouší pro nový film nahrát šumění větru, stane se svědkem nehody auta, které se nečekaně zřítí z mostu do řeky. Řidič zemře, ale Jackovi se podaří z auta zachránit dívku Sally. V nemocnici vyjde najevo, že řidičem guvernér McRyan, jeden z kandidátů na post amerického prezidenta. Guvernérův podřízený Lawrence Henry, požádá Jacka, aby s ohledem na guvernérovu rodinu pomlčel o dívce, která s ním byla ve voze. Jack doprovodí Sally do motelu, tím však celá záležitost zdaleka neskončí. Když si totiž Jack později poslechne nahrávku, zjistí, že se mu podařilo zachytit výstřel, který prostřelil pneumatiku a způsobil nehodu. Později zjistí, že nehodu zachytil také fotograf Manny Karp, který prodal fotografie novinám a zmizel. Jack si z fotografií v tisku složí fáze nehody a požádá Sally aby mu pomohla pátrat po pozadí vraždy. Vrah Burke chce Sally odstranit jako nebezpečného svědka, místo ní však omylem zavraždí jinou dívku. Guvernérův protivník Manners, který vraha najal, však nechce mít se zabíjením nic společného. Vyjde také najevo, že Sally si najal Karp, aby guvernéra svedla a umožnila tak fotografovi získat pro Mannerse kompromitující materiál. Jack požádá o pomoc bývalého kolegu McKeye a předá mu záběry vraždy ozvučené jeho nahrávkou. Zakrátko však Jack zjistí, že někdo vnikl do studia a smazal drahocennou původní nahrávku, prázdné jsou také pásky, které předal McKiemu. Naštěstí má Jack doma ukrytou kopii. S pomocí Sally získá originální Karpův film a rozhodne se vše předat televiznímu reportérovi, který na případu pracuje. Příliš pozdě si Jack uvědomí, že reportérem je ve skutečnosti vrah, který chce zahladit poslední stopy.
    72%
    Zvukař Jack Terry vyrábí pro malou filmovou společnost, specializující se na erotické horory, zvukové efekty. Jedné noci, když se pokouší pro nový film nahrát šumění větru, stane se svědkem nehody auta, které se nečekaně zřítí z mostu do řeky. Řidič zemře, ale Jackovi se podaří z auta zachránit dívku Sally. V nemocnici vyjde najevo, že řidičem guvernér McRyan, jeden z kandidátů na post amerického prezidenta. Guvernérův podřízený Lawrence Henry, požádá Jacka, aby s ohledem na guvernérovu rodinu pomlčel o dívce, která s ním byla ve voze. Jack doprovodí Sally do motelu, tím však celá záležitost zdaleka neskončí. Když si totiž Jack později poslechne nahrávku, zjistí, že se mu podařilo zachytit výstřel, který prostřelil pneumatiku a způsobil nehodu. Později zjistí, že nehodu zachytil také fotograf Manny Karp, který prodal fotografie novinám a zmizel. Jack si z fotografií v tisku složí fáze nehody a požádá Sally aby mu pomohla pátrat po pozadí vraždy. Vrah Burke chce Sally odstranit jako nebezpečného svědka, místo ní však omylem zavraždí jinou dívku. Guvernérův protivník Manners, který vraha najal, však nechce mít se zabíjením nic společného. Vyjde také najevo, že Sally si najal Karp, aby guvernéra svedla a umožnila tak fotografovi získat pro Mannerse kompromitující materiál. Jack požádá o pomoc bývalého kolegu McKeye a předá mu záběry vraždy ozvučené jeho nahrávkou. Zakrátko však Jack zjistí, že někdo vnikl do studia a smazal drahocennou původní nahrávku, prázdné jsou také pásky, které předal McKiemu. Naštěstí má Jack doma ukrytou kopii. S pomocí Sally získá originální Karpův film a rozhodne se vše předat televiznímu reportérovi, který na případu pracuje. Příliš pozdě si Jack uvědomí, že reportérem je ve skutečnosti vrah, který chce zahladit poslední stopy.
    318
  20. Zloděj
    Zloděj (1981)
    72%
    319
  21. Člověk ze železa
    Člověk ze železa (1981)
    Reportér Winkel dostal na jeseň 1980 za úlohu urobiť reportáž o štrajku robotníkov v gdaňských lodeniciach. Sústrediť sa má najmä na jedného z vodcov štrajku Macieka Tomczyka. Postupne si uvedomuje, že jeho šéfovia chcú Tomczyka kompromitovať a spoznávajúc skutočnú pravdu nadobúda Winkel presvedčenie o oprávnenosti požiadaviek štrajkujúcich... Film nakrútený so závideniahodnou pohotovosťou priamo v centre štrajku a využívajúci dokumentárne sekvencie o vzniku Solidarity je voľným pokračovaním Človeka z mramoru.
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Reportér Winkel dostal na jeseň 1980 za úlohu urobiť reportáž o štrajku robotníkov v gdaňských lodeniciach. Sústrediť sa má najmä na jedného z vodcov štrajku Macieka Tomczyka. Postupne si uvedomuje, že jeho šéfovia chcú Tomczyka kompromitovať a spoznávajúc skutočnú pravdu nadobúda Winkel presvedčenie o oprávnenosti požiadaviek štrajkujúcich... Film nakrútený so závideniahodnou pohotovosťou priamo v centre štrajku a využívajúci dokumentárne sekvencie o vzniku Solidarity je voľným pokračovaním Človeka z mramoru.
    Žánry:DramaHistorický
    320
Které jsou top dramatické filmy roku 1981? Filmovému žebříčku dramatické filmy 1981 s celkovým počtem 61 titulů vévodí těchto 5 nejlepších filmů: Ponorka, Svědek, Šílený Max 2 - Bojovník silnic, Pozor, vizita!, Mefisto, s hlavními hvězdami, jako jsou: Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wennemann, Hubertus Bengsch, Martin Semmelrogge, Bernd Tauber. Dostupnost na online streamovacích platformách (Netflix, Max, Amazon Prime Video, Disney+, VOYO, Prima Plus, SkyShowtime a nebo iVysílání) poznáte podle ikony u názvu filmu.Stále nevíte, na co se podívat? Vytvořte si svůj vlastní žebříček filmů pomocí vyhledávacího filtru.