Medvěd (2022)
8
The Bear je velkým překvapením v malém kulinářském podání. Seriál se zaměřuje na mladého a talentovaného šéfkuchaře Carmena, který se vyrovnává se smrtí svého staršího bratra prostřednictvím práce v upadajícím rodinném podniku, který po něm znenadání zdědil. Život hlavního hrdiny je převrácen ze dne na den, přičemž chaos v jeho hlavě je velice šikovně vyobrazen specifickou stylistikou založenou na rychlém prostřihu krátkých záběrů doplněných o intenzivní soundtrack. Divák už od počátku pociťuje napětí, které pomyslně bublá pod pokličkou, a trpělivě čeká na okamžik, kdy mu všechny ty Carmovy potlačované emoce explodují přímo do tváře. Třicetiminutová stopáž jednotlivých epizod ten vnitřní tlak ještě více umocňuje, přičemž shledávám za rozumné, že první série má pouze 8 dílů. Kdo chce, může si toto konverzační drama zhltnout v rámci jediného dne, a i tak se seriálem nebude cítit přehlcen. Osobně považuji za velmi zajímavý prvek retrospektivní (místy až snové) sekvence v úvodu každého dílu, které představují jakýsi klid před bouří a které zároveň člověku pravidelně připomínají, že aktuálně sleduje něco skutečně neobvyklého. Zakončení první série prostřednictvím nepřerušovaného emocionálního monologu narušujícím jinak chaotické tempo celého seriálu je výborným krokem, J. A. White zde má velice lidský přednes, který člověka vrátí do reality. Jsou to ale momenty jako právě tento, které mě vedou k myšlence, že zařazení seriálu do žánru komedie není úplně šťastné. Humor je zde spíše vedlejším efektem absurdity realistického způsobu zachycení lidského života, nikoliv prvoplánovým prostředkem pro ždímání emocí. V tomto směru tak mohou být někteří diváci (ne)mile překvapeni rozdílem mezi realitou a vlastními očekáváními. Já osobně jsem ale za vážnější notu vděčná, jelikož je zpracována kvalitně a s pokorou... Informace o druhé sérii mě trochu znepokojily, protože ta první má relativně uzavřené téma, finální cliffhanger ale zaujal, tak se nechme překvapit tím, jestli si The Bear svoje kvality udrží, anebo padne do propasti mainstreamu…