Posilněn nedůvěrou v seriálové adaptace dobrých sci-fi (zdravím NF a jeho anální fisting Problému 3 těles) jsem zkusil appláckou Nadaci. A ačkoliv tu jsem nečetl, po první sezóně bolela snad ještě víc než zprasené blbnutí s rozbalenými protony. Je totiž: 🅰️) přímo katastrofální v lince věnující se titulní Nadaci, a to tak moc, že už to je okem viditelné i knize neznalému. Tu si představuje jako hnědý akční bordel s elementární logikou direct-to-video béček s Michaelem Paré , který plní roli filleru o honbě za nezbytnou lostovskou záhadou, kterou závěrečné odhalení pečlivě spláchne do hajzlu, a spolu s naivním řešením klíčového konfliktu de facto prohlásí cca 6 hodin screentimu za totálně redundantních (čti: k hovnu). Vše za asistence vydrsle nesympatických postav (představitelka Salvor Hardin by měla mít soudní zákaz hrát), zbytečných postav (Gaal počítá prvočísla, zkurví jednu věc, a vrátí se po kružnici domů), nebo debilů, co by mohli předejít “dějotvorným” problémům pomoci jednoduchých řešení, které ale scénář nepotřeboval. 🅱️) Naprosto vynikající v paralelní lince tří císařů, která (bohužel/bohudík?)naplno ukazuje, jakým potenciálem se tu plýtvá. Vizuálně i tématicky bladerunnerovská meditace o hledání lidskosti v nelidské genetické dynastii Kl(e)onů je strhující alternativou k Duně a hutným příspěvkem k archetypu (po)chybujících mocných; Lee Pace si zdánlivého záporáka(?) dává jako král, s magnetismem, nelegální dávkou charismatu a sadou výraziva, na kterou míval monopol Michael Corleone - a pokud má smysl pokračovat (a neodstřelit vše kvůli tlupě multikulturních dementů, zmateně pobíhajících tam a zpět po kusu ošklivého šutru) tak kvůli němu. Fascinující práce👍. (P.S.: Dle shrnutí knižního deje, 🅰️ je opravdu výrazně jinak, a 🅱️ chybí úplně - je tedy otázka, proč se hergot vůbec pouštět do adaptace, když neadaptuju (třetina zdrojového materiálu se vyhodí, třetina přepíše k nepoznání, třetina vymyslí nově???)), a prosrat při jediném pokusu 100+ mega (což efektivně vylučuje reparát z rukou někoho, kdo je nemá obě levé)
Rozhodně dobré, v brutalitě a násilnosti světa se subjektivně dostáváme zase o kus dal (a je to dobre), specifická poetika společnosti okorolé bojem o přežití se mě drží už druhý týden a zraje, a audiovizuálně se znovu jedná o vynalézavý, neotesaný a drtivý švédsky stůl - ale Furiosa bude mít cestu mezi každoroční playlistové stálice o něco těžší, než o dekádu starší bracha Max. Tam dala teprve opakovaná shlédnutí vyniknout množství geniálních momentů zapuštěných v náserové akci, a postupně si šlo všimnout i jiných motivací a pnutí , než jen rozmlátit všechno co jezdí - v každém momentě filmu si bylo co užívat, na různých škálách. U Furiosy platí stejné vizuální zahlcení (a tím pádem natěšení na další projekce) zejména u dvou opulentních akčních sekvencí, a nejde vyloučit, ze drahokamů k objevení se po celé stopáži válí bezpočet. Problém ale už ted vidím v prohlubování mytologie z Fury Road; ta, ač byla “jen” dvouhodinový infernální náhul, provedla z nuly na 100 lepsi worldbuilding, než jaky ze sebe teď sype Furiosa, přitom designovaná právě k tomu - zejména proto, ze Furiosa nesype worldbuilding prakticky žádný. Nebylo potřeba doslovně navštívit Gastown ani Bullet farmu, když se za triádou diktátorských fortů (fungujících na poměrně neobjevných principech) rozkládá mnohem lákavější Pustina. Místo pohledu za známý obzor jen Furiosa neobratně a na větším prostoru otrocky deklamuje totéž, co zvládly elegantní vizuální zkratky a náznaky už před 9 lety - a kromě Dementa toho vyloženě nového moc nenabízí.Chris Hemsworth je nakonec na filmu tím nejlepším a v závěru nejzajímavějším (a pokračuje v paradoxním faktu, ze poslední dva filmy jsou zejména o jedné vedlejší postavě, na úkor postavy titulní).
A jsme zase jednou v bezpečí české komediální prdele. Hned unikátní úvodní přizdisráčský disclaimer upozorňující, ze tvůrci se vlastně distancují od svého materiálu, slibuje velké WTF. To vzápětí potvrdí zbytečně na sílu vulgární rozehrávka (která by v jiných než neschopných režijních rukách stačila aspoň na průměr). To by si ale nesměli impotentně plést sprosté s vtipným. Pak ubyde cringe vulgarit, ale humor se nedostaví. Zbyde protrpět 3 dny s nesympatickými kokoty, hranými tu bezradnými (Polívková), tu přehrávajicími (Stárková), tu prostě jen nevtipnými (prakticky všichni ostatní) herci, budující tak toxic prostředí , že na něj chci intenzivně nemyslet už během sledování . Jedna ⭐️ za Vojtu Kotka, který komediálním timingem a suchým delivery jak osamělý kulometčík suverénně vystřílí každou scénu - ale vypadá, jak kdyby sem přišel z jiného, podstatně lepšího filmu - Kotek ne na Hrad…ale na Vyšehrad klidně. (Mám tendenci ji zase ubrat za vepřovou hlavu božského Láďi Štancla - ale už sem skoro zapomněl)
Nedík. Syndrom uspěchanosti GoT sezón 7 a 8 slaví návrat. D&D si myslí, ze jsou chytřejší než Liou, a arogantně ignorují už připravené vysvětlovačky a elegantní metafory, nahrazují je vlastními, horšími (RIP Axiomy), nebo žádnými (RIP cigaretový filtr, RIP Střelec a Farmář) , aby si na jejich úkor kupovali čas, který pak velkoryse utrácejí jinde - jo, na posedávání u moře a tlachání o nově implantovaných soap opera vztazích nesympatické omladiny. Fascinující a přitom uvěřitelně podané hard sci-fi elementy předlohy( pak v klíčových momentech buď prošumí, úplně chybí, nebo vypadají jak generické čáry máry, u kterých není ani pořádně jasné, co můžou a co ne (zdravím sofony). Režie mohla zachránit leccos - kdyby pochopila rozdíl mezi chipsem a vícerozměrným objektem. 8 dílů by (s důrazem na správné highlighty) dobře pokrylo první knížku - ale vtěsnat ji do pěti (a ve zbytku startovat motory Temného Lesa a Vzpomínky na Zemi), je nápad hodný hovad - a taky hovadsky dopadl. Nechci se dočkat, že takhle zprasený někdy uvidim Kartáč nebo opravdové mindfucky jako Kapka, Hrobka nebo 2VF. (Bylo by to za 3⭐️; extra srážku uděluju za nakládku s Ťing Im - to si starouš vážně nezasloužil, a za přiblblé nové označení Trisolaranů🤦♂️)
Technická stránka na jedničku - Edwards potvrzuje, že umí fakt hezké obrázky - ale ať se radši vysere na scénáře. Kdyby to bylo jen o nevytěžení tématu umělé inteligence, byl bych ještě rád - tady se bavíme o jejím nevyužití do takové míry, ze snad museli všechno myšlenkově atraktivni naschvál obcházet. Radši bych viděl ten předchozí film(Oops), i kdyby v něm nebyl cool (čti plakátový) bombardér, velký (čti dementní) tank a Ken (čti charismatický i s půlkou hlavy) Watanabe. A.I. je zde už tak otravně lidská, ze postrádá její přítomnost zajímavost a smysl; prakticky koukáme na střet hodných rebelů a zlého impéria(zííív). A to je v 40 let po Blade Runnerovi, pár let po Westworldu nebo Ex machina, a v době ChatGPT, průser jako vrata. Na pomezí 2 a 3⭐️, zaokrouhleno dolů za naivní pokusy o scottovské meditace.