Djkoma

Filip K.

Komentáře 13

Od nejnovějších
  1. Vyměřený čas
    Vyměřený čas (2011)
    9
    Krásné v detailech, ale celek je trochu nejistý...podrobněji: Jako by můj velký oblíbenec Andrew Niccol neměl sám dostatek času, aby zaoblil všechny ostré hrany fikčního světa a jeho vnitřní logiku. Byl jsem doposud zvyklý na uhlazenost jeho děl s až děsivými detaily, které se v In Time částečně opakují a částečně jsou ponechány na "vůli diváka". Když však pominu tyto detaily jako odčerpávání času, tak mi zůstává velmi zábavný (tempem, atraktivitou světa i humorem!) film, který s ničím neztrácí zbytečně čas. Fascinující je rozhodně forma (kamera, výtvarné pojetí), které je u Niccola vždy decentní, ale prakticky bezchybné. Příklad barva peněz? Zelená. Ve filmu představuje hodiny, kterou jsou "peněženkou času" a stejně tak jsou zelené i hodnoty "časových uložišť". K tomu přidejte rozdílnost jednotlivých zón, architektonicky i barevností a hned vidím několik důvodů, proč film vidět znovu. A to ještě neřeším všechny ty časové odkazy (Greenwich=GMT), ekonomickou metaforu, absurdní "lidské" situace a cameo Rachel "S1m0ne" Roberts. Jak koukám na hodinky, tak už tady píšu moc dlouho, takže jedno oko zavírám, druhé přivírám a přestože skoro nevidím na klávesnici, dopisu komentář, dávám lehce nadhodnocených 5* a jdu si 4 minuty luhovat černý čaj (hlavně, že to včera byly tři minuty). PS: zásadní postřeh, všimli jste si, že všechny (!) důležité postavy filmu mají modré oči?:-) Kam až dokáže zajít autor při barevném sladění... PPS: Amanda je velmi sexy, nejen v té úžasné podprsence... Více zde.
  2. Nákaza
    Nákaza (2011)
    9
    Konečně někdo zfilmoval Pandemic;-). Ne vážně. Soderbergh si pohrává s tématem pandemie, strachu a paranoie naprosto brilantně. Scénář svět nenásilně přibližuje skrze mnoho postav a detailů okolo (televize v pracovně Cheevera) a drží si auru věrohodnosti. Ta ve spojení s chladně neosobním světem a hudbou dělá z Nákazy působivou vizi, která bohužel nebude atraktivní pro široké divácké publikum. Někoho jistě překvapí, že se tu prakticky neobjeví žádný "reportážní styl", kde se budou maximálně využívat média a jejich všudypřítomná masáž. To mě překvapilo také, ale do kontextu filmu a pojetí postav a událostí se to vůbec nehodí, budiž zadostiučiněním, že je tu alespoň blogger. Více zde.
  3. Zrození Planety opic
    Zrození Planety opic (2011)
    9
    Ano! Ještě před premiérou odepisovaný film, který překonává očekávání a nejen to. Konečně vznikl film, který na první Planetu opic dobře "navazuje", má v sobě mnoho odkazů a úmyslných spojek (let raketoplánu, obojek, kůň, ...) mezi oběma filmy. Využití původních témat a jejich převedení do moderního světa působí dobře stejně jako další současné paranoie (bioterorismus). Vše zabalené ve vizuálně podmanivém světě plného úžasných opic (někdy opravdu až moc úžasných:)) a dobrých herců. Hlavně jsem rád, že příběh postupuje poměrně rychle a logicky, bez zbytečných opravdu velkých zakopnutí. PS: (spoiler) všimněte si, že opice (skoro) nezabíjejí a chtějí jen žít svobodně a ten člověk, který to má chápat, to nechápe... PPS: ta chybějící půl hvězda za tu úctu autorů filmu k opičí legendě. Delší verze.
  4. Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
    Harry Potter a Relikvie smrti - část 2 (2011)
    7
    Konec jedné ságy. Poslední díl je opět dost natahovaný, nic se v něm pořádně nestane, spíše než akční je Harry pouze efekt(iv)ní, vysvětlování je tu těžce zkratkovité a to nejhorší na závěr, divák se tu opět stává jen hloupým jedincem, který si musí část příběhu a různá propojení domýšlet. Tahle divácká nepřívětivost mě cca od půlky ságy hodně mrzí, ale když to Kloves lépe neumí, co s tím. Po stránce technické, režijní i hudební tady snad nic vytknout nejde, protože Yates aspol. dokážou některé scény vygradovat do hromady emocí (pochopení Snapea, tiché probíhání Bradavicemi) a v těch slabých prostě nemají z čeho vařit, když jim scénář, možná ani předloha, nedali jinou možnost (nebelvírský "konstrukt"). I ty vedlejší postavy hrané výjimečnými herci si zasloužily více, než umírat jen tak mimo obraz bez divákova. Yates dokončil, co Columbus započal a sága má konec, za který se rozhodně nemusí stydět. PS: já s Harrym nevyrůstal, takže žádný sentiment necítím a pohádkové "(mateřská) láska všechno zlo překoná" tuplem ne. Delší verze.
  5. Kazatel
    Kazatel (2011)
    6
    Nechoďte na Priesta, když nemáte rádi béčka plná klišé (a) nápadů, hnaných do naprostých extrémů. Časy Šíleného Maxe i jiných b-post apokalyptických filmů jsou dávno pryč, ale je příjemné si na ně občas rozpomenout. Priest přesně toto nabízí, prošpikovaný velkým množství různě-kvalitních efektů. Vždyť trailery i jména zúčastněných jasně napovídali předem, o co tu půjde. Prostředí odehrávající se v budoucnosti a zároveň odkazující na typické znaky westernu potěší fanoušky žánru stejně jako symboly a klišé, které k tomu patří (western, kontrast pustina hypermoderní svět s nutností víry, město ze Soudce Dredda a BR, paradox průmyslu atd.). Tady se dá ptát na miliony otázek, ale prostě nejsou důležité, protože ten film jako celek směřuje ke svému cíli dostatečně přímo, rychle a nebojí se občas nadhodit zajímavý nápad, který ve výsledku z Priesta dělá stravitelnou pochoutku. Pokud tedy víte, co chcete a úmyslně si nevolíte filmy, které vás nezajímají:). Pro mě jednoznačně příjemný a efekty a moderním stylem přeplněný návrat třicet let dozadu... Nejlepší nápad filmu? Zpovědnice, kam se hrabou suicide booth. PS: jsem rád, že tam je minimum humoru, ten by to právě poslal do horoucích pekel... PPS: v jakém americkém post apo filmu uslyšíte mluvit kněze s dalším církevním hodnostářem v baru za doprovodu polky? PPPS: herecky dobré, Urban s Bettanym potěšili. Více zde.
  6. Světová invaze
    Světová invaze (2011)
    7
    Žádný epic fail, jen akční scifi, které těží ze svých předchůdců a nezastavuje po 116 minut. Mariňáci zachraňují svoji pláž a nápis Hollywood. Videoherní zábava na plátně s myslícími vojáky a zajímavým nepřítelem. Více zde.
  7. TRON: Legacy 3D
    TRON: Legacy 3D (2010)
    9
    Splněná očekávání. Legacy navazuje na svého starého předchůdce ve všech ohledech a jde ještě dál. Spojuje výjimečně působivou hudbu, design a 3D prostředí v dynamický a rychle plynoucí film. Některé motivy mohou působit zbytečně (zen, iso, ....), ale jiné jsou naopak dovedeny k dokonalosti (design odrážející pokrok v počítačových hrách od prvního dílu a posedlost dokonalostí grafiky, sterilita počítačových simulací lidí i světů, obraz vs zvuk). Vloni byl Avatar působivý svými obrazy a živým světem, letos Tron exceluje svým počítačovým světem, v kterém se odráží současná móda/design (leštěné plochy většinou černé, kontrast s neony, v podstatě i hudba) i jeho vlastní sterilita/nefunkčnost/závislost na uživatelích. Stejně jako design a prostředí světa počítačů mě uchvátila i hudba a zvuky. Třeba scénu svlékání mladého Flynna bych si pustil mockrát už jen pro tu souhru podpatků krásných dam... V Tronovi je toho mnoho, ale stačí si vybrat a nechat se unášet zábavou do působivého finále. PS: jo třináctka, ta třináctka... Více zde.
  8. Harry Potter a Relikvie smrti - část 1
    Harry Potter a Relikvie smrti - část 1 (2010)
    5
    Mnohé bylo řečeno výše a níže, takže stručně. Já se při sledování cítil, jako když jsem četl Gaimanovy Americké bohy. Stále jsem čekal na tu velikou bouři, co přichází, ale celý film se o ní jen mluvilo... Protahovat čekání na finále 146 minutami?:( Proč... Bohužel Yates aspol. udělali první částí další krok od běžného diváka k fanouškovi. Méně vysvětlování, více povídání, málo světla, hodně tmavých filtrů a nekonečné čekání a cestování světem. Kdo z toho bude nadšen? Určitě fanoušci, kteří budou jakoukoliv kritiku ignorovat a já jim to nemám za zlé. Oni prostě nemohou vnímat, v čem tvůrci ztrácejí u obyčejného diváka a jak mnohé není vysvětleno a divák si musí v podstatě velkou část domýšlet. Filmový HP není sám o sobě fungujícím světem a všichni zúčastnění rezignovali na snahu tomu zabránit a na vlně nadšení už to chtějí mít celé za sebou. Pro mě je to hrozná škoda, protože tenhle drahý dárek fanouškům mohl být mnohem přístupnější a divácky atraktivnější. PS: tím nechci říct, že je HP složitý/mnohovrstvý, ale prostě nevysvětluje detaily ovlivňující příběh a herci i technické prvky (kamera, střih) jsou na vysoké úrovni (knihy jsem nečetl, hodnocení ságy 4353433). Více zde.
  9. Počátek
    Počátek (2010)
    10
    Od nabušených trailerů až po závěrečné pomrknutí do davů obdivovatelů i zatratitelů je Inception vysněný klenot mezi současnými filmy. Vymazlené dítě v současnosti asi nejperspektivnějšího tvůrce Hollywoodu přetéká množstvím detailů/vtipů/myšlenek (Nolanova podoba s DiCapriem, Edith Piaf, narážky na představivost, paradoxy a odrazy/zrcadlení), že milovníci složitých teorií budou mít nejeden vlhký sen (během bdění:)). Pocit sofistikované a stylově zabalené podívané umocňuje i dostatek emocí, které mě v nolanových filmech, především v batmanech, dosud chyběly. Technická stránka je opět doslova vymazlená, stejně jako velmi dobře zvolení herci, hudba a efekty. Minimálně ve scéně s gravitací jsem musel místo pohledu na Josepha Gordon-Levitta hledat svou čelist na podlaze kina... a obdobně mě fascinuje závěrečná scéna, kdy je 148 minut dlouhé vyprávění o vložení myšlenky do hlavy syna magnáta zakončeno vložením jednoduché myšlenky do hlavy každého diváka v sále. Pochybnost. Stačilo 5 sekund a jeden architekt... Více zde. PS: odpad! je pouhá póza. Zkuste si to dát znovu, dávat pozor a myslet;-) PPS: hlubší a hlubší odhalování vodítek sebou přináší úžasnou promyšlenost. PPPS:může to být celé vnímáno jako Cobbova katarze?
  10. A-Team: Poslední mise
    A-Team: Poslední mise (2010)
    8
    Akcí nabitá pocta klasickému seriálu ze zlatých 80. bez špetky kompromisu, ale s dostatkem moderních technologií (na které občas nezbylo moc peněz). A-Team je v mých očích vtipnější než většina komedií a současně akčnější než většina současných akčních filmů. Přesto...kde je chyba? V očekávání a pohledu, jakým se na film díváte. tohle je zábava, kterou nenapsal aspirant na Nobelovu cenu za literaturu a natočil milovník bláznivé akce. Carnaham chtěl a dokázal udržet vzpomínku na slavný tým v moderním pojetí, s novými zbraněmi, možnostmi a fantastickým, ještě jednou, fantastickým castingem. Tomu se nedá nic vytknout, ani z "teamu" ani z druhé strany(od Wilsona bych takovou kvalitu nečekal). Stejně jako výcviku herců, kteří vypadají jako praví vojáci včetně drobností (třeba hannibalovo držení zbraně během rutinního běhu). Scénář je jednoduchý, i když se snaží občas zbytečně komplikovat, ale vždy zůstane čas i na drobné vtípky jako je nápis lodě v závěru (odplata?;-)). Jsou tu drobnosti, jako podlaha kontejneru, přehnaný konec a pár fyzikálních zákonů, prostě drobnosti, které tu pětihvězdičkovou nonstop jízdu srážejí o stupínek níže. Vloni famózně potěšil Star trek, letos, až na pár drobností, A-Team. PS: cameo za titulky je už jen malá drobnost pro fanoušky. PPS: úvodní titulky jsou krásné po mrknutí na televizní seriály...PPPS: fakt, že jsou všechny postavy trochu "přepálenější" než jejich předlohy naprosto odpovídá celému filmu. Více zde.
  11. Souboj Titánů
    Souboj Titánů (2010)
    7
    Nový Souboj titánů i v mainstreamových vodách letních blockbusterů představuje zajímavé zpestření, které je spíše "na motivy" původního filmu, než doslovný remake. Několik symbolů tvůrci vzali, promíchali, zamotali a zjednodušili. Prošli tak špinavých deset kroků k temnotě, novému "uchopení" záporáka i slečny vypravěčky za doprovodu (skvěle) dunivé hudby a hromady často i přehnaných digitálních efektů. Takový mix je zábavný, není nadupaný jako trailery, ale ani nezklame jako 300, která neměla po trailerech, co říct. Škoda výrazného "LOTR/HP feelingu", například pohled na Olymp/Argo nebo let na Pegasovi. Celé se to chvílemi tváří zbytečně cool a ukecaně na úkor nevyrovnaného tempa, ale to se dá překousnout. Hlavní novinka je naprosto odlišně vedená příběhová linie doplněná "tváří záporáka", kde je mytologie jen malý detail a vše je precizně naroubované na šablonu klasického amerického diváka. Potěšilo mě, že nedojde na klasickou "lásku", ale tvůrci jdou vlastním směrem tématu "souboj člověka s bohem" a význam bohů v lidském životě. Nijak hluboce, ale jdou. Pointa příspěvku? Nový Souboj titánů je moderní, nabušený, temný i zábavný a funguje jako nová soběstačná verze, která nepotřebuje být nazývána remakem, ale také brzy zestárne, protože prostě není nadčasová (efekty apod.), jako její starší bratříček. Skvělý casting, dobré téma a prostředí, zručná režie a působivá hudba vás však ani na okamžik nezklamou (v kině a ve 2D!!!:)). PS(spoiler): proč Perseus neumřel? Dveře pro pokračování neberu. PPS (spoiler): ty štíři jsou nejhorší část filmu, přehnané až na půdu... PPS: Mads Mikkelsen ukázal charizma mladší verze Stephena Langa:) Více zde.
  12. Legie
    Legie (2010)
    6
    Béčkové potěšení. Bůh ztratil víru v lidstvo a rozhodl se ho vyhladit. Archanděl Michael je vyslán, aby sprovodil ze světa poslední ztělesnění naděje, nenarozené dítě. On se však vzepře a chce uchránit naději pro lepší budoucnost. Béčkový námět i provedení, ale vše perfektně sedí. Silná chorálová hudba, nebesky pekelná atmosféra a hromada krvavé akce, která se nemaže s důchodci, dětmi ani zmrzlináři(?!). Střídání působivých záběrů ("nebe") a temných časů na zemi uprostřed války dotváří atmosféru nasyceného díla, které pokud se chcete bavit nezklame. Vždyť kdo by nechtěl být jako Paul Bettany, který si může odškrtnout kolonku "zahrát si Ramba" ze svého seznamu dětských snů. Krom zábavy tu je i jistý zajímavý podtext, ať andělská tématika, pocity předurčenosti nebo Boha a významu jeho skutků. Krom toho, přesně tuhle tématiku mám velmi rád. CCa po dvou týdnech se dojem ustálil na pěkných 3*. PS: Stewart natočil ještě podobný film, Priest, který bude mít za nedlouho také premiéru...opět s Paulem Bettanym a dalšími dobrými herci:) Více zde.
  13. Svítání
    Svítání (2009)
    7
    Svítání je hodně netypický horor. Je to spíše sociální (až politická) studie světa, který není ovládán lidmi, ale jejich démonickou obavou, monstrem ze stínů a vycházející jen v noci. Bratři Spierigové zacházejí s upíry velmi elegantně a současně kriticky vůči současné společnosti. Je vážně tak velký rozdíl mezi upírem a člověkem? Oba vykořišťují slabší druhy, oba se snaží za každou cenu udržet svou společnost pohromadě, ať to má jakékoliv dopady (syntetická krev=genetická úprava rostlin a potravy) a mnoho dalšího. Důležité postavení zde má Slunce, které je přeci už od dávných dob považované za "nositele života" i přeměny. Svítání jsem nebral jako čistý horor, ale jako výjimečnou představu světa, který si žádný autor nepokusil vytvořit a představit v komplexní podobě s takovou spoustou detailů (občerstvení v metru, starý dobrý odporný upír jako odpad společnosti, který nemá dlouhou dobu krev a další, Chevrolet je auto upírů:)) a symboliky. Pro mě tedy rozhodně žádné zklamání, spíše elegantní a atmosférické vystřízlivění z hloupých hororovů o krvelačných zrůdách z rakví. Spierigové mají styl, odvahu a smysl pro ironii. Ta zpomalená scéna před závěrem je působivá a bojím se, že jednou lidstvo bude stát (nebo už stojí?) před hodně podobnou hrozbou konce své společnosti jako upíři ve Svítání... Více zde.