Profilový obrázek

tindersticks

Pepek Námořník

Komentáře 144

Od nejnovějších
  1. Vidíš měsíc, Danieli
    Vidíš měsíc, Danieli (2019)
    7
    Slušně natočené dokumentární drama, na první pohled evropské, protože civilnější, které se přesto přesto neubrání patosu v závěru. Nad filmem by se dalo podiskutovat o lecčems ze současných témat (např. Neměli by několikanásobní vrazi a mučitelé dostat trest smrti? Jak funguje politika Západu ve světě? atd), co mě osobně zaujalo nejvíc byl fakt, že rodina by byla schopna zaplatit první nabídku ISIS díky prodeji domu a ukončení spoření, jenže jim v tom překážela 60 procentní dan. To je prostě radost.
  2. Nenápadný půvab buržoazie
    Nenápadný půvab buržoazie (1972)
    7
    Surealistické pohrávání se sny a jejich postupné míchání s realitou, která je sama o sobě lehce sureálná, malinko zestárla, ale ne zas tolik, aby nestálo za to, věnovat mu večer. Vytrvalé pokusy o společnou večeři divák nezapomene, i když těžko říct, jestli prokoukne Bunuelovy filmařské úmysly, oceněné jinak Oscarem za nejlepší cizojazyčný film.
  3. Krajina ve stínu
    Krajina ve stínu (2020)
    7
    Chtěl tenhle Slámův snímek ohodnotit výš, ale nejde to. Náhled na dopady historické změny ve vesnici na českorakouské hranici v letech 1939-1952 nepostrádá konflikt a syrovost a jedno ze základních poučení, tedy že lidi jsou často svině a že okolností často drtí nevinné, je podáno dostatečně jasně. Nemůžu se ovšem ztotožnit s tím, že řádění české (nejen) lůzy vyznívá hůř něž chování proněmecké suity před a během války a současně se nemůžu zbavit dojmu jisté plákatovosti většiny postav. Přesto jeden z lepších Slámových filmů.
  4. Vyšehrad: FYLM
    Vyšehrad: FYLM (2022)
    6
    Skeče na youtube jsme sice neviděl, ale postava Laviho je mi sympatická a v rámci schválně přitroublého humoru odvádí film to, co divák čeká, navíc velmi úspěšně (aktuálně tržby 108 milionu Kc při 30 milionovém rozpočtu). Ve snímku se mihne v řada slavných fotbalistů (Rosický, Řepka, Koller..), z logiky věci nejen jako cameo,ale součást děje, dojde, na pokleslý humor, včetně fekálního, nahá prsa ze stryptýzových podniků, ale celkově nejde o trapnou podívanou, ale o zdařilého zástupce nenáročné podívané pro (hodně) nenáročné diváky . Proč ne.
  5. Nejtemnější hodina
    Nejtemnější hodina (2017)
    9
    Gary Oldman podává Churchilla tak, že i jeho nepříjemné vlastnosti (a že jich měl .."Jeden mezernik?"... i když ne tolik, kolik jich ve svých historických bádáních nacházejí současní labourističtí historici, o progresivních svrhávačích pomníků ani nemluvě) vezmete jako fakt, součást výbavy výjimečného muže. A když pak nabídne divákovi svoji verzi parlamentní řeči "„Budeme bojovat na mořích a oceánech, budeme s velkým sebevědomím bojovat ve vzduchu. Budeme bojovat na plážích, na polích, v ulicích měst i v kopcích, ale nikdy se nevzdáme! ", o Churchilových retorických kvalitách není pochyb. Pro příznivce politiky a historie jde o výjimečný (i když ne objevný) zážitek, snad jen lehce kýčovitá a historicky nepravdivá cesta metrem tlačí trochu příliš na city.
  6. Blesk
    Blesk (2011)
    6
    Průměrná Stathamovka, která potěší každého nenáročného diváka, těšícího se na potrestané zločince, pěstní akce a policistu, který se nechová podle protokolu, ale který vždy stojí na straně dobra a za svým cílem jde bez kompromisů.
  7. Fargo
    Fargo (1996)
    9
    Stylově vytříbená podívaná, ze které zůstane v paměti (podobně, jako v některých dalších filmech Coenů) řada scén, a to jak díky hereckým výkonům, tak díky mistrné kameře, snímající zimní ponurou krajinu státu Minnesota v okolí Minneapolis - atmosféra amerického předměstí působivě dotváří náladu snímku. Ostřejší scény - vzpomenme na Zbytečnoukrutost - nejsou samoúčelné, naopka, vyloženě zvýraznují nepředvídatelné osudové zvraty v plánech vesměs nesympatických hlavních postav.
  8. Velká příležitost
    Velká příležitost (1949)
    2
    Klasická budovatelská agitka, která by byla legrační, kdyby si člověk neuvědomoval tehdejší pořádky. Hrdinou je mladý stachanovec, kterého ostatní nemají rádi, protože trhá normy, ale, nebojte, všechno (téměř) dopadne dobře, protože (téměř) všichni pochopí, ze budování socialismu si nějaké ty oběti vyžaduje a nakonec je to nezvratní budoucnost lidstva, tak co. Osobně by mě tedy zajímal osud těch, co neprohlédli, ale ten byl tenkrát každému jasný, tak proč si kazit hezký filmový večer.
  9. Frances Ha
    Frances Ha (2012)
    8
    Díky černobílému formátu, newyorským exteriérům a úvodním dialogům, řešícím vztahy má dívák pocit, že se ocitl ve filmu některého ze studentů kurzů Woody Allena. A šikovného, je třeba podotknout, Frances Ha je dalším z filmů o hledání svého místa ve světě, v tomto případě pár let po absolvování univerzity. Svižný střih, subtilní humor, slušné obsazení (Adam Driver), celkově nadprůměrný film ze života new yorské (nižší-vyšší) střední třídy.
  10. Barbie
    Barbie (2023)
    8
    Margot Robbie je tak odzbrojující, že jsem režisérce spolknul všechna mravní ponaučení, byla ostatně podávána s střídmě a s nadhledem. Ano, takhle má vypadat blosckbuster. I ty popové skladby byly v podstatě snesitelné a Gosling je ucházející zpěvák (na herce).
  11. Lassie se vrací
    Lassie se vrací (2020)
    1
    Přetrpěl jsem celý film jen kvuli dcerušce, ale nebylo to jednoduché. Ale jelikož jsem si zacpal uši pokaždé, když neuvěřitelně otravný chlapeček zavzlykal Lassie, Lassie a většinu filmu myslel na svůj penzijní finanční plná, tak jsem to vydržel.
  12. Já, Daniel Blake
    Já, Daniel Blake (2016)
    8
    Ken Loach si nebral servítky a sociání drama podal v dosti syrové podobě. Překvapilo mě drsný přístup zaměstnanců anglického Úřadu práce (zde v Newcastlu), jestli jsou tyto postupy podány realisticky, mají se čeští nezaměstnaní jako v bavlnce. Oddychový tenhle náhled na střet nemocného žadatel o (nejprve) nemocenskou a podporu tedy rozhodně není.
  13. Lekce
    Lekce (2014)
    7
    Sociální drama z Bulharska je zajímavé náhledem na do balkánské reality 2014 (zde něco jako Broumov v devadesátkách), méně pak už lehce za vlasy přitaženým příběhem. Hlavní hrdinka neuvažuje dvakrát logicky a je paličatá až zarážejícím způsobem, pere se ovšem s nepřízní osudu co má sil, na rozdíl od svého manžela-trouby, u kterého přitom celé neštěstí začalo. Morální vyústění bych čekal jiné, ale poučné bylo, o to nic.
  14. Tiché místo: Část II
    Tiché místo: Část II (2020)
    7
    Na pokračování to vůbec neni špatný počin. Zarostlý a zdeptaný Cillian Murphy je vyloženě dobrou akvizicí a zbytek si uhrál to samé, co v prvním dílu. Komu se líbila jednička, at neváhá.
  15. Belfast
    Belfast (2021)
    7
    Začátky The Troubles (1969) v Belfastu z pohledu malého chlapce. Film je přes vstupní davovou scénu s uličním násilím v podstatě krotkým náhledem na dopady konfliktu na život rodiny, která se odmítá účastnit se aktivně násilných akcí a toužící prostě žít už tak těžký život.
  16. Muž na radnici
    Muž na radnici (1976)
    3
    Příběh předsedy místního Národního výboru, soudruha Bavora, který prosadí zbourání starého centra svého města a postaví místo toho paneláky je věru vypečená taškařice. Pominu samotnou dějovou linku bourání staré zástavy (byl jsem podobné zhůvěřilosti svědkem v dětství ve svém okolí), u které mi co chvíli stoupal tep, ránu z milosti tomuhle utrápenému scénáři zasadili ránu z milosti všichni (no fakt) zúčastnění, v čele s naprosto zoufalým Buchvaldkem a režisérem Sokolovským. Herci se pod jeho vedením chovají bud jako ochotníci začátečnícíi (František Němec hraje žal se sklonenou hlavou a radost poskakováním!) nebo jako ochotníci přehrávající (Steinmasslová, bohužel i Bláha), případně jen tak deklamuji stašlivá klišé a rádoby moudra (časté Dietlovy poklesky). Že je to celé propaganda, je pak z dnešního pohledu to nejmenší.
  17. Žena za pultem
    Žena za pultem (1977)
    4
    Žena za pultem rodná to sestra Muže na radnici je o něco přijatelnější podívanou. Není to hlavní (a současně nejhorši) postavou Jiřinou Švorcovou, která je každým dílem čím dál nesnesitelnější, ale vybraným, přece jen přitažlivějším prostředím samoobsluhy hlavně civilnějšími postavami, nad nimiž ční o několik pater Vladimír Menšík. Kdo nezažil tehdejší dobu bude jistě překvapen, jak si personál bez zaváhání řeší své osobní problémy před zákazníky. Že je personál vstřícný k zákazníkům mu divné nepřijde (osobne jsem se tomu zasmál) a že je samoobsluha zásobena vším, co je potřeba také ne (zasmál jsme se podruhé)
  18. Můžu ti říct tajemství?
    Můžu ti říct tajemství? (2024)
    4
    Nektere dokumenty na Newtflixu jsou hodne zajiamve, u nekterych je lepsi si precist za 5 minut popis na wilkipedii. Tohle je ten druhý případ - samotné tema proste neni dostatecne nosne.
  19. Kouř
    Kouř (1990)
    9
    Nedocěeněný, stylizovaný kousek z roku 1989. Muzikál /rytmikál, vizuálně případně ponurý (myslím, že stačilo přidat filtr, zbytek takhle bezvýchodně vypadal i nez zásahu filmařů) s obsazením Sklep + kamarádi je parádní výpověd doby, kdy se perestrojka lámala v revoluci (závěr byl natočen po 17.11.89). Afektované neherectví Slováka, Cabana nebo Duška nevadí, naopak, hudební složka (až na průměrnou písen Evy Holubové) je skvělá (obě dvě verze Je to fajn, Tak co kotě). Možná nejlepší Vorlův film.
  20. Atomová katedrála
    Atomová katedrála (1984)
    3
    Od režiséra Balíka, nomenklaturní to persony, nešlo čekat nic jiného než socialistický realismus. Kdo to ví, nemůže se divit té (v lepší případě) nemastné neslané podívané, kterou se tedy v tomto případě snažil Balík okořenit trochou soudružské kritiky. Vhled pod povrch výstavby jaderné elektrárny nepřináší žádný hluboký zážitek, a to zejména z toho důvodu, že režisér byl spíš komunista než talentovaný umělec. Nad čím ovšem zůstává rozum stat je fakt, že si nepohlídal ani rutinní řemeslo - podivná hudba, rychlé, nelogické střihy, nadbytečné záběry a dokonce nedokonalé postsynchrony. Jakoby to byl už jen filmy z povinnosti i pro soudruhy.
  21. Nad námi svítá
    Nad námi svítá (1952)
    3
    Propaganda jako řemen, pro hledače dobových zvráceností ovšem zábava (byt rok 1952 rozhodně zábavný nebyl). Průzkumník minulosti shlédne horníků, který trhá rekordy a je kvůli tomu zahlížen ze strany ostatních horníků, dále pak vedoucího, bývalého majitele, který je zprvu zapšklý, ale pak propadne budovatelskému nadšení, cikána ve výkonu trestu, který se zamiluje do práce nebo hlavního závodního komunistu, který ukazuje optimisticky směr. Mezi nejlepší scény patří chvilka, kdy horník váhá, jestli dokáže opravit stroj, ale pomůže mu citát Stalina, jenž ho svou moudrostí povzbudí. Vedle sebe tu stojí herečky Chramostová a Švorcová v roli budovatelek, z nichž to ovšem v reálu vydrželo jen té Švorcové. Doporučuji k porovnání přečíst hornickou knihu Pestré vrsty od Ivana Landsmanna.
  22. Slečny přijdou později
    Slečny přijdou později (1966)
    5
    Zapomenutá (právem) detektivka, která se točí kolem prostituce, díky čemuž múžeme vidět Olgu Schoberovou (poprvé, ale ne naposled v tomto roce) v negližé. Celkový dojem je ovšem dosti utrápený, Bohumil Šmída, v oné době herec s oblibou obsazovaný většinou průměrných kriminálních případů ani další nenabídnou nic nad obvyklý .socialistický standard. Co zbyde v paměti? Snad jen režisér Herz v roličce smyslného Eyptana.
  23. Zakladatel
    Zakladatel (2016)
    7
    Vlastne docela smutný film o ne zrovna sympatickém dravci, který sice přinesl hamburger od Maca celému světu, ale choval se přitom docela svinsky. Kdo má rád Maca, měl by se dívat jen první třetinu :)
  24. Problém tří těles
    Problém tří těles (2024)
    6
    První tři díly na hranici 85 procent, ale zbytek se zcela ve zkratkovitém podání děje a hlavně v nimrání se ve vztazích hlavních hrdinů. Knihu jsem nečetl, ale už jen z pocitu notnych děr v celkovém schematu serial zřejmě notně předlohu vykostil a vytvořil z ní (průměrný) produkt..pro každého.
  25. Hostel
    Hostel (2005)
    3
    Nenáročný slasher, zajimavý samozřejmě tím, že člověk vidí nezaměnitelně středoevropské (slovenské) prostředí , včetně domorodých herců a několika pěkných slečen, ukazujících (též pěkná) ńadra. Celkově vzato jde všem o dosti podprůměrný kousek, ve kterém téměř nikdo neumí hrát a kde se divák zasměje zobrazení cikánské dětské skupiny a la gangy Město bohů.
  26. Diktátor
    Diktátor (2012)
    8
    Hoho. Přístup Sachy Cohena je skvělý v tom, že si přes svá alter ega může utahovat prakticky ze všeho - od naivní veganská bojovnice za lidská práva přes dechberoucí rasismus až po počítačovou hru Israelští olympionici v Mnichově 1972. Diktátor navíc téměř není nechutný )s jednou dvěma výjimkami) ani trapný, je prostě (někdy až třeskutě) vtipný. Za mě zásah. "I will tell you what democracy is! Democracy is the worst! Endless talking and listening to every stupid opinion! And everybody's vote counts, no matter how crippled or black or female they are."
  27. Lov
    Lov (2020)
    8
    Překvapivě zábavné! Přitom výchozí situace skupiny lidí, ocitnuvší se neznámo kde v pozici lovné zvěře už byla k vidění mnohokrát. Scénaristům se ale povedlo napsat nejen akční, ale i vtipný scénář, ve kterém si užijeme zábavy zejména na úkor liberálních městských demokratů a ve kterém navíc není nouze o překvapení. A celé to navíc působí jako parodie žánru - zejména na samotném konci, ovšem tak dobře podané, že se naopak může dostat mezi žánrovou klasiku. "Cigarettes in Arkansas only cost six bucks. You fucked up, bitch!"
  28. Red Notice
    Red Notice (2021)
    5
    Nekomplikovaná variace na buddy-movie s průměrmými efekty, s předvídatelnými žerty a, jak to tak u těchto komedií bývá, naprosto nerealistickými scénami. Nicméně pokud tohle všechno dopředu víte, své dvě hodiny času, ve kterých nemáte co dělat zaplníte docela dobře,
  29. Americký táta
    Americký táta (2005)
    1
    Pro mě naprostá záhada a chvíle věnované vybraným dílům považuju za divácké trápení. Přejdu fakt, že jsem nenarazil ani na jeden životaschopný vtip, horší je, že ten scénář nemá žádnou vnitřní strukturu, v podstatě každý může udělat cokoliv, bez logiky, bez nápadu, jen jako část zaplnění děje. Animace vyloženě nepřitažlivá. Tohle má být zábavné?
  30. Zlatá sedmdesátá
    Zlatá sedmdesátá (1998)
    3
    Snažil jsem se naladit na retro vlnu, ale prostě to nešlo. Pořád vidím jen hrajicí, nikterak sympatické herce v sitcomu, kde se pouští smích do nikterak vtipného scénáře. Asi jsme na tohle starej.
  31. Ricky Gervais: Armageddon
    Ricky Gervais: Armageddon (2023)
    9
    . Velká část Armagedonu jsou vlastně Gervaisovi politické názory podávané v komické zkratce za pomoci imitace, historek osekaných do gagů a komentářů k reálným situacím. Kromě jeho oblíbených temat (pedofilie) probírá i novější (critical race theory, migrace) - pro kritiky woke je to úlevná a zábavná hodinka. Gervaisovi prochází to, co by jiným neprošlo a tím důvodem je, myslím, charisma. Ostatně, i na předávání Globů se někteří lidé smějí trochu proti své vůli a jakoby v šoku. Jakoby je fakt, že zminovaná věc je komická překvapila, jakoby si to uvědomili az ted. Díky bohu za Rickyho.
  32. Po životě
    Po životě (2019)
    8
    Jak říká Gervais ve svém proslovu na Golden Globe: "Tenhle seriál o muži, který chce po smrti své ženy na rakovinu spáchat sebevraždu je pořád zábavnější než předávání cen. " On je tedy zábavný svým způsobem, divák souznící s Gervaisovým světonázorem bude potěšen názory Tonyho na společnost, ostatní se doufejme pobaví u scének z novinářské praxe a pro ty , pro které bude některý humor za hranou (postava Davida Earla třeba), si Gervais připravil parádní maloměstskou anglickou atmosféru, hladivou melancholii a přese vší servírovanou depresi hlavního hrdinu naději a vlastně celkově dobrou zprávu, že si lidi nakonec k sobě cestu najít umějí. 3 serie jsou tak akorát.
  33. Vidím vás
    Vidím vás (2022)
    8
    Většinu netflixovských seriálů nedokoukám, hlavně proto, že se pojetím podobají jako vejce vejci - jsou jaksi bezpohlavní, stírají se rozdíly mezi místem vzniku, jsou to vlastně takové výrobky typu Starbucks - stejné v Kathmandu jako v Liverpoolu. "Vidím vás" jsem ale s potěšením dokoukal, v první řadě proto, že jsem chtěl dozvědět jak to dopadne (nutná trivialita) a dále proto, že zpracování tenhle thriller zdařile okořenilo prvky horroru a tajemna a navíc rozpohybovalo zajímavé, trochu až lynchovské postavy. Na Netflix rozhodně nadprůměrná zábava.
  34. Nech svět světem
    Nech svět světem (2023)
    5
    Je mi líto, ale úvodní působivě tajemnou atmosféru, podpořenou ackovym hereckym obsazenim stihl Sam Esmail prohospodařit a závěrečným náznakovým odhalením jí už jen zasadil ránu z milosti. Tvůrci možná chtěli v kulisách rozvratu systému nadhodit pár moralistních otázek nebo prozkoumat psychologické aspekty chování lidí v krajních situacích. v tom případě musím říct, že mě k onomu bádání nedokázali přitáhnout. Navíc, nebudu spoilerovat, ale při zpětném pohledu si musím u některých příznaků apokalypsy ..WTF?
  35. Hostinec „U kamenného stolu“
    Hostinec „U kamenného stolu“ (1948)
    9
    Parádní kousek, kterému se ještě v roce 1948 podařilo nabídnout prvorepublikovou atmosféru, a to hlavně díky Poláčkově předloze. Jeho nezaměnitelný sloh (Vy jste sirotek, já jsem sirotek, vy jste plačtivej, já jsem taková pomalá, dáme to dohromady) v podání Rašilova, Šlemrové, Neuamnn, Beneše nebo Hrušínského přispěl k tomu, že se Vávrův scénař může řadit ke klenotům české kinematografie. Film je téměř dokonalý, včetně epizodních roliček Trégla, Černého (oba Divadlo V+W), deklamujícího Plachého nebo parodických postav Gastona a Piercyho. No a v porovnání s tím, co v následujících letech točilo ..."Je se jiný"
  36. Vražda v Orient expresu
    Vražda v Orient expresu (1974)
    7
    Režijní pojetí už trochu zestárlo, ale na herecké obsazení je radost pohledět. U Agathy Christie je potřeba si uvědomit, o které době píše (v knihách se to opakovaně jen hemží skrytými, hlavně příbuzentskými vztahy nebo jinou indetitou, tedy něčím, s čím se už dnes často nesetkáte), chování zúčastněných je poplatné (post) viktoriánské době), samotné zápletky ale pro nového diváka/čtenáře stále působí originálně a poutavě. Za mě dobře vyprávěný klasický příběh bez velkého vzrušení a s jemným humorem.
  37. Drsný město
    Drsný město (2020)
    6
    Vlastně docela ostrý, provedením i tematikou, ale na druhou stranu průměrny film. Válka policajtů v Marseille a do toho arabské klany - to by přitom mohl být recept na povedený thrille nebo krimi. Ale není - už jen proto, že všechny postavy bez výjimky jsou poměrně nesympatické osoby a nevyvažují to ničím osobitým. Prostě zkorumpovaná policie.
  38. Knoflíkáři
    Knoflíkáři (1997)
    9
    Když jsem si po letech znovu sedal ke Knoflíkařům, trochu jsem se bál, že budu, jak to často bývá, zklamán. Nebyl. Film je parádní ukázkou atmosféry 90. let, včetně odkazů na Jarmusche a jeho poetiku, dějové linky, vlastně minipovídky, lehce ulítlé, ale stále v jakési přirozené normě, do sebe zapadají jedna radost, na herce je radostný pohled (Kodet, Dlouhý, Navrátil, Holubová, Hrušínský, a to přesto, že některé postavy by se daly označi jako cameo (Zajíček, Haubert z VZ, Čechtický) a do toho všeho hraje (v obou významech) Radio 1, do kterého vstupuje americký letec. Výborný film, Fuckin weather!