crube

Karel Sýkora

Komentáře 19

Od nejnovějších
  1. Nadace
    Nadace (2021)
    5
    Posilněn nedůvěrou v seriálové adaptace dobrých sci-fi (zdravím NF a jeho anální fisting Problému 3 těles) jsem zkusil appláckou Nadaci. A ačkoliv tu jsem nečetl, po první sezóně bolela snad ještě víc než zprasené blbnutí s rozbalenými protony. Je totiž: 🅰️) přímo katastrofální v lince věnující se titulní Nadaci, a to tak moc,  že už to je okem viditelné  i knize neznalému. Tu si představuje jako  hnědý akční bordel s elementární logikou direct-to-video béček s Michaelem Paré , který plní roli filleru o honbě za nezbytnou lostovskou záhadou, kterou závěrečné odhalení pečlivě spláchne do hajzlu, a spolu s naivním řešením klíčového konfliktu de facto prohlásí cca 6 hodin screentimu za totálně redundantních (čti: k hovnu). Vše za asistence vydrsle nesympatických postav (představitelka Salvor Hardin by měla mít soudní zákaz hrát),  zbytečných postav (Gaal počítá prvočísla, zkurví jednu věc, a vrátí se po kružnici domů), nebo debilů, co by mohli předejít “dějotvorným” problémům pomoci jednoduchých řešení, které ale scénář nepotřeboval. 🅱️) Naprosto vynikající v paralelní lince tří císařů, která (bohužel/bohudík?)naplno ukazuje, jakým potenciálem se tu plýtvá. Vizuálně i tématicky bladerunnerovská meditace o hledání lidskosti v nelidské genetické dynastii Kl(e)onů je strhující alternativou k Duně a hutným příspěvkem k archetypu (po)chybujících mocných; Lee Pace si zdánlivého záporáka(?) dává jako král, s magnetismem, nelegální dávkou charismatu a sadou výraziva, na kterou míval monopol Michael Corleone - a pokud má smysl pokračovat (a neodstřelit vše kvůli tlupě multikulturních dementů, zmateně pobíhajících tam a zpět po kusu ošklivého šutru) tak kvůli němu. Fascinující práce👍. (P.S.: Dle shrnutí knižního deje, 🅰️ je opravdu výrazně jinak, a 🅱️ chybí úplně - je tedy otázka, proč se hergot vůbec pouštět do adaptace, když neadaptuju (třetina zdrojového materiálu se vyhodí, třetina přepíše k nepoznání, třetina vymyslí nově???)), a prosrat při jediném pokusu 100+ mega (což efektivně vylučuje reparát z rukou někoho, kdo je nemá obě levé)
    • Lee Pace a vše kolem něj
    • Lobotomický Terminus
  2. Furiosa: Sága Šíleného Maxe
    Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024)
    8
    Rozhodně dobré, v brutalitě a násilnosti světa se subjektivně dostáváme zase o kus dal (a je to dobre), specifická poetika společnosti okorolé bojem o přežití se mě drží už druhý týden a zraje, a audiovizuálně se znovu jedná o vynalézavý, neotesaný a drtivý švédsky stůl - ale Furiosa bude mít cestu mezi každoroční playlistové stálice o něco těžší, než o dekádu starší bracha Max. Tam dala teprve opakovaná shlédnutí vyniknout množství geniálních momentů zapuštěných v náserové akci, a postupně si šlo všimnout i jiných motivací a pnutí , než jen rozmlátit všechno co jezdí - v každém momentě filmu si bylo co užívat, na různých škálách. U Furiosy platí stejné vizuální zahlcení (a tím pádem natěšení na další projekce) zejména u dvou opulentních akčních sekvencí, a nejde vyloučit, ze drahokamů k objevení se po celé stopáži válí bezpočet. Problém ale už ted vidím v prohlubování mytologie z Fury Road; ta, ač byla “jen” dvouhodinový infernální náhul, provedla z nuly na 100 lepsi worldbuilding, než jaky ze sebe teď sype Furiosa, přitom designovaná právě k tomu - zejména proto, ze Furiosa nesype worldbuilding prakticky žádný. Nebylo potřeba doslovně navštívit Gastown ani Bullet farmu, když se za triádou diktátorských fortů (fungujících na poměrně neobjevných principech) rozkládá mnohem lákavější Pustina. Místo pohledu za známý obzor jen Furiosa neobratně a na větším prostoru otrocky deklamuje totéž, co zvládly elegantní vizuální zkratky a náznaky už před 9 lety - a kromě Dementa toho vyloženě nového moc nenabízí.Chris Hemsworth je nakonec na filmu tím nejlepším a v závěru nejzajímavějším (a pokračuje v paradoxním faktu, ze poslední dva filmy jsou zejména o jedné vedlejší postavě, na úkor postavy titulní).
  3. Jedeme na teambuilding
    Jedeme na teambuilding (2023)
    2
    A jsme zase jednou v bezpečí české komediální prdele. Hned unikátní úvodní přizdisráčský disclaimer upozorňující, ze tvůrci se vlastně distancují od svého materiálu, slibuje velké WTF. To vzápětí potvrdí zbytečně na sílu vulgární rozehrávka (která by v jiných než neschopných režijních rukách stačila aspoň na průměr). To by si ale nesměli impotentně plést sprosté s vtipným. Pak ubyde cringe vulgarit, ale humor se nedostaví. Zbyde protrpět 3 dny s nesympatickými kokoty, hranými tu bezradnými (Polívková), tu přehrávajicími (Stárková), tu prostě jen nevtipnými (prakticky všichni ostatní) herci, budující tak toxic prostředí , že na něj chci intenzivně nemyslet už během sledování . Jedna ⭐️ za Vojtu Kotka, který komediálním timingem a suchým delivery jak osamělý kulometčík suverénně vystřílí každou scénu - ale vypadá, jak kdyby sem přišel z jiného, podstatně lepšího filmu - Kotek ne na Hrad…ale na Vyšehrad klidně. (Mám tendenci ji zase ubrat za vepřovou hlavu božského Láďi Štancla - ale už sem skoro zapomněl)
  4. Problém tří těles
    Problém tří těles (2024)
    5
    Nedík. Syndrom uspěchanosti GoT sezón 7 a 8 slaví návrat. D&D si myslí, ze jsou chytřejší než Liou, a arogantně ignorují už připravené vysvětlovačky a elegantní metafory, nahrazují je vlastními, horšími (RIP Axiomy), nebo žádnými (RIP cigaretový filtr, RIP Střelec a Farmář) , aby si na jejich úkor kupovali čas, který pak velkoryse utrácejí jinde - jo, na posedávání u moře a tlachání o nově implantovaných soap opera vztazích nesympatické omladiny. Fascinující a přitom uvěřitelně podané hard sci-fi elementy předlohy( pak v klíčových momentech buď prošumí, úplně chybí, nebo vypadají jak generické čáry máry, u kterých není ani pořádně jasné, co můžou a co ne (zdravím sofony). Režie mohla zachránit leccos - kdyby pochopila rozdíl mezi chipsem a vícerozměrným objektem. 8 dílů by (s důrazem na správné highlighty) dobře pokrylo první knížku - ale vtěsnat ji do pěti (a ve zbytku startovat motory Temného Lesa a Vzpomínky na Zemi), je nápad hodný hovad - a taky hovadsky dopadl. Nechci se dočkat, že takhle zprasený někdy uvidim Kartáč nebo opravdové mindfucky jako Kapka, Hrobka nebo 2VF. (Bylo by to za 3⭐️; extra srážku uděluju za nakládku s Ťing Im - to si starouš vážně nezasloužil, a za přiblblé nové označení Trisolaranů🤦‍♂️)
  5. Stvořitel
    Stvořitel (2023)
    4
    Technická stránka na jedničku - Edwards potvrzuje, že umí fakt hezké obrázky - ale ať se radši vysere na scénáře. Kdyby to bylo jen o nevytěžení tématu umělé inteligence, byl bych ještě rád - tady se bavíme o jejím nevyužití do takové míry, ze snad museli všechno myšlenkově atraktivni naschvál obcházet. Radši bych viděl ten předchozí film(Oops), i kdyby v něm nebyl cool (čti plakátový) bombardér, velký (čti dementní) tank a Ken (čti charismatický i s půlkou hlavy) Watanabe. A.I. je zde už tak otravně lidská, ze postrádá její přítomnost zajímavost a smysl; prakticky koukáme na střet hodných rebelů a zlého impéria(zííív). A to je v 40 let po Blade Runnerovi, pár let po Westworldu nebo Ex machina, a v době ChatGPT, průser jako vrata. Na pomezí 2 a 3⭐️, zaokrouhleno dolů za naivní pokusy o scottovské meditace.
  6. 65
    65 (2023)
    2
    Jednu ⭐️za neselhávájícího Drivera, který to zřejmě jediný bral zodpovědně a chtěl dodat, co bylo objednáno..…jinak nuda k posrání. Akce okatě schovávána za strom, za střih, nebo rovnou za souběžně probíhající útěkovou scénu, jako survival taky nefunkční. Fandové efektních zábavných výplachů - ruce pryč.
  7. Válka zítřka
    Válka zítřka (2021)
    4
    Nemám nic proti vyplachovačkám, které logiku smění za svižné tempo, vědí co dělat, ví jak, a ví pro koho (charisma a vlastní xicht výhodou). Tady ale během prvních 15 minut nemám kvůli padajícímu řetězu a neschopnosti zaujmout jinou možnost, než z nudy řešit, jak je výchozí premisa spíš kostrbatě vystavěná než elegantně funkční. S přibývající stopáží se pochybné dávkování i kvalita atrakcí o moc nezlepší, kožené charisma Chrise Pratta netáhne, a herectví nestíhá seriózní Yvonne Strahowski. Nahodilost řešení problémů (které nejsou debilni proto, aby mohly být hezké a zábavné - jsou jen debilní) velí prohnat si facepalm xichtem ještě 10x. Zbytečný film, co k subžánru cheesy řežeb s mimozemskou havětí nic nepřidává, a jen kopíruje (prakticky vždy lepší) vzory - a to, co se tempa, akce, atmosféry, nebo nápaditosti týká.
  8. Spider-Man: Napříč paralelními světy
    Spider-Man: Napříč paralelními světy (2023)
    10
    Je to tak dobré, až je mi ostatních pokusů o nabušené akční/komixové řezničiny líto - a vlastně není, protože si za svojí viditelnou bezradnost můžou samy - zapomínají nám totiž dávat charaktery, které nás zajímají. Druhý Spidey pracuje s postavami stejně důsledně jako revoluční předchůdce, hýčká si je, a nenechá je utopit ve vražedné tempu, vodopádu vizuálních nápadů a přenádherné stylizace. Stejně jako si hýčká diváky - umí (a chce) nám totiž v přesný moment přibrzdit, vystavět scénu, o kterém jsme snad jen tušili, ze ji potřebujeme vidět - a ve spolupráci s kongeniání hudbou odpálit ohňostroj všefilmové radosti bez ohledu na žánr, barvu pleti a věk, a to co 10 minut( nicméně, jeden Vlak vládne všem). Po Matrixu, Bourneově ultimátu a Mad Maxovi se interval návykových přelomových akčností zdá býti stanoven na 8 let. Nejlepší komix od Temného rytíře? Pravděpodobně. Nejlepší Spider-man? Zcela jistě.
  9. V Bruggách
    V Bruggách (2008)
    10
    Jako by už po Tarantinovi a Ritchiem nešlo do žánru komedií o držkatých gangsterech ničím přispět … a Martin McDonagh nejenže mezi nimi funkční mezeru našel - on se jim postavil čelem. Farrel hraje jak o život, zbytek nezaostává, at už se provozuje absurdní rozhovor o černošské apokalypse, rozkošná hádka o právu spáchat sebevraždu, nebo seriózní pokání nájemného vraha, co se na to asi úplně nehodí. To všechno jištěné hromadou hlášek citovatelných v životě, lahodných (a většinou černočerných) humorů a poetických scenérií, zapuštěných ve vypointovaném scénáři, schopném přepínat mezi naladovými extrémy s nepochopitelnou plynulostí. Sice scénáři s krajní uvěřitelností pohádky, ale …kurva …Bruggy jsou přece kurva pohádkový město, ne, Kene?
  10. Tři veteráni
    Tři veteráni (1983)
    9
    Pohádka,která si toto označení snad ani nezaslouží....absolutně nestereotypní,klišé vyhazující ze dveřmi a okna zavírající. Až dostane dnes někdy někdo chuť natočit stylizovanou pohádku,umístit jí do bezčasí a bezmístí,a dát do ní třeba Camelky,at se tady učí,pak se učí znovu,a pak at si spočítá,jestli má na to talent....takovouhle vyváženost,názorně a přitom nekázavě umístěný morální poučení pravděpodobně nevykouzlí.
  11. Rango
    Rango (2011)
    9
    O hodně hodnotnější než 2. a 3. piráti dohromady(čili správná volba režiséra Verbinskiho),možnost pro Zimmera zkusit si taky jednou složit poctu Morriconemu na domácím hřišti,z mnoha pokusů v posledních letech asi nejklasičtější vzkříšení Leonem stanovených westernových archetypů,kulervoucí akční scény a díky tomu všemu film,kdy mám po skončení pocit,že jsem dostal co jsem potřeboval,a ani sem to nevěděl....
  12. Neúplatní
    Neúplatní (1987)
    9
    Stylově dokonalá,čistá,řemeslně vymazlená a přitom na oko dobově staromilská óda na správný poldy.Nádherná hudba v kontrastu s neobvyklou brutalitou,dojemné momenty,i na opakování fungující napětí a Sean Connery tak cool že bych ho chtěl domů ze sádry.
  13. Pacifik
    Pacifik (2010)
    4
    Další pokus o Band of Brothers,nicméně jeho kvalit dosahuje tak na 30% plochy,spolu s neexistujícím emocionálním pnutím,přeskoky mezi odloučenými postavami které nechají člověka chladným.......Kde se odehrává VÁLKA je seriál pastva pro oči a může se předchůdci podívat do očí jen z mírného podhledu,ale nadbytečné a nefungující zázemní scény jsou těžký přehmat.....Férových s ohledem na válečnou konkurenci by bylo 60%..ale to očekávání...a to zklamání.....
  14. Transformers
    Transformers (2007)
    10
    Precizně vyladěný kovový stroj,s opravdu kulervoucími akčními scénami Best of Majkl Bej,chirurgicky přesně prokládanými sprchou komediálních momentů a lá Spielberg. Poctivější a velkorysejší blockbuster by člověk hledal marně....9/10 + 1 za fakt,že film o mluvících robotích autech nepůsobí vůbec tak směšně jak by člověk čekal
  15. Mizerové 2
    Mizerové 2 (2003)
    9
    Je to zvrhlé,má to koule,nemá to příběh,má to akci přímo z pekla za kterou by 99 % režisérů prodalo obě plíce,má to Willa Smithe co se snad narodil s odznakem na krku a černou hláškou mezi zuby,je to ptákovina a nebere se to vážně ,co je to?...100% Guilty pleasure za kterou se netřeba stydět
  16. Transformers: Pomsta poražených
    Transformers: Pomsta poražených (2009)
    4
    Přehlídka velkolepých scén,jejichž tempo mezi sebou i uvnitř nich samotných je totálně mimo metronom. Přepálená první třetina,uspávací druhá,zenchucující a opět přepálená třetí.Imbecilní a primitivní humor nepomohl. Otázka:Kam se poděl Majkl Bej co tam precizně nadávkoval první film? Odpověď: Nikam,to strýček Spielberg si odskočil šlehat bičem jinam a zapoměl uvázat řetěz. 3/10
  17. Zjizvená tvář
    Zjizvená tvář (1983)
    9
    Široko daleko nejlepší výkon Al Pacina (a že on špatně zahraje jednou,maximálně dvakrát za 10 let). Při vší úctě k Michaelu Corleonemu,jeho Tony Montana je hoden milování i největšího zatracení,ale spustit z něj oči celých 170 minut nejde a každou z nich má postavu pod kontrolou a ví kým by měla být a konzistentně ho provede celým filmem až do bílého práškovaného konce. A ten kubánskej přízvuk,ten nejde nekoupit.
  18. Bratrstvo neohrožených
    Bratrstvo neohrožených (2001)
    10
    Až nepochopitelně dokonalé dílo a kompaktní dílo,každý díl perla,pojatý jinak a bez nadsázky není nutno vystřihnout ani minutu...minimum patosu,velkou výhodou je knižní předloha nenutící vymýšlet scénáristy klišoidní podzápletky.....ruku v ruce s odzbrojujícím technickým provedením co roluje ponožky (Ryan budiž překonán gólem do vlastní sítě,s Black Hawk Down remíza) 10/10
  19. Skrytá identita
    Skrytá identita (2006)
    6
    Svým způsobem mě to formálně baví a pustil sme si jí snad 5x,ale tak neuvěřitelné díry ve scénáři a do nebe volající nelogické chování hlavních postav v klíčových chvílích (vzniklých přepisem původní Volavky a z toho plynoucími změnami v motivacích postav) mě dovedou u Nejlepšího filmu™ rozbělit....neuvěřitelně nadhodnoceno