Lajos Dobák: Nejlepší filmy
a seriály

7.0

Lajos Dobák: Filmy a seriály

  • 1
  • Werckmeisterovy harmonie
    Werckmeisterovy harmonie (2000)
    FilmRole: Mr. Volent
    Ticho a mlčení měly stejně ničivou sílu jako krutý mráz za okny domů... Do malého provinčního městečka, sužovaného v zimě extrémně nízkými teplotami, přijíždí cirkus. Jeho velkou atrakcí je tělo velryby uzavřené v obrovském pojízdném karavanu. Z městečka a okolí přicházejí na náměstí stovky mužů nabitých zvědavostí a mrazem vynucenou pasivitou. Když dojde k zákazu cirkusového představení, jejich hněv se promění v ničím neovladatelnou sílu...
    80%
    Ticho a mlčení měly stejně ničivou sílu jako krutý mráz za okny domů... Do malého provinčního městečka, sužovaného v zimě extrémně nízkými teplotami, přijíždí cirkus. Jeho velkou atrakcí je tělo velryby uzavřené v obrovském pojízdném karavanu. Z městečka a okolí přicházejí na náměstí stovky mužů nabitých zvědavostí a mrazem vynucenou pasivitou. Když dojde k zákazu cirkusového představení, jejich hněv se promění v ničím neovladatelnou sílu...
    2
  • 3
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    Film

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    4
  • 141 minut z nedokončené věty
    141 minut z nedokončené věty (1975)
    Film

    Film natočený podle rozsáhlého románu maďarského spisovatele Tibora Déryho, inspirovaného tvorbou Marcela Prousta a Thomase Manna, stejně jako maďarskou tradicí realismu. Déry ilustruje panoráma společnosti během Horthyho éry, konflikt mezi buržoazií a dělnickou třídou. Nedokončená věta zůstala v podobě pouhého rukopisu téměř deset let a byla vydána až po 2. světové válce, kdy okamžitě dosáhla velkého úspěchu. Díky mistrného umění v určitých okamžicích přesvědčivě zkratkovitě vyprávět však film pevně drží pohromadě stejně jako jeho knižní předloha. (3Kino)

    Žánry:Drama
    71%

    Film natočený podle rozsáhlého románu maďarského spisovatele Tibora Déryho, inspirovaného tvorbou Marcela Prousta a Thomase Manna, stejně jako maďarskou tradicí realismu. Déry ilustruje panoráma společnosti během Horthyho éry, konflikt mezi buržoazií a dělnickou třídou. Nedokončená věta zůstala v podobě pouhého rukopisu téměř deset let a byla vydána až po 2. světové válce, kdy okamžitě dosáhla velkého úspěchu. Díky mistrného umění v určitých okamžicích přesvědčivě zkratkovitě vyprávět však film pevně drží pohromadě stejně jako jeho knižní předloha. (3Kino)

    Žánry:Drama
    5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Fantom Opery
    Fantom Opery (1989)
    Film

    Mladá ambiciózní zpěvačka Christine Day (Jill Schoelen) nachází v zapadlé hudební knihovně dílo, na jehož autora se váže tajemná a hrůzostrašná historie. Ve chvíli, kdy toto (pro ostatní neznámé) dílo jehož část zazpívá, se odehraje podivná cesta časem. Ocitá se v Londnýně více než sto let nazpět ve vedlejší roli zdejší operní hry. V pozadí se začne objevovat temná postava Fantoma (Robert Englund), který se Christine tajemně představí jako její učitel, který ji může provázet cestou ke slávě. Začíná příběh plný lásky, zvratů a násilí. Ve chvíli, kdy si Christine uvědomí, že nedokáže opětovat lásku netvorovi, začne cesta krveprolití a zloby směrované vůči všem i zpěvačce samotné. Naposledy ji žádá o ruku v objetí plamenů, dříve než roztříštěné střepy zahalí zármutek čisté lásky. Finále celého dramatu odehrávající se již v současnosti skrývá nečekané odhalení. Jak pravil sám učitel - jen láska a hudba trvají navždy.(FIBO)

    57%

    Mladá ambiciózní zpěvačka Christine Day (Jill Schoelen) nachází v zapadlé hudební knihovně dílo, na jehož autora se váže tajemná a hrůzostrašná historie. Ve chvíli, kdy toto (pro ostatní neznámé) dílo jehož část zazpívá, se odehraje podivná cesta časem. Ocitá se v Londnýně více než sto let nazpět ve vedlejší roli zdejší operní hry. V pozadí se začne objevovat temná postava Fantoma (Robert Englund), který se Christine tajemně představí jako její učitel, který ji může provázet cestou ke slávě. Začíná příběh plný lásky, zvratů a násilí. Ve chvíli, kdy si Christine uvědomí, že nedokáže opětovat lásku netvorovi, začne cesta krveprolití a zloby směrované vůči všem i zpěvačce samotné. Naposledy ji žádá o ruku v objetí plamenů, dříve než roztříštěné střepy zahalí zármutek čisté lásky. Finále celého dramatu odehrávající se již v současnosti skrývá nečekané odhalení. Jak pravil sám učitel - jen láska a hudba trvají navždy.(FIBO)

    10