Josef von Sternberg: Nejlepší filmy
a seriály

7.2

Josef von Sternberg: Filmy a seriály

  • Modrý anděl
    Modrý anděl (1930)
    Film
    • Edison
    78%
    1
  • Poslední komando
    Poslední komando (1928)
    Film
    Konec dvacátých let znamenal pro Josefa von Sternberga vzestup. Poslední komando mu zajistilo u společnosti Paramount výsadní postavení. Drama někdejšího generála carské armády, jenž je osudem degradován do role hollywoodského statisty a dostává nabídku hrát ve filmu právě carského generála, napsal Ernst Lubitsch. Ten ho však údajně nepovažoval za dost filmové. Uvedení filmu mělo být původně pozastaveno z obavy vedení studia, že Hollywood je zde vylíčen příliš nelichotivě. Zásahem Otty Khana, jednoho z nejvlivnějších finančníků studia, se film dostal do distribuce a zpětně Paramountu vydobyl během prvního hodnocení Akademie filmového umění a věd prestižní oscarovou nominaci. Emil Jannings se stal prvním nositelem Oscara za mužský herecký výkon v hlavní roli.
    76%
    Konec dvacátých let znamenal pro Josefa von Sternberga vzestup. Poslední komando mu zajistilo u společnosti Paramount výsadní postavení. Drama někdejšího generála carské armády, jenž je osudem degradován do role hollywoodského statisty a dostává nabídku hrát ve filmu právě carského generála, napsal Ernst Lubitsch. Ten ho však údajně nepovažoval za dost filmové. Uvedení filmu mělo být původně pozastaveno z obavy vedení studia, že Hollywood je zde vylíčen příliš nelichotivě. Zásahem Otty Khana, jednoho z nejvlivnějších finančníků studia, se film dostal do distribuce a zpětně Paramountu vydobyl během prvního hodnocení Akademie filmového umění a věd prestižní oscarovou nominaci. Emil Jannings se stal prvním nositelem Oscara za mužský herecký výkon v hlavní roli.
    2
  • Podsvětí
    Podsvětí (1927)
    Film
    75%
    3
  • Rudá carevna
    Rudá carevna (1934)
    Film
    Rudá carevna je Sternbergovým dalším filmem s Marlene Dietrichovou, jejíž filmový obraz sám vymodeloval v typ chladné krásky, oplývající jak rafinovaností, tak téměř dětskou nevinností. Právě v Rudé carevně mohla Dietrichová rozehrát obě tyto polohy, když se její hrdinka proměňovala z naivní německé princezny v mocnou vládkyni Kateřinu II. Film překvapí originální stylizací hereckých výkonů a především výtvarnou stránkou. Ke hře světel a stínů, tak příznačné pro autora, k využití mlhy, kouře, závěsů a tajných dveří se připojuje značné množství bizarních vyřezávaných postav, plnících veškeré funkce zařízení paláce: mají podobu židlí, svícnů, lože, trůnu... Je pozoruhodné, že navzdory tomuto symbolickému vyjádření jsou v Rudé carevně, natočené výhradně v amerických ateliérech, přítomny drsné poměry té doby, například v brutálních vizích hrdinčina dospívání.
    Žánry:AkčníDrama
    74%
    Rudá carevna je Sternbergovým dalším filmem s Marlene Dietrichovou, jejíž filmový obraz sám vymodeloval v typ chladné krásky, oplývající jak rafinovaností, tak téměř dětskou nevinností. Právě v Rudé carevně mohla Dietrichová rozehrát obě tyto polohy, když se její hrdinka proměňovala z naivní německé princezny v mocnou vládkyni Kateřinu II. Film překvapí originální stylizací hereckých výkonů a především výtvarnou stránkou. Ke hře světel a stínů, tak příznačné pro autora, k využití mlhy, kouře, závěsů a tajných dveří se připojuje značné množství bizarních vyřezávaných postav, plnících veškeré funkce zařízení paláce: mají podobu židlí, svícnů, lože, trůnu... Je pozoruhodné, že navzdory tomuto symbolickému vyjádření jsou v Rudé carevně, natočené výhradně v amerických ateliérech, přítomny drsné poměry té doby, například v brutálních vizích hrdinčina dospívání.
    Žánry:AkčníDrama
    4
  • It
    It (1927)
    Film
    73%
    5
  • Šanghajský expres
    Šanghajský expres (1932)
    Film

    V pořadí čtvrtý film Sternberga s Marlene Dietrichovou, inspirovaný povídkou Guy de Maupassanta Kulička. Příběh lásky exkluzivní kurtizány, čelící destruktivním silám osudu. Ve vlaku, který je vydán na milost protivládních vzbouřenců, po letech potkává svého osudového muže. Exotické prostředí Číny, prudké střety demagogických postojů, barbarská záliba v krutosti a situace plné palčivých emocí umocňují věrohodnost velkých gest protagonistů melodramatického příběhu, který von Sternberg s pomocí kameramana Lee Garmese umně vypráví především prostřednictvím obrazové stylizace nesené světlem šerosvitu. Zastřená hloubka prostoru, obličeje tonoucí v polostínech, náznaky potlačených gest otevírají prostor nevyslovenému, jež vždy bylo podstatou Sternbergovy umělecké výpovědi. Šanghajský expres vynesl Sternbergovi oscarovou nominaci.

    71%

    V pořadí čtvrtý film Sternberga s Marlene Dietrichovou, inspirovaný povídkou Guy de Maupassanta Kulička. Příběh lásky exkluzivní kurtizány, čelící destruktivním silám osudu. Ve vlaku, který je vydán na milost protivládních vzbouřenců, po letech potkává svého osudového muže. Exotické prostředí Číny, prudké střety demagogických postojů, barbarská záliba v krutosti a situace plné palčivých emocí umocňují věrohodnost velkých gest protagonistů melodramatického příběhu, který von Sternberg s pomocí kameramana Lee Garmese umně vypráví především prostřednictvím obrazové stylizace nesené světlem šerosvitu. Zastřená hloubka prostoru, obličeje tonoucí v polostínech, náznaky potlačených gest otevírají prostor nevyslovenému, jež vždy bylo podstatou Sternbergovy umělecké výpovědi. Šanghajský expres vynesl Sternbergovi oscarovou nominaci.

    6
  • Plavovlasá Venuše
    Plavovlasá Venuše (1932)
    Film

    V počátcích třicátých let vnášely drtivé důsledky hospodářské krize do života mnoha lidí tvrdou skutečnost: ztráta práce znamenala hlad. Tato realita pronikala i do tehdejších hollywoodských filmů. Ženy přestaly zajímat šperky či luxus. Postava Marlene Dietrichové v Plavovlasé Venuši vymění svou ctnost za jídlo pro sebe a svého syna. Každodenní realita však nebyla Sternbergovým předmětem zájmu. Jeho záměrem v Plavovlasé Venuši bylo vytvořit protiváhu sentimentálním ženským snímkům. Do filmu zasahovala cenzura: amorálnost hrdinky je zastřená, nesmí být nikdy konkrétně vyslovena, musí být vyvážena vznešenou motivací. Americká verze tohoto filmu dokonce ani neobsahovala úvodní scénu, v níž budoucí manžel hrdinky během procházky náhodně narazí na nahé koupající se dívky.

    70%

    V počátcích třicátých let vnášely drtivé důsledky hospodářské krize do života mnoha lidí tvrdou skutečnost: ztráta práce znamenala hlad. Tato realita pronikala i do tehdejších hollywoodských filmů. Ženy přestaly zajímat šperky či luxus. Postava Marlene Dietrichové v Plavovlasé Venuši vymění svou ctnost za jídlo pro sebe a svého syna. Každodenní realita však nebyla Sternbergovým předmětem zájmu. Jeho záměrem v Plavovlasé Venuši bylo vytvořit protiváhu sentimentálním ženským snímkům. Do filmu zasahovala cenzura: amorálnost hrdinky je zastřená, nesmí být nikdy konkrétně vyslovena, musí být vyvážena vznešenou motivací. Americká verze tohoto filmu dokonce ani neobsahovala úvodní scénu, v níž budoucí manžel hrdinky během procházky náhodně narazí na nahé koupající se dívky.

    7
  • X 27
    X 27 (1931)
    Film

    Prolog filmu uvádí: Ocelový kruh svírá Vídeň. Zvláštní postavy vystupují z prachu hroutící se rakouské říše. Jednou z nich je X - 27. Mohla být největším špionem všech dob, kdyby bývala nebyla žena. Film je založen na Sternbergově stejnojmenné povídce, pojednávající o vídeňské pouliční prostitutce, jejíž služby využije v rámci rakousko-ruského konfliktu špionážní služba. Paramount se rozhodl nazvat film Zostuzena navzdory jeho protestu, neboť ona dotyčná dáma nebyla zostuzena, ale postavena před popravčí četu. Tato scéna byla natáčena ve velkém hangáru pro balony, aby bylo dosaženo silné ozvěny. Technici za tento způsob nahrávky odmítli nést zodpovědnost. Sternberg i zde kultivovaně rozehrává melodramatický příběh silných jedinců postavených do krajních situací. Opět činí hlavní hrdinku citově i charakterově nejzajímavější postavou.

    „Zneuctená“ je jeden z nejlepších filmů Josefa von Sternberga. Rainer Werner Fassbinder zařadil „Zneuctenou“ do první desítky nejlepších filmů v historii kinematografie. Špionážní film z období 1. světové války vychází ze skutečných událostí a z postavy světově známé špionky jménem Mata Hari. Marie Kolverer, nejsvůdnější špionka rakouské monarchie, je vyslána do Ruska, kde slouží své vlasti v přestrojení. Marlene Dietrich ztvárnila ve filmu svého dvorního režiséra Josefa von Sternberga jednu z nejcharismatičtějších rolí své herecké kariéry.

    68%

    Prolog filmu uvádí: Ocelový kruh svírá Vídeň. Zvláštní postavy vystupují z prachu hroutící se rakouské říše. Jednou z nich je X - 27. Mohla být největším špionem všech dob, kdyby bývala nebyla žena. Film je založen na Sternbergově stejnojmenné povídce, pojednávající o vídeňské pouliční prostitutce, jejíž služby využije v rámci rakousko-ruského konfliktu špionážní služba. Paramount se rozhodl nazvat film Zostuzena navzdory jeho protestu, neboť ona dotyčná dáma nebyla zostuzena, ale postavena před popravčí četu. Tato scéna byla natáčena ve velkém hangáru pro balony, aby bylo dosaženo silné ozvěny. Technici za tento způsob nahrávky odmítli nést zodpovědnost. Sternberg i zde kultivovaně rozehrává melodramatický příběh silných jedinců postavených do krajních situací. Opět činí hlavní hrdinku citově i charakterově nejzajímavější postavou.

    „Zneuctená“ je jeden z nejlepších filmů Josefa von Sternberga. Rainer Werner Fassbinder zařadil „Zneuctenou“ do první desítky nejlepších filmů v historii kinematografie. Špionážní film z období 1. světové války vychází ze skutečných událostí a z postavy světově známé špionky jménem Mata Hari. Marie Kolverer, nejsvůdnější špionka rakouské monarchie, je vyslána do Ruska, kde slouží své vlasti v přestrojení. Marlene Dietrich ztvárnila ve filmu svého dvorního režiséra Josefa von Sternberga jednu z nejcharismatičtějších rolí své herecké kariéry.

    8
  • Maroko
    Maroko (1930)
    Film

    Po světovém úspěchu Modrého anděla se režisér Sternberg vrátil do Hollywoodu, aby představil Americe svůj senzační herecký objev, Marlene Dietrichovou. Pro její zdejší debut vybral působivou roli kabaretní zpěvačky kdesi na pokraji severoafrické pouště, nedaleko kasáren nechvalně proslulé cizinecké legie. Také v Maroku Dietrichová představovala navýsost erotický typ, ženu volných mravů, ale zároveň aristokratického chování, zpívající poblouzněným ctitelům z posádky svůdným, zastřeným hlasem píseň Co vám mohu nabídnout. Sternberg si dal záležet, aby svoji hvězdu prezentoval americkému obecenstvu co nejpoutavějším způsobem, a tak ji oblékal do pánského smokingu, nechával ji rozehrát sexuálně dvojznačné scény (např. při svém vystoupení políbí ženu v publiku) a dovedl příběh jejího rozhodování mezi dvěma muži k překvapujícímu finále.

    68%

    Po světovém úspěchu Modrého anděla se režisér Sternberg vrátil do Hollywoodu, aby představil Americe svůj senzační herecký objev, Marlene Dietrichovou. Pro její zdejší debut vybral působivou roli kabaretní zpěvačky kdesi na pokraji severoafrické pouště, nedaleko kasáren nechvalně proslulé cizinecké legie. Také v Maroku Dietrichová představovala navýsost erotický typ, ženu volných mravů, ale zároveň aristokratického chování, zpívající poblouzněným ctitelům z posádky svůdným, zastřeným hlasem píseň Co vám mohu nabídnout. Sternberg si dal záležet, aby svoji hvězdu prezentoval americkému obecenstvu co nejpoutavějším způsobem, a tak ji oblékal do pánského smokingu, nechával ji rozehrát sexuálně dvojznačné scény (např. při svém vystoupení políbí ženu v publiku) a dovedl příběh jejího rozhodování mezi dvěma muži k překvapujícímu finále.

    9
  • Žena a tatrman
    Žena a tatrman (1935)
    Film
    Podle románu "La Femme et le Pantin" od Pierra Louyse zpracoval John Dos Passos. V celém Španělsku není druhé ženy tak krásné, tak uchvacující a tak obletované jako je tanečnice Concha Perezová. Ale její srdce zůstává chladné a bez citu. Je veselá doba karnevalu, v jehož znamení žije celé jihošpanělské městečko. Pohroužena do bezstarostného, radostného víru zdá se být krásná Concha pravým vtělením jeho lehkomyslného, hravého ducha a zdá se mít pro sebe zamluvena všechna jeho romantická dobrodružství. Její krásné oči, vyzývavě hledící zpod masky, přivábí pozornost Antonia, mladého politického uprchlíka, který se bez dovolení vrátil potají do Španělska...
    66%
    Podle románu "La Femme et le Pantin" od Pierra Louyse zpracoval John Dos Passos. V celém Španělsku není druhé ženy tak krásné, tak uchvacující a tak obletované jako je tanečnice Concha Perezová. Ale její srdce zůstává chladné a bez citu. Je veselá doba karnevalu, v jehož znamení žije celé jihošpanělské městečko. Pohroužena do bezstarostného, radostného víru zdá se být krásná Concha pravým vtělením jeho lehkomyslného, hravého ducha a zdá se mít pro sebe zamluvena všechna jeho romantická dobrodružství. Její krásné oči, vyzývavě hledící zpod masky, přivábí pozornost Antonia, mladého politického uprchlíka, který se bez dovolení vrátil potají do Španělska...
    10
  • Salvation Hunters, The
    Salvation Hunters, The (1925)
    Film
    Ve snaze probojovat se k hlavním rolím napsal anglický herec George K. Arthur, jenž v Hollywoodu uspěl jako představitel vedlejších postav filmů lehčího žánru, vlastní scénář a požádal Sternberga, do té doby pouze asistenta, o režii. Drama dvou mladých lidí a malého dítěte, kteří musí čelit hrubosti okolního světa a stálému vykořisťování, však nakonec vzniklo podle scénáře Sternbergova. Natáčel jej záměrně proti tehdejším hollywoodským konvencím, a to počínaje výběrem tématu přes obsazení neznámými herci až po stylistické pojetí. Jeho záměrem bylo vytvořit především vizuální báseň. K tomu plně využil exteriérů přístavu, jehož prostředí pojal naturalisticky. Vodní bagr, na kterém se odehrává podstatná část příběhu, postavil do role hlavního hrdiny. Lovci spásy svého režiséra okamžitě proslavili.
    Žánry:Drama
    66%
    Ve snaze probojovat se k hlavním rolím napsal anglický herec George K. Arthur, jenž v Hollywoodu uspěl jako představitel vedlejších postav filmů lehčího žánru, vlastní scénář a požádal Sternberga, do té doby pouze asistenta, o režii. Drama dvou mladých lidí a malého dítěte, kteří musí čelit hrubosti okolního světa a stálému vykořisťování, však nakonec vzniklo podle scénáře Sternbergova. Natáčel jej záměrně proti tehdejším hollywoodským konvencím, a to počínaje výběrem tématu přes obsazení neznámými herci až po stylistické pojetí. Jeho záměrem bylo vytvořit především vizuální báseň. K tomu plně využil exteriérů přístavu, jehož prostředí pojal naturalisticky. Vodní bagr, na kterém se odehrává podstatná část příběhu, postavil do role hlavního hrdiny. Lovci spásy svého režiséra okamžitě proslavili.
    Žánry:Drama
    11
  • Macao
    Macao (1952)
    Film
    65%
    12
  • Anatahan
    Anatahan (1954)
    FilmRole: Vypravěč
    65%
    13
  • Souboj na slunci
    Souboj na slunci (1946)
    Film
    Jedna žena mezi dvěma muži, které rozděluje vášnivá láska a nenávist. Gregory Peck a Jennifer Jonesová v hlavních rolích amerického westernu.

    Po smrti svého otce přichází Pearl Chavezová, v jejíchž žilách částečně koluje indiánská krev, do rodiny starého texaského rančera a také senátora McCanlese. Tady vyrůstá pod dohledem tvrdé tety Laury a pokouší se překonat příliš neskrývané rasové opovržení okolí, kterému je vystavena pro svůj odlišný původ. Své skutečné pocity, smutek po rodičích a osamělost, pečlivě ukrývá. Tajemností a krásou upoutá pozornost McCanlesových synů, Jesse a Lewta. Oba začnou soupeřit o lásku Pearl a nakonec se z nich stávají nepřátelé...

    Western, který natočil klasik americké kinematografie, režisér King Vidor (Chléb náš vezdejší, Cesta na severozápad, Texaští jezdci, Vojna a mír), byl na svou dobu neobvykle finančně náročným projektem a také mimořádným uměleckým činem. Kromě pozoruhodné výtvarné stránky a velkolepých masových scén zaujme hereckým obsazením. Stojí za připomenutí, že Lauru McCanlesovou ztělesnila významná hvězda němého filmu Lillian Gishová.
    65%
    Jedna žena mezi dvěma muži, které rozděluje vášnivá láska a nenávist. Gregory Peck a Jennifer Jonesová v hlavních rolích amerického westernu.

    Po smrti svého otce přichází Pearl Chavezová, v jejíchž žilách částečně koluje indiánská krev, do rodiny starého texaského rančera a také senátora McCanlese. Tady vyrůstá pod dohledem tvrdé tety Laury a pokouší se překonat příliš neskrývané rasové opovržení okolí, kterému je vystavena pro svůj odlišný původ. Své skutečné pocity, smutek po rodičích a osamělost, pečlivě ukrývá. Tajemností a krásou upoutá pozornost McCanlesových synů, Jesse a Lewta. Oba začnou soupeřit o lásku Pearl a nakonec se z nich stávají nepřátelé...

    Western, který natočil klasik americké kinematografie, režisér King Vidor (Chléb náš vezdejší, Cesta na severozápad, Texaští jezdci, Vojna a mír), byl na svou dobu neobvykle finančně náročným projektem a také mimořádným uměleckým činem. Kromě pozoruhodné výtvarné stránky a velkolepých masových scén zaujme hereckým obsazením. Stojí za připomenutí, že Lauru McCanlesovou ztělesnila významná hvězda němého filmu Lillian Gishová.
    14
  • Children of Divorce
    Children of Divorce (1927)
    Film
    65%
    15
  • Shanghai Gesture, The
    Shanghai Gesture, The (1941)
    Film

    O zfilmování stejnojmenného dramatu Johna Coltona usilovalo od roku 1926 několik studií. Cenzurní dohled však zůstával neoblomný. Předloha se zabývala prostředím nevěstince, mezirasovým vztahem, nemanželským dítětem, otroctvím bělochů v Orientu, vraždou, nymfomanií a drogovou závislostí. I první verze scénáře z roku 1941 byla zamítnuta na základě námitek proti "vulgární sexuální nevázanosti a nedostatečné přítomnosti morálních hodnot". Do filmové podoby se hra dostala jen v upravené podobě. Děj se odehrává v hráčském doupěti, jehož majitelka plánuje nemilosrdnou pomstu na svém domnělém svůdci prostřednictvím jeho dcery Poppy, vášnivé kuřačky opia a gamblerky. Sternberg film řadil mezi ta svá díla, u nichž "necítil příliš velkou touhu je obhajovat". Přesto jde z hlediska jeho tvorby o zajímavý film s dekadentní atmosférou kasin a opiových dýchánků.

    Žánry:DramaFilm Noir
    65%

    O zfilmování stejnojmenného dramatu Johna Coltona usilovalo od roku 1926 několik studií. Cenzurní dohled však zůstával neoblomný. Předloha se zabývala prostředím nevěstince, mezirasovým vztahem, nemanželským dítětem, otroctvím bělochů v Orientu, vraždou, nymfomanií a drogovou závislostí. I první verze scénáře z roku 1941 byla zamítnuta na základě námitek proti "vulgární sexuální nevázanosti a nedostatečné přítomnosti morálních hodnot". Do filmové podoby se hra dostala jen v upravené podobě. Děj se odehrává v hráčském doupěti, jehož majitelka plánuje nemilosrdnou pomstu na svém domnělém svůdci prostřednictvím jeho dcery Poppy, vášnivé kuřačky opia a gamblerky. Sternberg film řadil mezi ta svá díla, u nichž "necítil příliš velkou touhu je obhajovat". Přesto jde z hlediska jeho tvorby o zajímavý film s dekadentní atmosférou kasin a opiových dýchánků.

    Žánry:DramaFilm Noir
    16
  • Thunderbolt
    Thunderbolt (1929)
    Film
    64%
    17
  • Great Waltz, The
    Great Waltz, The (1938)
    Film
    64%
    18
  • I Take This Woman
    I Take This Woman (1940)
    Film
    63%
    19
  • American Tragedy, An
    American Tragedy, An (1931)
    Film
    61%
    20
  • Sergeant Madden
    Sergeant Madden (1939)
    Film
    60%
    21
  • Jet Pilot
    Jet Pilot (1957)
    Film
    John Wayne v roli pilota amerického letectva Jima Shannona, který má za úkol doprovodit sovětskou pilotku (Janet Leigh), která tvrdí – na vrcholu studené války – že chce dezertovat. Poté, co se do půvabné letkyně zamiluje a ožení se s ní, Shannon se od svých nadřízených dozví, že je to špiónka s posláním získat vojenská tajemství. Aby Shannon zachránil svou novou ženu před vězením a deportací, vymyslí riskantní plán. Drama z roku 1957.
    58%
    John Wayne v roli pilota amerického letectva Jima Shannona, který má za úkol doprovodit sovětskou pilotku (Janet Leigh), která tvrdí – na vrcholu studené války – že chce dezertovat. Poté, co se do půvabné letkyně zamiluje a ožení se s ní, Shannon se od svých nadřízených dozví, že je to špiónka s posláním získat vojenská tajemství. Aby Shannon zachránil svou novou ženu před vězením a deportací, vymyslí riskantní plán. Drama z roku 1957.
    22