Krásné v detailech, ale celek je trochu nejistý...podrobněji: Jako by můj velký oblíbenec Andrew Niccol neměl sám dostatek času, aby zaoblil všechny ostré hrany fikčního světa a jeho vnitřní logiku. Byl jsem doposud zvyklý na uhlazenost jeho děl s až děsivými detaily, které se v In Time částečně opakují a částečně jsou ponechány na "vůli diváka". Když však pominu tyto detaily jako odčerpávání času, tak mi zůstává velmi zábavný (tempem, atraktivitou světa i humorem!) film, který s ničím neztrácí zbytečně čas. Fascinující je rozhodně forma (kamera, výtvarné pojetí), které je u Niccola vždy decentní, ale prakticky bezchybné. Příklad barva peněz? Zelená. Ve filmu představuje hodiny, kterou jsou "peněženkou času" a stejně tak jsou zelené i hodnoty "časových uložišť". K tomu přidejte rozdílnost jednotlivých zón, architektonicky i barevností a hned vidím několik důvodů, proč film vidět znovu. A to ještě neřeším všechny ty časové odkazy (Greenwich=GMT), ekonomickou metaforu, absurdní "lidské" situace a cameo Rachel "S1m0ne" Roberts. Jak koukám na hodinky, tak už tady píšu moc dlouho, takže jedno oko zavírám, druhé přivírám a přestože skoro nevidím na klávesnici, dopisu komentář, dávám lehce nadhodnocených 5* a jdu si 4 minuty luhovat černý čaj (hlavně, že to včera byly tři minuty). PS: zásadní postřeh, všimli jste si, že všechny (!) důležité postavy filmu mají modré oči?:-) Kam až dokáže zajít autor při barevném sladění... PPS: Amanda je velmi sexy, nejen v té úžasné podprsence... Více zde.
Konečně někdo zfilmoval Pandemic;-). Ne vážně. Soderbergh si pohrává s tématem pandemie, strachu a paranoie naprosto brilantně. Scénář svět nenásilně přibližuje skrze mnoho postav a detailů okolo (televize v pracovně Cheevera) a drží si auru věrohodnosti. Ta ve spojení s chladně neosobním světem a hudbou dělá z Nákazy působivou vizi, která bohužel nebude atraktivní pro široké divácké publikum. Někoho jistě překvapí, že se tu prakticky neobjeví žádný "reportážní styl", kde se budou maximálně využívat média a jejich všudypřítomná masáž. To mě překvapilo také, ale do kontextu filmu a pojetí postav a událostí se to vůbec nehodí, budiž zadostiučiněním, že je tu alespoň blogger. Více zde.
Ano! Ještě před premiérou odepisovaný film, který překonává očekávání a nejen to. Konečně vznikl film, který na první Planetu opic dobře "navazuje", má v sobě mnoho odkazů a úmyslných spojek (let raketoplánu, obojek, kůň, ...) mezi oběma filmy. Využití původních témat a jejich převedení do moderního světa působí dobře stejně jako další současné paranoie (bioterorismus). Vše zabalené ve vizuálně podmanivém světě plného úžasných opic (někdy opravdu až moc úžasných:)) a dobrých herců. Hlavně jsem rád, že příběh postupuje poměrně rychle a logicky, bez zbytečných opravdu velkých zakopnutí. PS: (spoiler) všimněte si, že opice (skoro) nezabíjejí a chtějí jen žít svobodně a ten člověk, který to má chápat, to nechápe... PPS: ta chybějící půl hvězda za tu úctu autorů filmu k opičí legendě. Delší verze.
Konec jedné ságy. Poslední díl je opět dost natahovaný, nic se v něm pořádně nestane, spíše než akční je Harry pouze efekt(iv)ní, vysvětlování je tu těžce zkratkovité a to nejhorší na závěr, divák se tu opět stává jen hloupým jedincem, který si musí část příběhu a různá propojení domýšlet. Tahle divácká nepřívětivost mě cca od půlky ságy hodně mrzí, ale když to Kloves lépe neumí, co s tím. Po stránce technické, režijní i hudební tady snad nic vytknout nejde, protože Yates aspol. dokážou některé scény vygradovat do hromady emocí (pochopení Snapea, tiché probíhání Bradavicemi) a v těch slabých prostě nemají z čeho vařit, když jim scénář, možná ani předloha, nedali jinou možnost (nebelvírský "konstrukt"). I ty vedlejší postavy hrané výjimečnými herci si zasloužily více, než umírat jen tak mimo obraz bez divákova. Yates dokončil, co Columbus započal a sága má konec, za který se rozhodně nemusí stydět. PS: já s Harrym nevyrůstal, takže žádný sentiment necítím a pohádkové "(mateřská) láska všechno zlo překoná" tuplem ne. Delší verze.
Nechoďte na Priesta, když nemáte rádi béčka plná klišé (a) nápadů, hnaných do naprostých extrémů. Časy Šíleného Maxe i jiných b-post apokalyptických filmů jsou dávno pryč, ale je příjemné si na ně občas rozpomenout. Priest přesně toto nabízí, prošpikovaný velkým množství různě-kvalitních efektů. Vždyť trailery i jména zúčastněných jasně napovídali předem, o co tu půjde. Prostředí odehrávající se v budoucnosti a zároveň odkazující na typické znaky westernu potěší fanoušky žánru stejně jako symboly a klišé, které k tomu patří (western, kontrast pustina hypermoderní svět s nutností víry, město ze Soudce Dredda a BR, paradox průmyslu atd.). Tady se dá ptát na miliony otázek, ale prostě nejsou důležité, protože ten film jako celek směřuje ke svému cíli dostatečně přímo, rychle a nebojí se občas nadhodit zajímavý nápad, který ve výsledku z Priesta dělá stravitelnou pochoutku. Pokud tedy víte, co chcete a úmyslně si nevolíte filmy, které vás nezajímají:). Pro mě jednoznačně příjemný a efekty a moderním stylem přeplněný návrat třicet let dozadu... Nejlepší nápad filmu? Zpovědnice, kam se hrabou suicide booth. PS: jsem rád, že tam je minimum humoru, ten by to právě poslal do horoucích pekel... PPS: v jakém americkém post apo filmu uslyšíte mluvit kněze s dalším církevním hodnostářem v baru za doprovodu polky? PPPS: herecky dobré, Urban s Bettanym potěšili. Více zde.