Matematik Hari Seldon předpověděl zánik několikatisícileté galaktické Říše na základě psychohistorického modelu. Hari při svém výpočtu vycházel z chování lidstva a z toho, že jeho činy lze matematicky vyjádřit a předpovědět. Po zániku Říše podle něj nastane éra barbarství, jež potrvá tisíce let. Seldon chce ale dát lidem naději a přijde s nápadem založení Nadace, centra lidského vědění, které by zbylé lidské populaci přenechalo své znalosti a dovednosti, jež dobu temnoty výrazně zkrátí a dají vzniknout Druhé říši. Nadace má vzniknout na planetě Terminus, kam se Seldon a jeho vědci vydávají splnit úkol. Jenže nečekali, že na Terminu po svém přistání již něco najdou. Záhadnou levitující stavbu, ke které se nikdo nedokáže přiblížit. Lidé jí začali říkat Trezor a naučili se vedle ní žít. Obklopuje ji tajemné silové pole, které brání v proniknutí dovnitř. To se ale pomalu začíná měnit a obyvatelé Terminu tuší, že přichází změna. Kdo ji však způsobuje a co je Trezor vlastně zač?
Po první sérii opatrné a rozporuplné nadšení. Konečně něco pořádně na hraně hard sci-fi. Nějaká škobrtnutí by se našla, ale třeba ve srovnání se See je vidět určitý posun. Dění na Terminu (obzvláště od páté epizody) je evidentní snaha poklesnout na úroveň Mandaloriana. Snaží se sice vehementně, odrbávají, co můžou, ale pořád je to o několik koňských délek jinde. Některé dialogy jsou fakt praštěné. Některé scény odfláknuté. Jako celek to má určitou chemii. Koncovka pěkně docvakla a ne vše bylo předvídatelné. Uvidime jak dál. Trailer lákal na něco víc epického, spíš je to ale komornina o dvou a půl chodech.
Asimovu tvrobu mám rád, jakkoliv knižní Nadaci znám jen okrajově, takže nemůžu ubolévat nad převodem z textu na obrázky.. nicméně otrocké kopie nemají moc čím oslovit (viz. nová Duna), resp. to musí umět (viz. Snyderovi Watchmen) a čas holt běží kupředu a některé věci za předělání stojí. A taky třeba Watchmen seriál nebo The Boys jsou naprostými skvosty a předlohy (obzvláště u The Boys) krásně obohatily.
Druhá série pokračuje v již nastoleném. Zvraty jsou hodně výživné. V koncovce (poslední dva díly) zas trochu zakopávali (obzvláště na Terminu), nicméně zbytek to hravě strká do kapsy.
Posilněn nedůvěrou v seriálové adaptace dobrých sci-fi (zdravím NF a jeho anální fisting Problému 3 těles) jsem zkusil appláckou Nadaci. A ačkoliv tu jsem nečetl, po první sezóně bolela snad ještě víc než zprasené blbnutí s rozbalenými protony. Je totiž: 🅰️) přímo katastrofální v lince věnující se titulní Nadaci, a to tak moc, že už to je okem viditelné i knize neznalému. Tu si představuje jako hnědý akční bordel s elementární logikou direct-to-video béček s Michaelem Paré , který plní roli filleru o honbě za nezbytnou lostovskou záhadou, kterou závěrečné odhalení pečlivě spláchne do hajzlu, a spolu s naivním řešením klíčového konfliktu de facto prohlásí cca 6 hodin screentimu za totálně redundantních (čti: k hovnu). Vše za asistence vydrsle nesympatických postav (představitelka Salvor Hardin by měla mít soudní zákaz hrát), zbytečných postav (Gaal počítá prvočísla, zkurví jednu věc, a vrátí se po kružnici domů), nebo debilů, co by mohli předejít “dějotvorným” problémům pomoci jednoduchých řešení, které ale scénář nepotřeboval. 🅱️) Naprosto vynikající v paralelní lince tří císařů, která (bohužel/bohudík?)naplno ukazuje, jakým potenciálem se tu plýtvá. Vizuálně i tématicky bladerunnerovská meditace o hledání lidskosti v nelidské genetické dynastii Kl(e)onů je strhující alternativou k Duně a hutným příspěvkem k archetypu (po)chybujících mocných; Lee Pace si zdánlivého záporáka(?) dává jako král, s magnetismem, nelegální dávkou charismatu a sadou výraziva, na kterou míval monopol Michael Corleone - a pokud má smysl pokračovat (a neodstřelit vše kvůli tlupě multikulturních dementů, zmateně pobíhajících tam a zpět po kusu ošklivého šutru) tak kvůli němu. Fascinující práce👍. (P.S.: Dle shrnutí knižního deje, 🅰️ je opravdu výrazně jinak, a 🅱️ chybí úplně - je tedy otázka, proč se hergot vůbec pouštět do adaptace, když neadaptuju (třetina zdrojového materiálu se vyhodí, třetina přepíše k nepoznání, třetina vymyslí nově???)), a prosrat při jediném pokusu 100+ mega (což efektivně vylučuje reparát z rukou někoho, kdo je nemá obě levé)